عوارض مصرف شیشه در کوتاه مدت و بلند مدت را بشناسید!

مواد مخدر شیشه چه عوارضی دارد

مصرف ماده مخدر شیشه هم مانند مواد مخدر دیگر عوارض زیادی را ایجاد می‌کند که در این مقاله می گوییم عوارض شیشه چیست؟ عوارض مصرف شیشه نسبت به مواد مخدر سنتی به مراتب سنگین‌تر است.

عوارض کشیدن شیشه (کوتاه مدت)

مهمترین اثر مصرف شیشه روی مغز است. اما مصرف آن در کوتاه مدت اثراتی روی بدن دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: قرمز شدن چشم‌ها، تعریق بیش از حد، سریع حرف زدن، اختلال در خواب، حالت گیجی، تهوع و استفراغ، اسهال، تب، بی‌اشتهایی

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

استفاده مداوم از ماده مخدر شیشه از چندین طریق می‌تواند به جسم و روان شما آسیب برساند که در اینجا به برخی از روش‌هایی که استفاده از آن می‌تواند باعث آسیب طولانی مدت شود اشاره می‌کنیم:

اثرات مصرف شیشه (بلند مدت)

 

سیستم ایمنی بدن

استفاده از شیشه می‌تواند باعث ضعف دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها شود که یکی از بدترین مضرات شیشه می باشد. مدیر انستیتوی ملی سو مصرف مواد مخدر در مقاله‌ای که در سال 2020 در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد عنوان کرد مصرف شیشه حتی ممکن است احتمال عفونت از طریق عوامل بیماری زا مانند ویروس کرونا را افزایش دهد. همچنین می‌تواند شرایط بیمار‌هایی مانند اچ آی وی و هپاتیت B و C را بدتر کند.

 

کلیه‌ها

استفاده مداوم از داروی مت نیز می‌تواند منجر به آسیب کلیه‌ها شود که نتیجه عدم توانایی بدن در دفع سموم در اثر مصرف شیشه است.

 

دندان‌ها

استفاده از شیشه می‌تواند باعث پوسیدگی سریع دندان و بیماری لثه شود. علائم آن شامل فک بسته شده، مشکل در غذا خوردن، سردرد و درد فک است.

علاوه بر همه موارد که اشاره کردیم بی‌قراری، رعشه، نوسانات هیجانی، اضطراب، افسردگی، خستگی مزمن، هذیان، روان‌پریشی، از دست دادن حافظه نیز از جمله مضرات شیشه در فرد است.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اعتیاد به شیشه دست و پنجه نرم می‌کنید، منتظر نمانید. همین امروز به کمپ ترک اعتیاد مراجعه کنید و کمک بگیرید.

 

مصرف شیشه چه عوارضی دارد؟

با مصرف شیشه فرد دچار عوارضی می‌شود که برخی از آن‌ها در کوتاه مدت و برخی در بلند مدت جسم و روان و رفتار فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عوارض علاوه بر این که برای خود آزاردهنده است ممکن است برای اطرافیان هم مشکل آفرین باشد.

 

مواد مخدر شیشه چه عوارضی دارد

عوارض مصرف شیشه بر بدن در کوتاه مدت

عصبی بودن، اضطراب، گیجی، نوسانات خلقی، بی خوابی، پیر شدن چهره، خشکی دهان، پارگی دهان، ساییدن دندان ها، پوسیدگی و شکستن دندان، گشاد شدن مردمک های چشم، گازگرفتن زبان، از بین رفتن حافظه کوتاه مدت، کابوس‌های شبانه، تشنج، خونریزی، افزایش دمای بدن به حدی که شخص ممکن است از هوش برود، التهاب کبد و ضربان غیرطبیعی قلب برخی از عوارض کوتاه مدت شیشه است که ممکن است برای فرد رخ دهد.

 

عوارض مصرف شیشه بر قلب

بیماری قلبی دومین علت اصلی مرگ و میر در مصرف کنندگان مواد مخدر شیشه است. افرادی که این ماده مخدر را مصرف می‌کنند علائم بیماری‌های قلبی را با شدت بیشتری نشان می‌دهند.

بیماری قلبی در اثر مصرف مخدر کریستال

عوارض شیشه بر قلب بسیار خطرناک است. مصرف شیشه می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد، رگ‌های خونی را منقبض کند، ضربان قلب را تسریع کرده و باعث فروپاشی عضلات قلب شود. این افراد می‌توانند کلسترول بالایی نیز داشته باشند که احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

عوارض مواد مخدر شیشه در بلند مدت

با ادامه مصرف شیشه عوارض آن در طولانی مدت گریبان گیر فرد مصرف کننده می‌شود. شیشه باعث اختلال در عملکرد کبد و کلیه‌ برای جذب و دفع مواد می شود که پس از مدتی نتیجه آن نارسایی کبد و کلیه‌ها برای فرد مصرف کننده است.

احتمال بالای ابتدا به بیماری‌هایی همچون ایدز و اچ آی وی در بین مصرف کنندگان شیشه وجود دارد. کاهش قدرت قضاوت و تصمیم گیری که نهایتا منجر به شرکت در فعالیت های پر خطر می‌شود.

با مصرف طولانی مدت شیشه فرد دچار وسواس شدید، پرخاشگری، توهم و بدبینی، جنون می‌شود و افکار خودکشی به سراغ او می‌آید. احساس بدبینی موجب می‌شود فرد با دوستان خود قطع رابطه کند و حتی ممکن است به کسانی که نسبت به آن‌ها بدبین است آسیب جدی وارد کند و حتی مرتکب قتل شود.

برای آشنایی با علائم مصرف شیشه مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

جنون شیشه

اما مهمترین عوارض شیشه که در اثر سوء مصرف آن روان فرد را درگیر می‌کند جنون شیشه (روان پریشی) است که به آن سایکوز ناشی از آمفتامین هم گفته می‌شود. در این حالت ابتدا فرد شروع به زیر نظر گرفتن دیگران می‌کند حتی برای این کار ممکن است از دوربین استفاده کند اما بعد از گذشت مدتی این روال کاملا برعکس شده و حالا فرد تصور می‌کند دیگران او را کنترل می کنند و زیر نظر دارند.

او برای این که از کنترل و جاسوسی دیگران خود را در امان نگه دارد دست به کارهای عجیب مانند پوشاندن پنجره‌ها با پارچه‌های ضخيم بزند. در این زمان است که بدبینی در او به بالاترین حد خود رسیده و حتی به خانواده و همسر خود هم تهمت کارهای ناروا و خیانت را می‌زند. این گونه رفتارها در نهایت باعث از هم پاشیدن خانواده و مشکلات کاری شدید برای وی می‌شود.

 

پارانویید از عوارض مصرف شیشه

 

عوارض پوستی مصرف شیشه

نمی‌توان از کنار عوارض پوستی مصرف شیشه به راحتی گذشت. از جمله عوارض مصرف شیشه در مردان و زنان می‌توان به عوارض شیشه بر پوست اشاره کرد. پوست این افراد در اثر مصرف شیشه تیره شده و زخم‌ و تاول‌های چرکی در پوست آن‌ها ظاهر می‌شود.
مصرف شیشه باعث انقباض رگ و شریان‌ها و تخریب عروق و نرسیدن خون کافی به پوست می‌شود که نتیجه آن خشکی پوست و کاهش جریان خون است. در این حالت دیگر پوست توانایی ترمیم زخم‌های ایجاد شده را ندارد که باعث می‌شود زخم‌ها خیلی دیر و به سختی بهبود پیدا کنند. به این ترتیب احتمال عفونت در زخم‌ها بالا می‌رود.
زیبایی چهره فرد در اثر این زخم‌ها از بین می‌برد این موضوع خصوصا برای زنان آزاردهنده است.

 

عوارض شیشه روی مغز

عوارض شیشه روی مغز

شیشه محرکی است که به سرعت باعث افزایش دوپامین، ماده شیمیایی مغز می‌شود که احساس لذت و انگیزه را تحریک می‌کند. دوپامین همچنین بر مهارت‌های مربوط به تفکر مانند حل مسئله و حافظه تأثیر می‌گذارد.
در کوتاه مدت، مصرف شیشه در فرد حس سرخوشی ایجاد می‌کند اما اتفاقی که در ادامه می‌افتد این است که احساس تحریک پذیری و افسردگی در فرد ایجاد می‌گردد. با گذشت زمان و ادامه مصرف شیشه، سلول های دوپامین مغز شما از بین می‌رود.

تعهد به درمان و پیگیری منظم برنامه درمانی که توسط پزشک متخصص برای  عوارض ترک شیشه  تجویز می‌شود می‌تواند به بازسازی قسمت‌هایی از مغز که دوپامین دریافت می‌کنند، کمک کند. کسانی که شیشه را ترک می‌کنند در ابتدا علائم اختلال در مهارت‌های مربوط به تفکر را نشان می‌دهند. طبق گفته کارشناسان با حداقل یک سال عدم مصرف مواد، برخی از تغییرات مضر در مغز شما ممکن است بهبود یابد.

بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

عوارض مواد شیشه در مردان و زنان

آمارهای رسمی حاکی از آن است که 95٪ مصرف کنندگان مخدر شیشه مردان هستند و ۵ درصد باقیمانده را دختران و زنان را تشکیل می‌دهد. به طور کلی مصرف شیشه برای همه افراد جدای از جنسیت عوارض زیادی در پی خواهد داشت. اما عوارض مصرف مواد مخدر شیشه در زنان و مردان کمی هم تفاوت هایی دارد که در ادامه مقاله به آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

عوارض مصرف شیشه در زنان

زنان و دختران زیادی هستند که با هدف لاغر شدن به سمت مصرف شیشه می‌روند. اما غافل از این که مصرف این ماده مخدر عوارض سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت. متاسفانه قرص‌های لاغری که در جامعه رواج پیدا کرده و اغلب زنان و خانم‌های جوان نادانسته استفاده می‌کنند دارای مخدر شیشه است که پس از مدتی به آن وابسته می‌شوند و مقدار مصرف خود را بالاتر می‌برند که در نهایت با عوارضی مانند مشکلات پوستی، خشکی دهان و ترک لب‌ها، بزرگ شدن مردمک چشم‌ها مواجه می‌شوند.

زنان در اثر مصرف شیشه دیگر کنترلی بر نیاز جنسی خود ندارند و هر گونه رابطه جنسی را با دیگران بر قرار می‌کنند و به همین دلیل در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله ایدز هستند. همچنین آمار سقط جنین در زنان بارداری که شیشه مصرف می‌کنند بالا است.

اگر میخواهید بدانید عوارض ماری جوانا چیست مقاله دیگر ما در این رابطه را بخوانید.

 

عوارض مصرف شیشه در مردان

برخی از عوارضی که در مردان متداول‌تر است عبارتند از: افزایش ضربان قلب و فشارخون، ایجاد انرژی کاذب، افزایش میل جنسی، علاقه زیاد به داشتن رابطه جنسی و کاهش اشتها که معمولا در لحظات اولیه بعد از مصرف شیشه برای مردان اتفاق می‌افتد.

با ادامه مصرف در طولانی مدت عوارضی همچون دشواری در خوابیدن، تحریک پذیری بالا، رفتارهای خشن، بدبینی زیاد، حالت تهوع و استفراغ، احساس درد در ناحیه فوقانی شکم، حساسیت به دارو، بثورات پوستی، احساس خصومت، اختلال در تشخیص طعم و مزه، اختلال در دریچه پروستات، اختلال در روابط جنسی، عفونت مجاری ادراری و کاهش وزن برای مردان ایجاد می‌شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


26 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند