برای مشاوره تماس بگیرید :        02122890020       09123709242

آیا زولپیدم مرفین دارد؟ عوارض قرص زولپیدم چیست؟

عوارض مصرف زولپیدم

در جواب این سوال که آیا زولپیدم مرفین دارد؟ باید بگوییم که قرص زولپیدم (Zolpidem) حاوی مرفین نیست و هیچ‌گونه ارتباطی با مرفین یا داروهای مشتق از آن ندارد. زولپیدم یک داروی خواب‌آور است که به گروه داروهای آرام‌بخش-خواب‌آور تعلق دارد و برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. این دارو بر روی گیرنده‌هایی در مغز تأثیر می‌گذارد تا اثر آرام‌بخشی ایجاد کند و فرد را برای خواب آماده کند.

از سوی دیگر، مرفین یک داروی مسکن قوی از دسته اپیوئیدها (مخدرها) است که برای تسکین دردهای شدید استفاده می‌شود و اثرات آرام‌بخشی و ضد درد دارد. مرفین و زولپیدم دو داروی کاملاً متفاوت با مکانیسم‌های عمل و کاربردهای جداگانه هستند. در ادامه به شرح این سوال و عوارض قرص زولپیدم و اینکه ترک زولپیدم چند روز طول میکشد می‌پردازیم.

قرص زولپیدم چیست؟

زولپیدم (Zolpidem) یک داروی خواب‌آور است که برای درمان بی‌خوابی‌های کوتاه‌مدت تجویز می‌شود. این دارو به گروه داروهای آرام‌بخش-خواب‌آور (sedative-hypnotics) تعلق دارد و بر مواد شیمیایی مغز که ممکن است در افراد مبتلا به مشکلات خواب نامتعادل باشند، تأثیر می‌گذارد. زولپیدم با کمک به آرامش سیستم عصبی مرکزی، فرد را برای خواب آماده می‌کند و معمولاً به کسانی تجویز می‌شود که مشکل در خواب رفتن یا حفظ خواب دارند.

این دارو به طور عمده در افرادی استفاده می‌شود که مشکل اصلی آن‌ها در شروع خواب و در واقع به خواب رفتن است. همچنین مصرف داروی زولپیدم می‌تواند زمانی را که فرد در شروع خواب خود تاخیر دارد کاهش داده و طول مدت زمانی را که فرد در خواب به سر می‌برد را بیشتر کند. همچنین زولپیدم می‌تواند در بیمارانی که دچار بی‌خوابی گذرا هستند، تعداد دفعات بیدار شدن در طول خواب را کاهش دهد و از این طریق ساعات مفید خوابیدن آن‌ها را افزایش دهد.

نحوه عملکرد زولپیدم

زولپیدم بر روی گیرنده‌های خاصی در مغز تأثیر می‌گذارد و سیستم عصبی مرکزی را آرام می‌کند. این دارو با تأثیر بر گیرنده‌های GABA (گاما آمینوبوتیریک اسید) در مغز، باعث تسکین اضطراب و ایجاد حالت خواب‌آلودگی می‌شود و فرد را برای خوابیدن آماده می‌کند. زولپیدم معمولاً به عنوان یک داروی کوتاه‌مدت تجویز می‌شود و برای بهبود خواب سریع در موارد حاد بی‌خوابی استفاده می‌شود.

داروهایی که در دسته داروهای آرام بخش و خواب آور قرار میگیرند مانند کلونازپام می‌توانند سیستم أعصاب مرکزی مغز را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهند که به دنبال آن اضطراب شخص کاهش پیدا کرده و احساس آرامش و راحتی بر وی غلبه کند. برای دانستن عوارض قرص کلونازپام خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد میکنیم.

عوارض زولپیدم

از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت عوارض قرص خواب زولپیدم است. در صورتی که داروی زولپیدم بر اساس دستور پزشک مصرف شده و در مصرف آن زیاده روی نشود، فعالیت سیستم عصبی مرکزی شخص شامل مغز و اعصاب وی آرام شده و در نتیجه بیمار می تواند به راحتی به خواب برود که یکی از نتایج تاثیر زولپیدم بر حافظه به شمار می‌رود. با این حال مصرف این دارو می‌تواند عوارض جدی را به سیستم‌های مختلف بدن شامل سیستم تنفسی، قلبی عروقی، گوارش و حسی وارد کند. مصرف زولپیدم ممکن است با برخی از عوارض همراه باشد که شدت آنها بسته به فرد متفاوت است. در جدول زیر هر یک را شرح داده‌ایم:

عوارض زولپیدم توضیحات 
خواب‌آلودگی و گیجی در روز بعد یکی از عوارض شایع این دارو احساس گیجی و خستگی در روز بعد از مصرف است، به خصوص اگر دوز بالا مصرف شود.
سرگیجه برخی از افراد ممکن است پس از مصرف زولپیدم دچار سرگیجه شوند که می‌تواند خطر سقوط و افتادن را افزایش دهد.
تغییرات رفتاری زولپیدم می‌تواند منجر به تغییرات رفتاری مانند تحریک‌پذیری، اضطراب، یا حتی افسردگی شود.
فعالیت‌های ناآگاهانه در خواب برخی از افراد ممکن است پس از مصرف زولپیدم اقدام به فعالیت‌هایی مانند رانندگی، غذا خوردن، یا تماس‌های تلفنی کنند، بدون اینکه بعداً به یاد آورند.
وابستگی مصرف طولانی‌مدت زولپیدم ممکن است منجر به وابستگی جسمی و روانی شود.

این دارو همچنین می تواند گیرنده گابا موجود در مغز را که وظیفه کنترل خواب و سایر فعالیت‌های عصبی شخص را بر عهده دارد کنترل کرده و عوارض آن بر روی مغز شامل مشکل در تمرکز کردن، فراموشی، گیجی، اختلال موقعیت یابی، بی حسی و احساس نکردن هیجان‌ها، افسردگی، بی علاقگی به زندگی، فکر کردن در مورد خود کشی، اختلال خواب، کابوس و اضطراب است.

مصرف زولپیدم پیش از خواب می‌تواند حمله‌های خواب گردی و یا سایر رفتارهای ناخود‌‌آگاه را به دنبال داشته باشد که این فعالیت‌ها می‌توانند رانندگی کردن، صحبت کردن با افراد مختلف، غذا خوردن و سایر امور مشابه را در بر بگیرند.

راه ترک زولپیدم

چگونگی ترک قرص زولپیدم و همچنین راه‌های ترک زولپیدم بسیار زیاد و متنوع است که استفاده از هر کدام از آن راهها به عوامل متنوعی بستگی دارد. برای این که بتوان از شر اعتیاد نسبت به داروی زولپیدم خلاص شده و آن را ترک نمود، برنامه های درمانی مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها از مشخصات متفاوتی نسبت به دیگری برخوردار است.

بهترین روش ترک زولپیدم بسته به شرایط هر شخص و با توجه به شرایط جسمی وی و زمان مصرف داروی زولپیدم و مقدار مصرف آن طراحی و اجرا می‌گردد. به طور عمده برنامه‌های درمانی که برای درمان اعتیاد به زولپیدم مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل سم زدایی مواد از بدن، روان درمانی و پیگیری مراقبت‌های بعد از سم زدایی شامل ویزیت‌های ماهانه روانشناس و پزشک است. بدون شک حضور در کمپ ترک اعتیاد بهترین راه برای ترک زولپیدم است، چرا که حضور مشاوران و متخصصان دامنه آگاهی فرد را بالا برده و راحت‌تر با عوارض آن کنار می‌آید. مرکز درمان اعتیاد نورو کمپ یکی از بهترین ها در این زمینه است و می تواند به بهترین صورت ممکن مراجعین خود را یاری نماید.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

عوارض ترک زولپیدم

ترک زولپیدم می تواند با عوارض متعددی بسته به شرایط هر فرد و میزان مصرف دارو توسط وی همراه باشد. این عوارض ترک زولپیدم به طور عمده طی 48 ساعت پس از آخرین مصرف دارو آغاز می‌شوند که شایع ترین این عوارض شامل اضطراب، لرزه در اندام ها، تغییرات خلقی، تمایل شدید به مصرف دارو، خستگی شدید، عرق کردن، تهوع و استفراغ، افسردگی، دل درد، گر گرفتگی، هذیان، بی خوابی، حملات پانیک، افزایش تعداد تنفس و تعداد ضربان های قلب است. در صورتی که روند ترک زولپیدم در داخل کمپ ترک اعتیاد انجام گیرد، میزان عوارضی که فرد در طول ترک تجربه کرده کمتر خواهد بود و وی می‌تواند در زمان کوتاه‌تری هم به روال زندگی عادی خود باز گردد.

زولپیدم اعتیاد آور است؟

درست است که مصرف داروی زولپیدم می‌تواند در درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی در بزرگسالان مفید واقع شود، اما گاه ممکن است مصرف نادرست این دارو منجر به اعتیاد مصرف‌کنندگان آن به دارو شود. حال چنان‌چه فرد به اختلال مصرف مواد همانند سوء مصرف الکل و یا مواد مخدر نیز دچار باشد، خطر اعتیاد به مصرف زولپیدم در وی بیش‌تر از سایر افراد عادی خواهد بود.

برای این‌که بتوان از ایجاد وابستگی و اعتیاد در مصرف این دارو پیش گیری نمود، لازم است تا آن را عینا و طبق دستور پزشک مصرف نموده و از مصرف نا بجا و بیش از اندازه آن پرهیز نمود تا شانس اعتیاد به مصرف آن به حداقل میزان ممکن برسد. اگر اطلاعاتی درباره عوارض الکل می‌خواهید کسب کنید، مقاله مربوطه را مطالعه بفرمایید.

زولپیدم به طور عمده جهت درمان کوتاه مدت اختلالات خواب در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف نادرست آن می تواند برای این افراد ایجاد اعتیاد کند. احتمال این که فرد به مصرف دارو وابستگی پیدا کند بعد از گذشت دو هفته از مصرف دارو افزایش پیدا خواهد کرد، در صورتی که داروی زولپیدم بر اساس تجویز پزشک مورد مصرف قرار گیرد، امکان اعتیاد به آن بسیار کم است حال اگر مصرف آن بیشتر از 6 هفته و بدون اطلاع پزشک به طول انجامیده و مصرف شود، می تواند در فرد اعتیاد و وابستگی ایجاد کند.

در کسانی که بدون هیچ علت درمانی از داروی زولپیدم استفاده می‌کنند، عوارض دارو با شدت بیشتری در آن ها نمایان خواهد شد وهر چه این دارو در طی مدت طولانی‌تری توسط فرد مورد مصرف قرار گیرد، مقاومت بدن وی در برابر اثرات به جا مانده از دارو بیشتر شده و شخص مصرف کننده مجبور خواهد شد تا دوزهای بالاتری از این دارو را جهت رفع نیاز های خود مورد استفاده قرار دهد. این عامل در نهایت می‌تواند در فرد وابستگی ایجاد کرده و او را به مصرف داروی زولپیدم معتاد کند.

روش های ترک زولپیدم

آیا زولپیدم مرفین دارد؟

 قرص زولپیدم همانطور که در ابتدا گفتیم حاوی مرفین نیست و هیچ‌گونه ارتباطی با مرفین یا داروهای مشتق از آن ندارد. ولی همانند بسیاری از داروها، زولپیدم نیز می‌تواند با داروهای مختلفی تداخل پیدا کرده و احتمال ظهور عوارض جانبی متعدد را بیشتر کند.

همچنین مصرف گروهی از داروها ممکن است اثرات خواب‌آور داروی زولپیدم را افزایش دهند به همین دلیل لازم است تا از تداخلات این دارو با خبر بوده و در صورتی که هر کدام از داروهای آنتی هیستامین، داروهای ضد جنون، ضد افسردگی، داروهای کاهش استرس، داروهای صرع و تشنج، داروهای درمان عفونتهای قارچی، داروهای درمان مشکلات خواب و همچنین مسکن‌های قوی نظیر متادون، کدئین، مرفین، پتدین و یا ترامادول را مصرف می کنید، پیش از مصرف داروی زولپیدم آن را با پزشک خود مطرح کنید.

ترک قرص زولپیدم چند روز طول میکشد؟

زمانی که صحبت از ترک قرص زولپیدم می‌شود، یکی از سوالات رایجی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که فرآیند ترک این دارو چقدر طول می‌کشد. پاسخ به این سوال می‌تواند متغیر باشد، زیرا مدت زمان لازم برای ترک زولپیدم به چندین عامل بستگی دارد.

  • دوز مصرفی: افرادی که دوز بالاتری از زولپیدم مصرف کرده‌اند، ممکن است فرآیند ترک طولانی‌تری داشته باشند.
  • طول دوره مصرف: کسانی که به مدت طولانی‌تری این دارو را مصرف کرده‌اند، ممکن است با دوره ترک طولانی‌تری روبرو شوند.
  • ویژگی‌های فردی: عوامل فردی مانند سلامت عمومی، سن، جنسیت و وجود شرایط پزشکی همزمان می‌تواند بر مدت زمان ترک تأثیر بگذارد.

مدت زمان ترک زولپیدم معمولاً بین چند روز تا یک هفته متغیر است، اما در برخی افراد ممکن است علائم ترک مدت بیشتری باقی بمانند. بهتر است ترک این دارو تحت نظارت پزشک انجام شود تا از بروز علائم شدید جلوگیری شود و روند ترک آسان‌تر گردد. در زیر با جزییات مراحل ترک زولپیدم را شرح داده‌ایم:

روز 1 تا 2 پس از قطع مصرف

بی‌خوابی شدید: بی‌خوابی یکی از رایج‌ترین علائم ترک است که ممکن است پس از اولین شب قطع مصرف به‌طور ناگهانی بازگردد.

اضطراب و تحریک‌پذیری: برخی افراد ممکن است احساس اضطراب یا تحریک‌پذیری داشته باشند.

روز 3 تا 5 پس از قطع مصرف

بدتر شدن بی‌خوابی: در این مرحله ممکن است بی‌خوابی تشدید شود و خواب فرد بسیار مختل گردد.

علائم روانی: اضطراب، عصبانیت، و نوسانات خلقی ممکن است همچنان ادامه داشته باشند.

روز 6 تا 7 و بعد از آن

کاهش تدریجی علائم: اگرچه بی‌خوابی و اضطراب ممکن است همچنان ادامه داشته باشند، اما به‌طور کلی این علائم به مرور زمان کاهش می‌یابند.

بازگشت به حالت عادی: پس از یک هفته یا بیشتر، بیشتر افراد شاهد کاهش قابل‌توجه علائم ترک خواهند بود و خواب به حالت عادی برمی‌گردد.

معمولاً، فرآیند ترک زولپیدم می‌تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد. در مواردی که مصرف زولپیدم به مدت طولانی و با دوز بالا بوده است، فرآیند ترک ممکن است پیچیده‌تر شود و نیاز به نظارت پزشکی دقیق داشته باشد. همچنین، در برخی موارد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که دوز دارو را به تدریج کاهش دهد تا علائم ترک به حداقل برسند.

اعتیاد به زولپیدم

سخن پایانی

داروی زولپیدم که با نام تجاری امبین نیز شناخته می‌شود جزء داروهای آرام بخش و خواب آوری می باشد که در گروه داروهای غیر بنزودیازپینی قرار گرفته است. از این دارو به طور عمده برای درمان بی خوابی در زمان های کوتاه استفاده می‌شود. اثرات آرام بخشی که این دارو بر جای می گذارد شبیه به دارو‌های بنزودیازپینی بوده اما بر خلاف آن‌ها عوارض زولپیدم بسیار خطرناک‌تر است.

تنها عیب آن ایجاد اعتیاد در فرد مصرف کننده می‌باشد که این اعتیاد در طی دو هفته و یا کم تر می تواند ایجاد شود. از طرفی خود شخص مصرف کننده زمانی به اعتیاد خود پی می‌برد که مصرف دارو را متوقف کرده و یکی از عوارض آن شامل ناتوانی در خوابیدن است که به سراغ وی می‌آید. درمان اعتیاد به این دارو می‌بایست در کمپ ترک اعتیاد vip تهران انجام گیرد تا کم‌ترین اثر سو را بر فرد بر جای بگذارد و شخص عوارض کمتری را تجربه کند.

منبع:

my.clevelandclinic.org

2 پاسخ

    1. سلام
      همینطور که اشاره میکنید مسئله پول یکی از ارکان مهم در پروسه ی تمام درمان ها است
      اداره ی استاندارد مراکز درمانی و ارائه ی خدمات مناسب و درخور شأن درمانجویان و همچنین همکاری با تیم متخصص و مجرب برای مراکز درمانی هزینه بر است که این هزینه ها میبایست از طریق متقاضیان درمان تامین گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *