راه ترک زولپیدم ( آیا زولپیدم اعتیاد آور است؟ + عوارض )

اعتیاد به زولپیدم

افراد زیادی در جامعه به مشکل بی خوابی دچار هستند و برای درمان آن تلاش می‌کنند. راه‌های مختلفی برای آسوده به خواب رفتن و آرامش داشتن در خواب وجود دارد. رعایت بهداشت خواب و تغییر سبک زندگی اولین پیشنهاد است و در صورتی که فرد موفق نشود، استفاده از داروهایی مانند زولپیدم به او توصیه می‌شود. به هنگام استفاده از این دارو سوالی که به ذهن مصرف کننده خطور می‌کند این است که عوارض قرص زولپیدوم چیست؟ میزان مصرف و مدت استفاده از دارو باید توسط پزشک تجویز شود. برای مصرف این دارو باید اطلاعات جامعی در اختیار داشت که ما در این مطلب شما را با عوارض زولپیدم و ترک آن آشنا می‌کنیم.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

راه ترک زولپیدم

چگونگی ترک قرص زولپیدم و همچنین راه‌های ترک زولپیدم بسیار زیاد و متنوع است که استفاده از هر کدام از آن راهها به عوامل متنوعی بستگی دارد. برای این که بتوان از شر اعتیاد نسبت به داروی زولپیدم خلاص شده و آن را ترک نمود، برنامه های درمانی مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها از مشخصات متفاوتی نسبت به دیگری برخوردار است.

بهترین روش ترک زولپیدم بسته به شرایط هر شخص و با توجه به شرایط جسمی وی و زمان مصرف داروی زولپیدم و مقدار مصرف آن طراحی و اجرا می‌گردد. به طور عمده برنامه‌های درمانی که برای درمان اعتیاد به زولپیدم مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل سم زدایی مواد از بدن، روان درمانی و پیگیری مراقبت‌های بعد از سم زدایی شامل ویزیت‌های ماهانه روانشناس و پزشک است. بدون شک حضور در کمپ ترک اعتیاد بهترین راه برای ترک زولپیدم است، چرا که حضور مشاوران و متخصصان دامنه آگاهی فرد را بالا برده و راحت‌تر با عوارض آن کنار می‌آید. مرکز درمان اعتیاد نورو کمپ یکی از بهترین ها در این زمینه است و می تواند به بهترین صورت ممکن مراجعین خود را یاری نماید.

 

عوارض ترک زولپیدم

ترک زولپیدم می تواند با عوارض متعددی بسته به شرایط هر فرد و میزان مصرف دارو توسط وی همراه باشد. این عوارض ترک زولپیدم به طور عمده طی 48 ساعت پس از آخرین مصرف دارو آغاز می‌شوند که شایع ترین این عوارض شامل اضطراب، لرزه در اندام ها، تغییرات خلقی، تمایل شدید به مصرف دارو، خستگی شدید، عرق کردن، تهوع و استفراغ، افسردگی، دل درد، گر گرفتگی، هذیان، بی خوابی، حملات پانیک، افزایش تعداد تنفس و تعداد ضربان های قلب است. در صورتی که روند ترک زولپیدم در داخل کمپ ترک اعتیاد انجام گیرد، میزان عوارضی که فرد در طول ترک تجربه کرده کمتر خواهد بود و وی می‌تواند در زمان کوتاه‌تری هم به روال زندگی عادی خود باز گردد.

 

زولپیدم اعتیاد آور است؟

درست است که مصرف داروی زولپیدم می‌تواند در درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی در بزرگسالان مفید واقع شود، اما گاه ممکن است مصرف نادرست این دارو منجر به اعتیاد مصرف‌کنندگان آن به دارو شود. حال چنان‌چه فرد به اختلال مصرف مواد همانند سوء مصرف الکل ( عوارض الکل را در طولانی مدت در مقالات دیگر بخوانید ) و یا مواد مخدر نیز دچار باشد، خطر اعتیاد به مصرف زولپیدم در وی بیش‌تر از سایر افراد عادی خواهد بود. برای این که بتوان از ایجاد وابستگی و اعتیاد در مصرف این دارو پیش گیری نمود، لازم است تا آن را عینا و طبق دستور پزشک مصرف نموده و از مصرف نا بجا و بیش از اندازه آن پرهیز نمود تا شانس اعتیاد به مصرف آن به حداقل میزان ممکن برسد.

زولپیدم به طور عمده جهت درمان کوتاه مدت اختلالات خواب در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مصرف نادرست آن می تواند برای این افراد ایجاد اعتیاد کند. احتمال این که فرد به مصرف دارو وابستگی پیدا کند بعد از گذشت دو هفته از مصرف دارو افزایش پیدا خواهد کرد، در صورتی که داروی زولپیدم بر اساس تجویز پزشک مورد مصرف قرار گیرد، امکان اعتیاد به آن بسیار کم است حال اگر مصرف آن بیشتر از 6 هفته و بدون اطلاع پزشک به طول انجامیده و مصرف شود، می تواند در فرد اعتیاد و وابستگی ایجاد کند.

در کسانی که بدون هیچ علت درمانی از داروی زولپیدم استفاده می‌کنند، عوارض دارو با شدت بیشتری در آن ها نمایان خواهد شد وهر چه این دارو در طی مدت طولانی‌تری توسط فرد مورد مصرف قرار گیرد، مقاومت بدن وی در برابر اثرات به جا مانده از دارو بیشتر شده و شخص مصرف کننده مجبور خواهد شد تا دوزهای بالاتری از این دارو را جهت رفع نیاز های خود مورد استفاده قرار دهد. این عامل در نهایت می‌تواند در فرد وابستگی ایجاد کرده و او را به مصرف داروی زولپیدم معتاد کند.

 

 

حتما بخوانید: ناس چیست

 

 

آیا زولپیدم مرفین دارد؟

همانند بسیاری از داروها، زولپیدم نیز می‌تواند با داروهای مختلفی تداخل پیدا کرده و احتمال ظهور عوارض جانبی متعدد را بیشتر کند. همچنین مصرف گروهی از داروها ممکن است اثرات خواب‌آور داروی زولپیدم را افزایش دهند به همین دلیل لازم است تا از تداخلات این دارو با خبر بوده و در صورتی که هر کدام از داروهای آنتی هیستامین، داروهای ضد جنون، ضد افسردگی، داروهای کاهش استرس، داروهای صرع و تشنج، داروهای درمان عفونتهای قارچی، داروهای درمان مشکلات خواب و همچنین مسکن‌های قوی نظیر متادون ( اگر نمی دانید ماده مخدر متادون چیست مقالات دیگر ما را بخوانید ) ، کدئین، مرفین، پتدین و یا ترامادول را مصرف می کنید، پیش از مصرف داروی زولپیدم آن را با پزشک خود مطرح کنید.

 

ترک قرص زولپیدم چند روز طول میکشد؟

زمانی که صحبت از ترک قرص زولپیدم می‌شود، یکی از سوالات رایجی که برای بسیاری از افراد پیش می‌آید این است که فرآیند ترک این دارو چقدر طول می‌کشد. پاسخ به این سوال می‌تواند متغیر باشد، زیرا مدت زمان لازم برای ترک زولپیدم به چندین عامل بستگی دارد.

دوز مصرفی: افرادی که دوز بالاتری از زولپیدم مصرف کرده‌اند، ممکن است فرآیند ترک طولانی‌تری داشته باشند.

طول دوره مصرف: کسانی که به مدت طولانی‌تری این دارو را مصرف کرده‌اند، ممکن است با دوره ترک طولانی‌تری روبرو شوند.

ویژگی‌های فردی: عوامل فردی مانند سلامت عمومی، سن، جنسیت و وجود شرایط پزشکی همزمان می‌تواند بر مدت زمان ترک تأثیر بگذارد.

چه انتظاری داشته باشیم؟

معمولاً، فرآیند ترک زولپیدم می‌تواند از چند روز تا چند هفته متغیر باشد. در مواردی که مصرف زولپیدم به مدت طولانی و با دوز بالا بوده است، فرآیند ترک ممکن است پیچیده‌تر شود و نیاز به نظارت پزشکی دقیق داشته باشد. همچنین، در برخی موارد، ممکن است پزشک تصمیم بگیرد که دوز دارو را به تدریج کاهش دهد تا علائم ترک به حداقل برسند.

 

روش های ترک زولپیدم

 

عوارض مصرف زولپیدم

از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن توجه داشت عوارض قرص خواب زولپیدم است. در صورتی که داروی زولپیدم بر اساس دستور پزشک مصرف شده و در مصرف آن زیاده روی نشود، فعالیت سیستم عصبی مرکزی شخص شامل مغز و اعصاب وی آرام شده و در نتیجه بیمار می تواند به راحتی به خواب برود که یکی از نتایج تاثیر زولپیدم بر حافظه به شمار می‌رود. با این حال مصرف این دارو می‌تواند عوارض جدی را به سیستم‌های مختلف بدن شامل سیستم تنفسی، قلبی عروقی، گوارش و حسی وارد کند.

در بعضی از مصرف کنندگان این دارو نیز ممکن است واکنش‌های آلرژیک خطرناکی ایجاد شود که می‌توانند مرگ وی را به دنبال داشته باشند. اکثر داروهای خواب آور که بیش ترین استفاده را در بیماران دارند نظیر بنزودیازپین‌ها و باربیتورات ها، عوارض متعددی مثل خواب آلودگی در طول روز، آرام بودن فرد و وابستگی وی به دارو را به دنبال دارند، اما تولید داروی زولپیدم تحولی در زمینه داروهای ارام بخش به شمار می‌رفت. این دارو علاوه بر این که خواص سایر داروهای ارام بخش پیش از خود را نیز در بر می‌گرفت، عوارض کم‌تری را هم در مقایسه با آن‌ها ایجاد می‌کرد که به دنبال آن تبدیل به یکی از پر مصرف ترین دارو‌های خواب‌آور در درمان بیماران گردید.

از رایج‌ترین و مهم‌ترین عوارض زولپیدوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتگی عضلات
  • بی‌خوابی
  • تپش قلب
  • تهوع و استفراغ
  • ناتوانی در تمرکز کردن
  • اسهال
  • گیجی
  • آرام بودن فرد به صورت غیر عادی
  • واکنش‌های آلرژیک
  • کابوس دیدن
  • بروز مشکل در جهت یابی
  • بی حسی عاطفی
  • بی اشتهایی
  • پرخاشگری
  • سرگیجه
  • اختلال دید
  • افسردگی
  • تمایل به خود کشی
  • کاهش تعداد تنفس
  • اضطراب
  • اعتیاد

این دارو همچنین می تواند گیرنده گابا موجود در مغز را که وظیفه کنترل خواب و سایر فعالیت‌های عصبی شخص را بر عهده دارد کنترل کرده و عوارض آن بر روی مغز شامل مشکل در تمرکز کردن، فراموشی، گیجی، اختلال موقعیت یابی، بی حسی و احساس نکردن هیجان‌ها، افسردگی، بی علاقگی به زندگی، فکر کردن در مورد خود کشی، اختلال خواب، کابوس و اضطراب است.

مصرف زولپیدم پیش از خواب می‌تواند حمله‌های خواب گردی و یا سایر رفتارهای ناخود‌‌آگاه را به دنبال داشته باشد که این فعالیت‌ها می‌توانند رانندگی کردن، صحبت کردن با افراد مختلف، غذا خوردن و سایر امور مشابه را در بر بگیرند.

 

 

اطلاعات بیشتر در مورد قرص زولپیدم  :

 

قرص زولپیدم چیست؟

شاید نام زولپیدم به گوش شما خورده باشد و از خود پرسیده باشید که زولپیدم چیست؟ داروی زولپیدم که با نام تجاری امبین (Ambien) نیز شناخته می‌شود در دسته داروهای تاثیر گذار بر سیستم اعصاب مرکزی و در واقع در بین داروهای آرام بخش و ضد اضطراب و خواب آور قرار می‌گیرند. این دارو در سال 1992 برای اولین بار توسط سازمان FDA به تایید رسیده و وارد بازارهای دارویی شده است. بعضی از بیماران ممکن است دچار بی‌خوابی باشند که این اختلال منجر به کاهش ساعات خواب آن‌ها شده باشد. استفاده از داروی زولپیدم برای درمان خواب افرادی که دچار بی‌خوابی هستند مناسب بوده و ساعات خواب آن‌ها را به حالت طبیعی نزدیک‌تر میکند.

این دارو به طور عمده در افرادی استفاده می‌شود که مشکل اصلی آن‌ها در شروع خواب و در واقع به خواب رفتن است. همچنین مصرف داروی زولپیدم می‌تواند زمانی را که فرد در شروع خواب خود تاخیر دارد کاهش داده و طول مدت زمانی را که فرد در خواب به سر می‌برد را بیشتر کند. همچنین زولپیدم می‌تواند در بیمارانی که دچار بی‌خوابی گذرا هستند، تعداد دفعات بیدار شدن در طول خواب را کاهش دهد و از این طریق ساعات مفید خوابیدن آن‌ها را افزایش دهد.

 

اعتیاد به زولپیدم

قرص زولپیدم برای چیست؟

اکثر افراد این سوال را می‌پرسند که قرص زولپیدم چیست؟ در پاسخ باید گفت زولپیدم می‌تواند کیفیت خواب بیماران مبتلا به بی خوابی‌های مزمن را به میزان زیادی اصلاح کرده و بهبود بخشد. اینکار را داروهای مختلفی از جمله ترامادول ( روش های ترک ترامادول را در مقالات دیگر ما بخوانید ) نیز انجام می دهند. ناگفته نماند استفاده از این دارو ممکن است باعث بروز یک سری از علائم همانند شل شدگی مختصر عضلات شود. تحقیقات و بررسی های متعددی بر روی عوارض زولپیدم و کاربردهای آن بر روی بیماران انجام شده است که نشان می‌دهند مصرف زولپیدم علاوه بر بهبود خواب و کاهش زمان تاخیر در خوابیدن، همچنین می‌تواند منجر به بهتر شدن عملکرد مغز افراد شده و در بیمارانی که در وضعیت نباتی به دنبال آسیب های مغزی قرار گرفته‌اند، کارکرد مغز آن‌ها را بهبود بخشد.

برخی از بیماران از پزشک خود این سوال را دارند که عوارض قرص زولپیدم چیست؟ همان طور که در مطالب بالا هم به آن اشاره کردیم، داروی زولپیدم در دسته داروهای آرام بخش قرار گرفته است که از کلیه داروهایی که در این دسته دارویی قرار می گیرند، می توان برای درمان و بهبود بیماری‌های مشابهی نیز استفاده نمود. نحوه عملکرد این دارو به این صورت است که زولپیدم می‌تواند فعالیت یک نوع انتقال دهنده عصبی به نام گابا را در بدن افزایش دهد.

این انتقال دهنده شیمیایی در واقع یک نوع ماده شیمیایی است که در بدن تمامی افراد یافت می‌شود و می‌تواند در آن‌ها احساس خواب آلودگی را القا کند. هر چه قدر فعالیت انتقال دهنده عصبی گابا بیش تر شود، احساس خواب الودگی بیش تر بر شما غلبه کرده و روند به خواب رفتن شما تسریع خواهد شد، ضمن ذکر تمام موارد فوق خاطرنشان میشویم که مصرف خودسرانه این دارو عواقب خطرناکی دارد و می‌تواند فرد را  وابسته به دارو و به عبارتی معتاد نماید به عبارتی تمام قرص های خواب اور از جمله الپرازولام چنین اثری دارند و بعد از مدتی منجر به اعتیاد می‌شوند و ترک آنها مانند ترک آلپزازولام مسیر نسبتا سختی دارد.

موارد مصرف زولپیدم

یکی از رایج‌ترین و بیشترین موارد استفاده از داروی زولپیدم، مصرف آن به عنوان درمانی برای بی خوابی است. به طور عمده، قرص زولپیدم را جهت درمان کردن گروهی از اختلال‌های خواب در افراد بالغ استفاده می کنند با مصرف این دارو، شخص بزرگسال می‌تواند سریع‌تر به خواب رفته و به دنبال آن بتواند در طول شب بهتر و بیشتر استراحت کند. داروهایی که در دسته داروهای آرام بخش و خواب آور قرار میگیرند مانند کلونازپام ( در مورد عوارض قرص کلونازپام در مقاله دیگر بخوانید ) می‌توانند سیستم أعصاب مرکزی مغز را به گونه‌ای تحت تاثیر قرار دهند که به دنبال آن اضطراب شخص کاهش پیدا کرده و احساس آرامش و راحتی بر وی غلبه کند.

 

نتیجه گیری

داروی زولپیدم که با نام تجاری امبین نیز شناخته می‌شود جزء داروهای آرام بخش و خواب آوری می باشد که در گروه داروهای غیر بنزودیازپینی قرار گرفته است. از این دارو به طور عمده برای درمان بی خوابی در زمان های کوتاه استفاده می‌شود. اثرات آرام بخشی که این دارو بر جای می گذارد شبیه به دارو‌های بنزودیازپینی بوده اما بر خلاف آن‌ها عوارض زولپیدم بسیار خطرناک‌تر است. تنها عیب آن ایجاد اعتیاد در فرد مصرف کننده می‌باشد که این اعتیاد در طی دو هفته و یا کم تر می تواند ایجاد شود. از طرفی خود شخص مصرف کننده زمانی به اعتیاد خود پی می‌برد که مصرف دارو را متوقف کرده و یکی از عوارض آن شامل ناتوانی در خوابیدن است که به سراغ وی می‌آید. درمان اعتیاد به این دارو می‌بایست در کمپ ترک اعتیاد vip تهران انجام گیرد تا کم‌ترین اثر سو را بر فرد بر جای بگذارد و شخص عوارض کمتری را تجربه کند.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند