تغذیه فرد در حال ترک اعتیاد ( برای ترک تریاک چه بخوریم؟ )

تغذیه فرد در حال ترک

نقش تغذیه فرد در حال ترک اعتیاد

سوء مصرف مواد مخدر صدمات زیادی به بدن انسان وارد می‌کند. بهبودی از الکل یا سوء مصرف مواد مخدر یک روند تدریجی است و تغذیه فرد در حال ترک اعتیاد یکی از موارد مهمی است که نیاز به توجه ویژه دارد.

 

سوء تغذیه در اعتیاد

هنگام سوء مصرف الکل و مواد مخدر فرد معتاد معمولا غذای کمتری مصرف می‌کند و یا ممکن است از وعده‌های غذایی صرف نظر کند. همچنین سرعت مصرف انرژی در بدن این افراد در اثر مصرف مواد افزایش پیدا می‌کند و معمولا در اثر استفراغ و اسهال که از عوارض مصرف اکثر مواد مخدر است مواد مغذی از بدن آن‌ها دفع می‌شود و یا مواد مغذی که وارد بدن آن‌ها می‌شود به دلیل ضعف روده جذب بدن فرد نمی‌شود با توجه به همه این موارد معمولا افراد دچار سوء تغذیه در اعتیاد می‌شوند.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

برای ترک اعتیاد چه بخوریم؟

تغذیه مناسب در دوران ترک اعتیاد بسیار مهم است. در دوران نقاهت، باید رژیم غذایی داشته باشید که باعث تعادل سطح سروتونین در مغز شود که شامل خوردن غذاهای پر کربوهیدرات، به ویژه کربوهیدرات های پیچیده موجود در غذاهای نشاسته‌ای مانند حبوبات (به عنوان مثال، لوبیا، عدس و نخود)، سبزیجات ریشه‌ای (به عنوان مثال سیب زمینی و هویج)، ماکارونی و نان است. خوردن این غذاها به همراه پروتئین در وعده‌های غذایی شما را در بهترین حالت نگه می‌دارد.

 

بیشتر بخوانید: کوکائین صورتی

 

برای ترک الکل چه بخوریم؟

عوارض ترک الکل نسبت به مواد مخدر دیگر بیشتر است زیرا مرحله سم زدایی پیچیده‌ای دارد و نیاز به نظارت، دارو و حمایت کارشناسان ترک اعتیاد را دارد. همچنین به سختی می‌توان از مصرف الكل جلوگیری كرد. غذا برای کمک به بازسازی بدن و حفظ سلامتی افراد در حال بهبودی بسیار حیاتی است.

کمبود ویتامین‌های B کمپلکس مانند تیامین، فولات یا اسید فولیک و B12 در الكلیسم شایع است و ذخیره ناكافی سایر ویتامین‌های B و ویتامین C به طور مكرر اتفاق می‌افتد. مصرف الکل مزمن همچنین باعث از بین رفتن مواد معدنی مانند روی، منیزیم و کلسیم از بدن می‌شود.

سوء تغذیه در طی مصرف الکل از چند طریق نشان داده می‌شود. در کوتاه مدت ممکن است بسیار خسته شده و سیستم ایمنی ضعیف‌تری داشته باشید که باعث می‌شود مستعد ابتلا به عفونت شوید. سایر علائم شامل مشکلات دندانی، مشکلات گوارشی (اسهال، یبوست)، بیماری‌های پوستی و … است. در مصرف طولانی مدت الکل، خطراتی همچون آسیب مغزی، بیماری کبدی، مشکلات قلبی و لوزالمعده و انواع خاصی از سرطان وجود دارد. این مشکلات باید طی روند بهبودی شناسایی و درمان شوند.

در اولین سال پس از قطع مصرف الکل یا مواد مخدر دیگر، نیازهای تغذیه‌ای شما بیش از حد طبیعی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که روزانه غذای خوبی به بدن خود می‌رسانید. حتی اگر هنگام استفاده از مواد مخدر و الکل از یک رژیم غذایی متنوع و سالم استفاده کنید باز هم مواد غذایی کمتری برای تأمین نیازهای غذایی بدن شما در دسترس است زیرا بسیاری از این مواد مغذی برای سم زدایی از بدن شما استفاده می‌شود.

در مراحل اولیه سم زدایی و روزهای اول ترک اعتیاد شما باید وعده‌های غذایی را به آرامی دریافت کنید زیرا معده در اثر مصرف مواد ضعیف شده است و توانایی هضم غذای زیاد را ندارد. بهتر است وعده‌های غذایی کوچک و در دفعات زیاد در طول روز دریافت کنید.

 

هنگام ترک اعتیاد چه بخوریم؟

بهترین تغذیه در زمان ترک اعتیاد

یک رژیم غذایی مناسب باید شامل موارد زیر باشد:

  • کربوهیدرات های پیچیده (50 تا 55 درصد کالری مصرفی) که به معنای مقدار زیادی غلات، میوه و سبزیجات است.
  • لبنیات یا سایر غذاهای غنی از کلسیم (نوشیدنی های غنی شده با کلسیم، توفو، کلم پیچ)، دو تا سه فنجان در روز
  • پروتئین متوسط (15٪ تا 20٪ کالری): مصرف گوشت یا ماهی یا غذاهای پر پروتئین دیگر
  • چربی (30٪ کالری): ترجیحا روغن‌های خوبی مانند کانولا، زیتون، بذر کتان و آنهایی که در ماهی وجود دارد را در سبد غذایی خود به عنوان تغذیه در دوران ترک اعتیاد قرار دهید.

در ادامه این مقاله نوروکمپ (کمپ ترک اعتیاد لاکچری تهران) در رابطه با تغذیه برای دوران ترک تریاک و هروئین صحبت می‌کنیم.

برای ترک تریاک چه بخوریم؟

بسیاری افراد تصور می‌کنند در دوران ترک اعتیاد باید از مواد غذایی چرب و شیرین استفاده کننده اما به طور قطع به شما می‌گوییم که نه تنها این تصور غلط است بلکه باید مصرف این مواد به حداقل ممکن برسد. درباره سوال در زمان ترک تریاک چه بخوریم باید بگوییم همانند سایر مواد مخدر باید از مواد غذایی حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید. برای اینکه بیشتر با این ماده مخدر آشنا شوید مقاله عوارض ترک تریاک را حتما بخوانید.

در زمان ترک متادون چی بخوریم؟

رژیم غذایی دوران ترک متادون بسیار با اهمیت است سعی کنید در دوران ترک متادون قندهای ساده مانند شکر یا قند سفید را از برنامه  غذایی خود حذف کنید و به جای آن از قندهای پیچیده مثل ریشه گیاهان یا حتی برخی قندهای ساده مانند فروکتوز استفاده کنید.

پیش از استفاده از کربوهیدرات، پروتئین و سبزیجات استفاده کنید. این غذاها به شما کمک می کند تا زودتر سیر شوید در نتیجه کمتر از مواد قندی استفاده کنید. پروتئین آمینو اسیدها را در بدن افزایش داده و به ترمیم اعضای بدن کمک می کند.

سبزیجات منبع بی نظیری از فیبرهای نامحلول می باشد و استفاده از آن کمک می کند تا سطح گلوکز در خون تثبیت شود و از غذاهای مقوی برای ترک اعتیاد به شمار می آیند. اگر نمی دانید متادون چیست در صفحات دیگر به طور کامل در مورد این ماده مخدر توضیح داده ایم.

برای ترک هروئین چه بخوریم؟

مشکلات گوارشی و یبوست از علائم شایع اکثر مواد مخدر از جمله ترک هروئین است. برای کم کردن این مشکل غذاها و خوراکی‌های تازه حاوی فیبر بالا مانند کنگر فرنگی، نخود فرنگی، بامیه، شلغم، کلم بروکسل، لوبیا و حبوبات، آجیل و دانه‌های خوراکی باید مصرف شود.

فیبر باعث حرکت سریع‌تر غذا در دستگاه گوارش می‌شود و به عملکرد بهتر آن کمک می‌کند. البته افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی‌ باید به صورت تدریجی انجام شود.

همچنین ویتامین ها هم باید به اندازه کافی در رژیم غذایی افراد در حال ترک قرار داشته باشد. یکی از ویتامین هایی که مطالعات اثر مثبت آن را در کنترل علائم ترک هروئین اثبات کرده است ویتامین C می‌باشد. فلفل دلمه‌ی زرد، گل‌ کلم، کلم فندقی، فلفل سبز، غلات غنی‌شده، کلم بروکلی و برگ شلغم برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین C هستند که باید در تغذیه در زمان ترک اعتیاد هروئین گنجانده شوند.

اگر میخواهید درباره عوارض هروئین بدانید مقاله دیگر ما را مطالعه نمایید.

 

میوه های مفید برای ترک اعتیاد

میوه های مفید برای ترک اعتیاد

کیوی، آناناس، توت‌ فرنگی، گرمک، انبه و پرتقال از جمله میوه های حاوی ویتامین C هستند که برای افرادی که دوران ترک هروئین را سپری می‌کنند ضروری است.
آووکادو، توت‌فرنگی، تمشک، بلوبری، نارگیل، انجیر، گلابی، سیب، آلو و موز میوه های حاوی فیبر بالا هستند که برای مرتفع کردن مشکلات گوارشی و یبوست در افراد در حال ترک بسیار مناسبند.

در اثر مصرف مواد مخدر مشکلات و آسیب های پوستی برای افراد بوجود می‌آید که مصرف میوه های حاوی ویتامین E مانند انبه، پاپایا، کیوی، بلک‌بری، انگورفرنگی سیاه، کرن‌بری خشک‌شده، زردآلو، تمشک می‌تواند به ترمیم پوست آسیب دیده کمک کند.

مواد مخدر دستمال چیست را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

نکات تغذیه‌ای و توصیه‌هایی برای ترک اعتیاد

  1. انواع غذاها را از تمام گروه‌های غذایی (میوه‌ها/سبزیجات، غلات، لبنیات و گوشت و …) بخورید.
  2. از غذاهای سرشار از فیبر مانند سبوس و غلات جو دوسر و کلوچه، حبوبات، میوه ها و سبزیجات استفاده کنید که از غذاهای مقوی برای ترک اعتیاد می باشند.
  3. حتما صبحانه بخورید و سعی کنید سایر وعده‌‎های غذایی را کنار نگذارید.
  4. مصرف قهوه، چای و مواد کافئین دار را به حداقل ممکن برسانید.
  5. مصرف قند و شیرینی را محدود کنید.
  6. نوشیدن مقدار زیادی از آب را در سبک تغذیه خود جای دهید.
  7. هر روز فعالیتی که به آن علاقه دارید را انجام دهید و لذت ببرید. این فعالیت می‌تواند ورزش، مطالعه یا هر فعالیت دیگری باشد.
  8. روش‌های جدیدی برای کنار آمدن با استرس و اضطراب بیاموزید. این روش می‌تواند انجام مراقبه و مدیتیشن و یا هر کار دیگری که به شما آرامش می‌دهد باشد.
  9. برای مشاوره در مورد چگونگی کنترل علائمی مانند یبوست و اسهال و غیره با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند