مواد مخدر کانابیس چیست و چه اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی دارد؟

علائم ترک کانابیس

کانابیس (شاهدانه) به گروهی از سه گیاه با خاصیت روانگردان گفته می‌شود که به نام‌های کانابیس ساتیوا، کانابیس ایندیکا و کانابیس رودرالیس معروف هستند. در این مقاله نورو کمپ می‌خواهیم شما را با این ماده اعتیادآور و اثرات و عوارض مصرف آن روی بدن و همچنین نحوه ترک آن آشنا کنیم.

کانابیس چیست؟

 ماده مخدری آرام بخش و خواب آور است. گیاه ساتیوا در تمام دنیا وجود دارد و رشد می‌کند. یکی از عناصر فعال در این ماده مخدر تتراهیدرو کانابی نل است که در قسمت گلبرگ‌ها و شیره‌ این گیاه بیشتر از سایر قسمت‌های آن وجود دارد.

این گیاه یکی از رایج‌ترین مواد مخدر موجود در جهان است که به شکل غیرقانونی مصرف می‌شود و با نام‌های زیادی شناخته می‌شود از جمله بنگ بانگ، چرس، وید، گنجه گوج، گرس، حشیش، ماری جوانا، هپ، هرب، همپ هندی، مری جین، پات، رداویل، ریفر، اسمش، چای استیک تایلندی

این ماده مخدر را می‌توان هم به گیاه کانابیس و هم به محصولات مخدری مانند ماری جوانا و حشیش که از این گیاه بدست می‌آید نسبت داد. درصد زیادی از مصرف‌کنندگان آن را بصورت سیگار استعمال می‌کنند.

ماریجوانا

از آسیاب کردن برگ‌های کانابیس، ماریجوانا بدست می‌آید که دارای رنگ سبز و بوی مطبوعی است. ترک آن مانند سایر ترکیبات این گیاه به دلیل تاثیرات روانی آن بسیار سخت می‌باشد در مقاله “برای ترک ماری جوانا چه بخوریم” بیشتر رها شدن از بند این ماده صحبت کرده‌ایم.

حشیش

برای فراورده‌های این گیاه بیشتر از ۲۰۰ نام مختلف در سراسر دنیا وجود دارد. نامی که در کشور ما بیش از بقیه رایج است و بکار می‌رود‌، حشیش ( عوارض حشیش کدامند را در مقاله ی دیگری از نوروکمپ بررسی کرده ایم. )است‌. حشیش از صمغی که در نوک گل‌های این گیاه وجود دارد بدست می‌آید.

حشیش معمولا به دلیل اثرات آرامش بخشی که ایجاد می‌کند مصرف می‌شود. البته در برخی از ایالت های آمریکا برای کمک به رفع طیف وسیعی از مشکلات جسمی از جمله درد مزمن، گلوکوم و اشتهای ضعیف تجویز می‌شود.

سابقه مصرف آن مربوط به کشور انگلستان و اروپای غربی در قرن 19 است. اما از سال 1925 به بعد کانابیس در لیست داروهای غیر مجاز قرار گرفت و طبق قانون مصرف کنندگان کانابیس مانند قاچاقچیان آن تحت پیگرد قرار گرفتند.

طبق قانون در انگلستان داروهای کانابیس در گروه آمفتامین ها قرار گرفتند و مصرف کنندگان آن علاوه بر پرداخت جرایم سنگین به پنج سال زندان محکوم شدند.

مصرف کانابیس باعث تقویت حواس شنوایی، بویایی و لامسه در افراد می‌شود. پس از مصرف معمولا افراد نوعی آرامش در خود احساس می‌کنند و دچار اوهام و خیالات می‌شوند.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

طریقه مصرف کانابیس

طریقه مصرف کانابیس

این گیاه از طریق پیپ، قلیان، یا پایپ کشیده می‌شود. اما معمولا آن را با توتون مخلوط می‌کنند و داخل رول سیگارت قرار می‌دهند که به آن را سیگاری می‌گویند. برخی افراد کانابیس را با مواد خوراکی مثل کیک یا نوشیدنی مثل چای مخلوط می‌کنند و می‌خورند. نحوه مصرف آن در مدت زمان تاثیر این ماده مخدر موثر است.

عوارض ترک متادون چند روز است؟ پاسخ این پرسش را در مقاله دیگر نورو کمپ بخوانید.

 

اثرات کوتاه مدت کانابیس چیست؟

استفاده از حشیش می‌تواند طیف وسیعی از اثرات کوتاه مدت را داشته باشد که برخی از آن‌ها برای فرد خوشایند است و برخی دیگر نگران کننده هستند.

برخی از اثرات کوتاه مدت عبارتند از:

  • ایجاد احساس آرامش
  • شوخی
  • تجربه چیزهایی در اطراف خود مانند شنیدن صداها با شدت بیشتری
  • افزایش اشتها
  • تغییر درک از زمان و حوادث
  • تمرکز و خلاقیت

اما کانابیس همچنین می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی برای افراد مصرف کننده داشته باشد. عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تاخیر در زمان واکنش
  • حالت تهوع
  • بی حالی
  • اضطراب
  • افزایش ضربان قلب
  • کاهش فشار خون
  • پارانویا

اثرات کوتاه مدت مصرف این گیاه می‌تواند براساس روش مصرف متفاوت باشد. اگر سیگار می‌کشید در عرض چند دقیقه اثرات آن را احساس خواهید کرد. اما اگر آن را به صورت خوراکی مصرف کنید مثلا در یک کپسول یا غذا، ممکن است چندین ساعت طول بکشد تا اثر آن را احساس کنید.

اینکه ماری جوانا چیست را به طور کامل در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه فرمایید.

 

اثرات طولانی مدت کانابیس چیست؟

متخصصان هنوز در تلاشند تا اثرات طولانی مدت استفاده از شاهدانه را کاملا درک کنند. تحقیقات متناقضی درباره این موضوع وجود دارد و بسیاری از مطالعات موجود فقط روی حیوانات انجام شده است. برای درک کامل اثرات پایدار مصرف آن به مطالعات بیشتر و طولانی مدتی بر روی انسان نیاز است.

 

تاثیر آن روی مغز

تاثیر کانابیس روی مغز

احتمال می‌رود در مصرف طولانی مدت این ماده برای فرد مشکلاتی مانند فراموشی پیش آید چرا که این ماده بر مغز افراد تاثیر منفی می‌گذارد.
تحقیقی در سال 2014 تاثیر احتمالی شاهدانه در رشد مغز را در دوران بلوغ بررسی کرد. براساس این تحقیق افرادی که در نوجوانی خود شاهدانه استفاده می‌کنند بیشتر از کسانی که این کار را انجام نمی‌دهند مشکلات حافظه و یادگیری دارند. اما مشخص نیست که این اثرات دائمی هستند یا خیر.

افرادی که در دوران نوجوانی خود شاهدانه استفاده می‌کنند ممکن است در اواخر زندگی بیشتر در معرض بیماری‌هایی از جمله اسکیزوفرنی باشند. اما کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که این ارتباط چقدر قوی و قابل استناد است.

براساس موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر افرادی که قبل از 18 سالگی شروع به استفاده از شاهدانه می‌کنند چهار تا هفت برابر بیشتر از کسانی که بعدا در زندگی شروع به استفاده از آن می‌کنند در معرض ابتلا به اختلال مصرف شاهدانه هستند.

 

حتما بخوانید: عوارض قارچ سیلوسایبین

 

مشکلات تنفسی

کشیدن این ماده خطراتی مشابه سیگار کشیدن دارد که ممکن است به دلیل التهاب و تحریک مجاری تنفسی باشد. علائم اعتیاد به سیگار را اینجا بخوانید.
شاهدانه با برونشیت در ارتباط است و ممکن است یک عامل خطر برای بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) باشد. با این حال، مطالعات اخیر شواهد کمی از ارتباط بین مصرف شاهدانه و سرطان ریه را نشان داده‌اند و در این زمینه تحقیق بیشتری مورد نیاز است.

 

علائم ترک کانابیس

در صورت عدم استفاده از مخدر علائم ترک در فرد ظاهر می‌شود که قطعا برای او ناخوشایند است. علائمی مانند تحریک پذیری، اشتهای کم و تغییرات خلقی.

 

بیشتر بخوانید: ترک قرص ب۲

 

عوارض ترک کانابیس

افرادی که دوز مصرفی بالایی دارند پس از ترک با عوارضی همچون ارتعاش بدن، افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی مواجه می‌شوند.

 

ترک کانابیس

بهتر است ترک هر نوع ماده مخدری از جمله کانابیس، حشیش و ماری جوانا در کمپ ترک اعتیاد vip و تحت نظر پزشکان و افراد متخصص در زمینه ترک اعتیاد و به شکل اصولی انجام شود. در این مراکز علت اعتیاد فرد ریشه‌یابی می‌شود و اگر علت زمینه‌ای مانند افسردگی وجود داشته باشد برای مرتفع کردن آن و ترک اعتیاد فرد تمام اقدامات لازم انجام می‌شود.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند