ترک الکل چند روز طول می کشد؟ [ چگونه الکل را ترک کنیم؟ ]

ترک الکل

الکل ماده‌ای روان گردان است که باعث تغییر در رفتار فرد می‌شود و پس از جذب وارد خون می‌شود و به تمام نسوج بدن می‌رود. مصرف الکل و ایجاد سرخوشی آن، باعث می‌شود شخص لذت آنی را بر لذت سلامتی در دراز مدت ترجیح داده، خود را ناخواسته گرفتار دام اعتیاد کند.

بسیاری از افراد معتاد به الکل، در ابتدا به صورت تفریحی و خیلی کم الکل مصرف می‌کردند ولی در نهایت با باری از مشکلات خانوادگی و جسمی به مراکز مشاوره و ترک اعتیاد راهی شده‌اند. برخی افراد هم برای درمان بیماری اقدام به مصرف الکل می‌کنند اما این ماده نه تنها به درمان بیماری‌های دیگر کمکی نخواهد کرد بلکه پس از مصرف دچار وابستگی به آن می‌شوید و با ادامه دادن مصرف به آن اعتیاد پیدا می‌کنید.

از علل اعتیاد به الکل می‌توان به مواردی مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی، مشکلات و اختلالات جنسی و فرار از مشکلات زندگی اشاره کرد. در ادامه این مقاله مرکز ترک اعتیاد نوروکمپ به شما می‌گوییم که شخصی که الکل مصرف می‌کند چه علائمی دارد و بهترین شیوه ترک الکل که باعث شود علائم و عوارض ترک الکل کمتر فرد را اذیت کند معرفی می‌کنیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

انواع روش های ترک الکل

برای ترک الکل روشهای مختلفی وجود دارد که در اینجا این روش ها را بیان می‌کنیم :

— سم زدایی

افرادی که اعتیاد شدید به الکل پیدا کرده‌اند باید سم زدایی برایشان انجام شود تا از نظر جسمی در شرایط مطلوب قرار بگیرند. مدت زمان دوره سم زدایی چیزی بین 7 تا 10 روز طول می‌کشد. بدن پس از ترک الکل خود را بازیابی خواهد کرد. در بهترین مرکز ترک الکل در تهران  این فرایند در اتاق‌های جداگانه و تحت نظر پزشک انجام می‌شود.

 

— ترک مشروبات الکلی با روان درمانی

ترک اعتیاد به الکل به صورت جسمی کافی نیست و شخص باید از نظر روانی و ذهنی هم آماده ترک اعتیاد باشد. در روان درمانی سعی می‌شود دلایل مصرف فرد تشخیص داده شود تا بتوان بهتر به او کمک کرد و مواردی که باعث اعتیاد به الکل شده را شناسایی و برطرف کرد.

شناخت مشکلاتی که ممکن است باعث شود ترک با موفقیت انجام نشود ضروریست و این کاریست که روانشناسان و مشاوران زبده انجام می‌دهند. بسیاری از کسانی که فقط ترک جسمی را انجام داده‌اند پس از مدتی دوباره به مصرف مشروبات الکلی روی آورده‌اند چرا که توانایی ذهنی مقابله با عوامل وسوسه انگیز بیرونی را نداشته‌اند. کمک گرفتن از خدمات روان درمانی می‌تواند میزان موفقیت فرد در ترک مشروبات الکلی را افزایش دهد.

 

انواع روشهای ترک الکل

 

— استفاده از دارو برای ترک مشروبات الکلی

درمان‌های دارویی که به بیزاری درمانی مشهور است باعث می‌شود فرد نسبت به مصرف الکل بیزار شود. البته مصرف این داروها ممکن است در فرد حالات ناخوشایندی مانند تهوع، سردرد و کاهش میل جنسی ایجاد کند.

آکامپروسات و نالترکسون داروهایی هستند که برای ترک الکل استفاده می‌شوند. تعادل شیمیایی مغز در اثر مصرف الکل از بین می‌رود. داروی ترک الکل آکامپروسات باعث تعادل این مواد شیمیایی می‌گردد. نالترکسون باعث می‌شود اثرات مستی حاصل از مصرف این ماده در مغز از بین برود و دیگر تمایلی به مصرف نداشته باشید.

 

بهترین راه های ترک الکل

برای ترک اعتیاد الکل مراحلی همچون قطع مصرف، سم زدایی و توان بخشی مورد نیاز است که در کمپ های ترک اعتیاد ارائه می‌شوند. همچنین در کنار این روند، روان درمانی و شناخت علل مصرف و حل این مشکلات نیاز است.

اگر فردی که الکل مصرف می‌کند متوجه اشتباه خود و ضرری که به بدن خود می‌رساند باشد کار درمان آسانتر است اما در غیر این صورت ابتدا باید او را متوجه مضرات و عوارض مصرف الکل کرد تا متقاعد شود که به درمان احتیاج دارد. در اینجا کمک یک مشاور و روانشناس می‌تواند بسیار موثر باشد. شخص باید بداند ادامه مصرف الکل چه عوارضی برای او در پی خواهد داشت و حتی ممکن است به مرگ ختم شود.

وابستگی به الکل یک بیماری جدی است و بیماری که دچار وابستگی به الکل شده است باید دوره سم زدایی را بگذراند. سم زدایی در مرکز ترک اعتیاد و زیر نظر کارشناسان و متخصصان حوزه ترک اعتیاد انجام می‌شود. یکی از مهمترین مراحل درمان و ترک الکل پیشگیری از بازگشت به مصرف است. تحقیقات در یک دوره 6 ماهه نشان داده دو سوم بیماران پس از درمان لغزش شده‌ و دوباره به مصرف روی آورده‌اند.

در کمپ ترک اعتیاد لاکچری نوروکمپ پس از سپری شدن دوران ترک، ارتباط با بیمار همچنان حفظ می‌شود و به این ترتیب احتمال بازگشت به مصرف الکل بسیار پایین است. همچنین جلسات گروهی و فردی بنا به نیاز هر بیمار برگزار می‌شود تا گرایش و میل به مصرف در فرد کاهش یافته و پس از مدتی به طور کلی از بین برود.

 

 

روش ترک الکل در منزل

روش ترک الکل در منزل برای کسانی که مصرف کمی دارند و دچار علائم خفیف هستند مناسب است اما کسانی که مشروبات الکلی زیاد و به مدت طولانی مصرف کرده‌اند باید تحت نظر پزشک باشند.

اگر قصد ترک الکل در منزل را دارید باید بدانید ترک به صورت خودسرانه و ناگهانی روش اشتباهی است چرا که ممکن است باعث تشنج و یا حتی مرگ شود بنابراین بهتر است به صورت تدریجی و با برنامه این کار را انجام دهید و سعی کنید حتما با یک روانشناس و یا مشاور در ارتباط باشید.

اگر قصد دارید برای همیشه و به شکل اصولی اقدام به ترک الکل نمایید، می‌توانید با کمپ ترک اعتیاد نورو کمپ، بهترین کمپ ترک اعتیاد در تهران، تماس بگیرید و از راهنمایی روانشناسان و کارشناسان این مرکز استفاده کنید.

 

انواع روشهای ترک الکل

 

علائم ترک الکل چیست؟

در صورتی که فرد پس از یک دوره طولانی مصرف الکل آن را به طور ناگهانی قطع کرده و کنار بگذارد بطور متوسط پس از ۸-۶ ساعت دچار علائم ترک الکل می‌شود که عبارتند از:

  • تعریق
  • حملات تشنجی
  • تحریک پذیری
  • نشانه‌های دلیریوم ترمنس
  • توهم
  • هذیان
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون
  • گشادی مردمک ها
  • رعشه
  • کاهش اشتها
  • بی‌خوابی
  • بی‌قراری
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اضطراب
  • برانگیختگی

در ترک الکل 6 تا 8 ساعت پس از قطع مصرف لرزش و رعشه شروع می‌شود و ظرف 8 تا 12 ساعت پس از ترک حملات تشنجی شروع می‌گردد و طی مدت 12 تا 24 ساعت ایجاد دلیریوم ترمنس می‌شود.

در بین این موارد هذیان گویی شدیدتر از سایر موارد در فرد ظاهر میشود. کسانی که به مدت طولانی‌تری الکل مصرف کردنده‌اند 72 ساعت پس از قطع مصرف هذیان گویی در آن‌ها شروع می‌شود. در صورتی که برای درمان، به موقع اقدامی انجام نشود این مجموعه علائم حتی می‌تواند مرگ فرد را در پی داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید: خوابیدن بعد از مصرف گل

عوارض ترک الکل چیست؟

در این دوره ممکن است افراد با عوارض ترک الکل روبرو شوند از جمله خستگی، حالت خماری، عدم کنترل بر رفتار، تشنج، توهم، هذیان گویی، افسردگی، افکار خودکشی.

ایجاد حالت دلیریوم یکی از مهمترین عوارض ترک ناگهانی الکل است که بسیار خطرناک می‌باشد. از دیگر عوارض ترک ناگهانی الکل می‌توان به اضطراب، پریشانی و عدم تمرکز اشاره کرد. هر کدام از عوارض ترک الکل علاوه بر این که برای فرد خود فرد آزار دهنده است اطرافیان او را هم درگیر می‌کند.

 

ترک الکل چند روز طول میکشد؟

اگر برای شما هم سوال است که ترک الکل چند روز طول میکشد باید بدانید که یکی از عوامل مهم در ترک اعتیاد به الکل، انگیزه و اراده فرد معتاد است. هر چه انگیزه بیمار بیشتر باشد و همکاری بهتری با کادر درمان کمپ داشته باشد قطعا سریعتر می‌تواند سلامتی خود را بدست آورده و زندگی عادی خود را از سر بگیرد. علاوه بر این میزان و مدت مصرف هم مهم است و کسی که مدت زمان مصرف کمتری داشته و دوز کمتری هم مصرف کرده مدت زمان ترک هم برایش کمتر خواهد بود.

ترک مشروبات الکلی شامل یک فرآیند است. از زمانی که شخص تصمیم به ترک می‌گیرد و مراحل سم زدایی، روان درمانی و بعد مرحله مراقبت‌های پس از ترک به منظور جلوگیری از لغزش را می‌گذراند. بنابراین مدت زمان ترک به افراد و میزان همکاری و شرایط و اعتیاد آن‌ها بستگی دارد.

 

افسردگی بعد از ترک الکل

بعد از درمان اعتیاد به الکل در بعضی از افراد به دلیل کاهش دوپامین در مغز علائم افسردگی بروز می کند و فرد احساس غم و اندوه می کند. اگر به این علائم توجه نشود امکان بازگشت به اعتیاد بسیار افزایش می یابد.

 

 

بیشتر بخوانید: ماده مخدر سورچه چیست

علائم خماری الکل چیست؟

مصرف الکل باعث تکرر ادرار و کم آبی در بدن می شود. همنین یکی از علائم خماری الکل درگیر شدن سیستم ایمنی و در نتیجه تاثیر بر روی حافظه و تمرکز دارد. به دلیل اینکه الکل باعث افزایش اسید معده می شود خمار آن باعث کاهش قندخون و در نتیجه ایجاد احساس خستگی، ضعف و به طور کلی در موارد شدید تشنج می شود.

 

خماری الکل چند روز طول می کشد؟

عموما خماری الکل در بیشتر افراد پس از 24 ساعت از بین میرود.

 

بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

09123709242  –  02122890020


7 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند