اقدامات پس از لغزش و بازگشت به اعتیاد که باید سریعا انجام دهید!

اقدامات پس از لغزش

کسانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند ممکن است دچار لغزش شده و دوباره در دام اعتیاد گرفتار شوند. اما برای این افراد که حالا در این وضعیت قرار دارند مهمترین مسئله اقدامات پس از لغزش است و بسیاری از آن‌ها دغدغه اصلیشان این است که بعد از لغزش چه کنیم؟

معمولا کسانی که دچار لغزش می‌شوند دو دسته اند. دسته اول کسانی هستند که از لغزش خود پشیمان شده‌اند. از این رو با مراجعه سریع به کمپ ترک اعتیاد و درخواست کمک از متخصصان درصدد جبران هستند. اما دسته دوم کسانی هستند که کاملا ناامید شده و به دلیل مصرف دوباره مواد احساس شکست می‌کنند و به دنبال درخواست کمک و درمان نمی‌روند.
در این مقاله نورو کمپ  می‌خواهیم مجموعه‌ای از کارها و اقدامات موثری را به شما پیشنهاد دهیم تا بتوانید هر چه سریعتر به مسیر بهبودی از بیماری اعتیاد بازگردید. با ما همراه باشید.

اقدام سریع برای ترک اعتیاد و بهبودی مجدد

فرقی ندارد به کدام ماده مخدر اعتیاد داشته‌اید و اکنون دچار لغزش شده‌اید مهمترین مسئله بهبودی، حفظ کردن خود از عواقب و عوارض بیماری اعتیاد است. بدترین حسی که ممکن است دچار افراد شود حس ناامیدی و شکست است اما شما در وهله اول باید به این حس غلبه کنید و بدانید که لغزش و مصرف دوباره مواد مخدر پایان راه بهبودی نیست.

نباید این حس برای شما بهانه ای شود که دیگر برای بهبودی خود تلاشی نکنید و به مصرف مواد ادامه دهید. هر یک از ما انسان‌ها ممکن است در برهه‌ای از زندگیمان دچار خطا و اشتباه شویم و این هم یک اشتباه است که شما مرتکب شده اید و کاملا قابل جبران است.

زمانی که افکار معتاد گونه و ناامیدکننده به سراغتان می‌آید نباید اجازه دهید این افکار زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد بلکه باید با عقل خود تصمیم درست که همان تلاش دوباره برای پاکی است را بگیرید. نه تنها نباید ناامید شوید بلکه باید از این لغزش عبرت گرفته و اینبار با عزم و اراده قوی تر اقدام به ترک اعتیاد کنید. به این مسئله هم فکر کنید که برای ترک اعتیاد چه سختی‌هایی کشیدید و حالا با نادیده گرفتن تمام آن سختی‌ها دوباره به عقب بازگشته اید و با تمام مشکلات دوران اعتیاد دوباره مواجه خواهید شد و عوارض اعتیاد گریبان گیرتان خواهد شد. عوارضی که شاید برای خلاصی از آن‌ها شروع به ترک اعتیاد کردید.

اقدام سریع برای ترک اعتیاد و بهبودی مجدد

اولین اقدام پس از لغزش این است که سریعا برای ترک اعتیاد مجددا اقدام کنید. شاید افکاری مانند” این که حالا که لغزش کردم دیگر مهم نیست و مقدار بیشتری مواد مصرف می‌کنم یا اینکه من بی‌عرضه‌ام نتونستم مقاومت کنم و دوباره وسوسه اومد سراغم و من شکست خوردم. انگار اعتیاد از سرنوشت من پاک شدنی نیست.” به سراغتان بیاید. نباید بگذارید افکار این چنینی و بهانه‌های مختلف شما را از تلاش برای پاکی بازدارد. باورها و افکار منفی شما را هر روز ضعیف‌تر و اعتیاد را قوی‌تر می‌کند. باید روحیه خود را بالا نگه دارید و از متخصصین حوزه ترک اعتیاد کمک بگیرید.
احساس تاسف و سرزنش کردن خود نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه از اقدام سریع و به موقع هم عقب می‌مانید.
شناخت درست از بیماری اعتیاد و ویژگی‌های آن باعث می‌شود دید بهتری داشته باشید و بدانید این بیماری مزمن حتی بعد از ترک اعتیاد هم در بدن شما وجود دارد و بلافاصله با کنار گذاشتن برنامه دوازده قدم و برنامه‌های حمایتی کمپ ترک اعتیاد امکان عود آن وجود دارد.

شما باید با دیدگاه واقع بینانه به بیماری اعتیاد خود نگاه کنید و بدانید لغزش ممکن است پس از ترک اعتیاد اتفاق بیفتد. با داشتن این دیدگاه دیگر احساس شکست نمی‌کنید و می‌توانید بلافاصله اقدام مناسب مانند استفاده از ابزارهای 12 قدم و حمایت انجمن های گمنام را انجام دهید. برای آشنایی کامل با اینکه لغزش چیست و چه مراحلی دارد مقاله دیگر را بخوانید.

بعد از لغزش با متخصصین و مشاورانی که در کمپ ترک اعتیاد با آن‌ها فرایند درمان اعتیاد را گذراندید تماس بگیرید یا به شکل حضوری مسئله لغزش خود را با آن‌ها مطرح کنید. همچنین می‌توانید این مسئله را در جلسات انجمن گمنام مطرح کنید. این کار به بالا رفتن انگیزه شما برای مقابله با اعتیاد کمک می‌کند.

از طرف دیگر شرکت کردن در جلسات گروهی و مطرح کردن مشکل در جمع باعث می‌شود از نظرات و حمایت دیگران بهره ببرید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

اقدامک: یک برگه بردارید و با کشیدن خطی آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. در سمت راست مواهبی را که در زمان پاک بودن داشتید را بنویسید و در سمت چپ چیزهایی را که با ماندن در لغزش از دست خواهید داد را بنویسید. سپس این دو لیست را با هم مقایسه کنید. حال تصمیم بگیرید که بهتر است کدام را انتخاب کنید.

ما در مرکز بازتوانی نوروکمپ به کسانی که دچار لغزش شده اند کمک می‌کنیم تا دوباره بهبودی خود را بدست آورند و این بار آن را برای همیشه حفظ کنند.

نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید این است که مسئولیت کامل لغزش پس از اعتیاد را قبول کنید. با پذیرش لغزش در واقع بهتر می‌توانید اقدامات مناسب را انجام دهیم.
شاید لغزش خود را گردن شرایط می‌اندازید و یا دیگران را مقصر می‌دانید که به موقع به شما هشدار نداده اند که نشانه ها و علائم لغزش را در شما می‌بینند.
زمانی که به پذیرش این مسئله برسید که مسئول تمام انتخابهایمان حتی در شرایط سخت خودمان هستیم آن وقت می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که چه راهی را انتخاب کنید. ادامه مصرف مواد و اعتیاد یا اقدام سریع برای از سرگیری مراحل ترک و بهبودی؟ انتخاب با شماست.

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

حتما از حمایت انجمن های 12 قدمی بهره ببرید

حتما از حمایت انجمن های 12 قدمی بهره ببرید

به قطع می‌توانیم بگوییم یکی از اقدامات موثر بعد از لغزش استفاده از برنامه 12 قدم ترک اعتیاد و حضور در جلساتی است که توسط انجمن های گمنام برگزار می‌شود.
در صورتی که با راهنمای خود در انجمن راحت نیستید و فکر می‌کنید تغییر راهنما می‌تواند کمکتان کند حتما این کار را انجام دهید و در این موارد خودخواه باشید چرا که تنها چیزی در حال حاضر اولویت دارد بهبودی شماست.

سعی کنید جلسات انجمن را به طور منظم و بدون این که حتی یکی از آن ها را از دست بدهید شرکت کنید. در این جلسات ساکت نباشید و از عوامل لغزش خودتان با دیگران صحبت کنید. صحبت های شما می‌تواند برای دیگران هم کمک کننده و مفید باشد.

با صحبت کردن در جمع دیگر احساس گناه و خجالت نمی‌کنید و برای شروع دوباره انگیزه می‌گیرید و بر افکار منفی غالب می‌شوید.

حتی می‌توانید در این انجمن ها عهده دار مسئولیتی شوید که باعث ارتباط بیشتر شما با انجمن و دیگر دوستان شما که آن‌ها هم در حال بهبودی هستند شود. حمایت و پشتیبانی از یکدیگر باعث تسریع در فرآیند بهبودی می‌گردد.

اگر میخواهید بدانید عوارض ماری جوانا چیست مقاله دیگر ما در این رابطه را بخوانید.

 

تمرکز روی بهبودی

تنها چیزی که در این مرحله باید به آن فکر کنید و تمام تمرکزتان روی آن باشد پاکی و بهبودی از اعتیاد است. به هیچ وجه نگذارید افکار مخرب تمرکز شما را از فرآیند بهبودی منحرف کند. فکر کردن به گذشته و مرور اینکه چرا وسوسه شدم و دوباره مواد مخدر مصرف کردم و همچنین فکر کردن به آینده و اینکه چطور از تکرار لغزش در آینده جلوگیری کنم در حال حاضر کمکی به شما نخواهد کرد.

 

عوارض اعتیاد را بپذیرید

پس از لغزش و مصرف مجدد مواد مخدر عوارض اعتیاد در بدن شما ظاهر می‌شود. باید این عوارض را بپذیرید و برای بهبودی اقدام کنید. در دوران بهبودی با دردهای خماری روبرو خواهید شد. در صورتی که به تنهایی نمی‌توانید با این عوارض و دردها مواجهه شوید به یک مرکز بازتوانی و ترک اعتیاد مراجعه کنید تا سم زدایی مجددا برایتان انجام شود.

 

مراجعه به متخصصان ترک اعتیاد در صورت بروز مشکلات روانی شدید

برخی افراد ممکن است پس از لغزش دچار مشکلات روانی شوند. احساس بیزاری از زندگی، انفعال و افسردگی طولانی مدت، فکر کردن به خودکشی همه مواردیست که باید برای درمان آن به متخصص مراجعه کرد. واقعیات تلخی که در گذشته برای فرد اتفاق افتاده و تاثیر آن‌ها در وجود او باقی مانده می تواند دلیل بسیاری از این مشکلات روانی باشد که برای دست یافتن به بهبودی کامل لازم است این مشکلات به صورت ریشه ای و به کمک روانشناس حل شود تا شخص انگیزه برای بهبودی پیدا کند و برنامه درمانی خود را شروع نماید.

اگر برایتان سوال است بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ مقاله دیگر نوروکمپ را بخوانید.

 

عبرت گرفتن از لغزش

اگر دچار لغزش شدید می‌توانید از آن عبرت بگیرید و ببینید چه کارهایی را نباید انجام دهید تا دوباره دچار لغزش نشوید. مجموعه اقداماتی که در انجمن 12 قدم گفته شد و شما آن‌ها را فراموش کرده و انجام ندادید باعث شد تا دچار لغزش شوید. حالا با دانستن این موضوع و عبرت گرفتن از آن خود را به تعهدات و اقداماتی که باید انجام دهید پایبند می‌دانید.

اولویت اول بهبودی خود، برنگشتن به افکار مخرب قدیمی، قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز و موارد دیگر همه در انجمن ها و جلسات گروهی آموزش داده شده است که باید این بار متعهدانه آن را به سبک زندگی خود تبدیل کنید. حتما از این که دچار لغزش شده اید ناراحت هستید اما برای همیشه از آن عبرت بگیرید و برنامه بهبودی خود را با جدیت ادامه دهید.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که باید به خودتان فرصت و زمان بدهید و گذشته را جبران کنید. برای جبران گذشته لازم است با راه های پیشگیری از لغزش در اعتیاد آشنا باشید.

عوارض مصرف شیشه در کوتاه مدت را در مقاله دیگر ما بخوانید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با اقدامات پس از لغزش آشنا کنیم و پاسخ مناسبی به سوال بعد از لغزش چه کنیم؟ دهیم. امیدواریم با بکارگیری این اقدامات و البته کمک کارشناسان متخصص در کمپ های ترک اعتیاد بتوانید بهبودی خود را بدست آورده و حفظ کنید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند