مخدر کراک چیست؟ ( همه چیز در مورد عوارض و روش های ترک کراک )

ترک کراک

 

امروزه مصرف مواد مخدر صنعتی یکی از مشکلات رایج در جامعه است که مصرف کنندگان این نوع مواد را با وابستگی های جسمی و روانی مختلفی روبرو می کند. کراک یکی از جدید ترین مواد مخدر صنعتی است که خرید و فروش آن به نسبت موادی مانند کوکائین بیشتر شده است.

این ماده مخدر دارای قیمتی ارزان تر از کوکائین است و به همین علت طیف وسیعی از جوانان و حتی نوجوانان درگیر آن شده اند. مصرف کراک با وابستگی جسمی و روانی سریع و شدید همراه است و برای جبران نیاز بدن، دوز مصرف آن باید بیشتر و بیشتر شود. در نتیجه افرادی که درگیر اعتیاد کراک می شوند، در شرایط جسمی و روانی بسیار حساسی قرار می گیرند و هزینه مصرف آن ها نیز بالا می رود. یکی از دغدغه هایی که برای افراد وابسته به کراک وجود دارد، راه‌های خلاصی از این ماده مخدر است؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بررسی و همچنین روش های اصولی ترک کراک بپردازیم.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

مواد مخدر کراک چیست؟

ماده مخدر کراک برگرفته از گیاه کوکا است که از سده های گذشته مردم آمریکای جنوبی از آن برای مصارف مختلف استفاده می‌کردند. این گیاه منبع تولید کوکائین ( توضیحات مربوط به این ماده مخدر در مقاله کوک چیست داده شده است) و کراک است  و اولین بار بومیان آمریکای جنوبی از این مواد به منظور رفع گرسنگی و افزایش انرژی استفاده می‌کردند.

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که کراک چیست، باید آن را مشتقی از کوکائین به حساب آوریم. از این ماده و ترکیبات آن استفاده های درمانی مختلفی صورت می‌گیرد؛ اما سوء مصرف کراک باعث وابستگی و اعتیاد به آن می‌شود. کراک را جز دسته دارو هایی تحت عنوان سایکو اکتیو به شمار می‌آورند و به طور مستقیم بر روی سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد.

مصرف این ماده مخدر باعث ایجاد شادی و سرخوشی در فرد شده و همین امر در بروز وابستگی های روانی آن موثر است. مکانیسم عمل کراک تقریبا مشابه با کوکائین است و ترکیبات این دو نیز بسیار به هم نزدیک است. به همین دلیل است که این دو ماده مخدر را در کنار هم می‌آورند و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند.

کراک یک ماده جامد است که دارای قابلیت قالب پذیری می‌باشد. این ماده در اشکال مختلف تولید می‌شود که باعث تنوع بالای آن شده است. با توجه به روش‌های مختلف تولید این ماده و همچنین میزان خلوصی که دارد، ممکن است در رنگ هایی مانند کرم، خاکستری، کرم روشن، قهوه ای تیره یا روشن دیده شود. گاهی اوقات ممکن است که ذرات کراک به صورت خرده‌های صابون و یا سنگ نمک نیز به وجود آیند. بنابراین می‌توان اشکال مختلفی از ماده مخدر کراک را در بازار های عرضه و فروش آن مشاهده کرد که همگی دارای یک عملکرد هستند و آن هم وابستگی های شدید جسمی و روانی است.

 

اسپید بال چیست؟

ماده مخدر کراک در ترکیب با سایر مواد ماده‌ی مخدر قویتری را تشکیل می‌دهد که به آن اسپید بال می‌گویند عموما ماریجوانا و نیکوتین از جمله این مواد هستند. این ترکیبات موجب افزایش سرخوشی ناشی از مصرف مواد می شود. در مقاله ” برای ترک ماری جوانا چه بخوریم ” بیشتر در مورد ترک این ماده صحبت کرده ایم

 

عوارض مواد مخدر کراک

همان طور که می دانید، مصرف کراک با عوارض مختلفی همراه است که زندگی شخصی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افرادی که به مصرف این مواد اعتیاد دارند، برای برطرف شدن نیاز بدن خود، به ناچار مجبور به مصرف بیشتر آن هستند و همین امر باعث مختل شدن زندگی فرد و پیامد های منفی آن بر زندگی خواهد شد. وابستگی به کراک بسیار شدید و سریع است به گونه ای که با یک بار امتحان کردن آن نیز احتمال وابستگی به آن وجود دارد که رفته رفته باعث منزوی شدن فرد و حتی طرد شدن از خانواده، اجتماع و دوستان نیز می‌شود.

در صورتی که فرد از عوارض کراک آگاهی نداشته باشد و به مرور زمان مصرف خود را بیشتر کند، اتفاقات ناگوار بسیاری رخ خواهد داد که در نهایت زندگی فرد را به خطر می‌اندازد. ترک کراک نیز دارای سیکل پیچیده و سختی است که نیازمند اراده و تصمیم جدی بر ترک آن است.

با مصرف کراک، ترکیبات آن وارد بدن شده و بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. این ترکیبات به طور قابل توجهی باعث تحریک سیستم عصبی شده و عملکرد آن را با اختلال مواجه می‌کنند. معمولا با مصرف این ماده، سیستم گردش خون و سیستم تنفسی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که باعث عملکرد سریع تر آن ها می‌شود. در چنین شرایطی، بدن فرد با فشار ناگهانی شدیدی مواجه می‌شود. عوارض مصرف کراک به دوز مصرف فرد، نوع مصرف و شرایط فیزیکی بدن نیز از کم تا زیاد متغیر است.

گاهی اوقات دیده شده که فرد مصرف کننده، کراک را با مشروبات الکلی مصرف می‌کند که تاثیر به شدت زیان بارتری را به همراه دارد. ترکیب این دو ماده باعث به وجود آمدن ترکیبات خطرناکی در بدن فرد می‌شود که سلامت او را با خطر جدی مواجه می‌کند.

اگر بخواهیم به عوارض مصرف کراک اشاره کنیم، می‌توانیم آن ها را در دو دسته عوارض کوتاه مدت و بلند مدت طبقه بندی کنیم. که شامل موارد زیر خواهد بود:

 

عوارض مواد مخدر کراک در کوتاه مدت

· بالا رفتن درجه حرارت بدن که ناشی از تنگ شدن عروق خونی بدن است
· احساس بالا بودن انرژی که باعث به وجود آمدن حس سرخوشی در فرد می شود
· کاهش شدید میل به غذا و خواب
· احساس شادی های کوتاه مدت و بدون دلیل
· افسردگی شدید که با طولانی شدن فاصله بین دوز های مصرفی، بیشتر نیز می شود
· احساس غمگین بودن، خستگی و بی ارزشی
·
این ها عوارض کوتاه مدت مصرف کراک هستند که فرد مصرف کننده معمولا آن ها را تجربه می‌کند؛ اما در کنار این ها، عوارض کراک در بلند مدت هم وجود دارد که اثرات شدید تر و سخت تری را نیز به دنبال خواهد داشت. هر چقدر که دوره مصرف فرد طولانی تر باشد، این عوارض نیز بیشتر ظهور پیدا می‌کنند.

 

حتما بخوانید: قرص متادون چیست

 

عوارض مصرف کراک در بلند مدت

یکی از مهم ترین عوارض کراک در فرد مصرف کننده، وابستگی شدیدی است که ایجاد می‌کند؛ این وابستگی بسیار شدید تر و سخت تر از وابستگی به کوکائین است زیرا در مدت زمان کوتاهی ایجاد می‌شود و رفته رفته بیشتر نیز خواهد شد. علاوه بر این، می توانیم به مشکلات و عوارض جسمی و روانی متعدد مصرف کراک اشاره کنیم که باعث سایه انداختن به زندگی فردی و اجتماعی فرد می‌شود.

 

تاثیر کراک بر بدن

 

تاثیر کراک بر بدن

کراک به دلیل تاثیر مستقیمی که بر سیستم عصبی مرکزی دارد، می‌تواند عملکرد برخی از ارگان‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد. همان طور که در مطالب پیشین ذکر کردیم، کراک دارای اثرات کوتاه مدت و بلند مدت است که پس از مدت کوتاهی تاثیر آن‌ها بر بدن مشخص خواهد شد.

از تاثیر کراک بر بدن می‌توانیم به تنگ شدن عروق خونی اشاره کنیم که همین امر باعث می شود که قلب فعالیت بیشتری داشته باشد و سریع تر کار کند. این کار باعث به وجود آمدن فشار به قلب و بالا رفتن درجه حرارت بدن می‌شود و به مرور زمان سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. به دلیل وابستگی های ذهنی و جسمی متعددی که با مصرف کراک به وجود می‌آید.

فرد در بیشتر مواقع کنترل مصرف خود را از دست می‌دهد و در هر شرایطی به مصرف بیشتر کراک تمایل پیدا می‌کند. در این شرایط احتمال مسمومیت و اوردوز کردن فرد در اثر مصرف بیش از حد مواد بالا می‌رود. حالت تهوع، ضربان قلب شدید و نامنظم، استفراغ، تنگی نفس و حملات قلبی در چنین مواقعی وجود دارد که همگی می‌تواند منجر به مرگ فرد مصرف کننده شود. در مورد علائم اوردوز و اطلاعات بیشتر درباره آن در مقاله اوردوز چیست مشاهده نمایید.

 

علائم مصرف کردن کراک

 

علائم مصرف کردن کراک

فردی که کراک مصرف می کند، علائم و نشانه هایی به طور ناخودآگاه در او ایجاد می شود که نتیجه تاثیر مواد بر سیستم عصبی است. از جمله این علائم می توانیم به پرحرفی و بی‌ربط گویی اشاره کنیم که گاهی اوقات بسیار بیش از حد می‌شود. فرد وابسته به کراک نیاز کمتری به خواب پیدا می‌کند حتی اگر مدت زمان زیادی نخوابیده باشد. فرد به طور ناگهانی اجتماعی می‌شود و روابط غیر عادی و صمیمانه‌ای را با اطرافیان ایجاد می‌کند. علاوه بر این، فرد به انجام بیشتر فعالیت های جنسی تمایل پیدا می‌کند و هیجانات زیادی در او ایجاد می‌شود.

از دیگر نشانه های مصرف کراک در فرد، ایجاد اعتماد به نفس بیش از حد و کاذب است که گاهی با بروز رفتارهای شدیدا وسواسی و خصمانه همراه می‌شود.در کنار این‌ها، کاهش اشتها و لاغری مفرط فرد است که نشان دهنده تاثیر مستقیم مصرف کراک است.

ترک کراک

با توجه به مطالبی که در مورد ماده مخدر کراک و عوارض کراک در بدن و روح انسان مطرح کردیم، بدیهی است که مصرف آن باعث بروز مشکلات شدیدی می‌شود که شخص را از زندگی عادی خود دور می‌کند. در چنین شرایطی، بهترین کار ترک کراک می‌باشد که می تواند به روش‌های مختلفی صورت پذیرد که بهترین آن‌ها بستری شدن در کمپ های ترک اعتیاد است شاید در ابتدا هزینه کمپ ترک اعتیاد خصوصی تهران و شهرستان ها بسیار زیاد به نظر برسد اما نسبت به خدمات مناسب و کمپ های اجباری بسیار به صرفه است. گاهی اوقات فرد به دلیل حفظ آبرو یا دلایلی از این قبیل، از مراجعه به چنین مراکزی خودداری می‌کند و روش ترک خانگی را در پیش می‌گیرد که می‌تواند خطرناک نیز باشد.

در کمپ ترک اعتیاد لاکچری، ابتدا پس از ویزیت بیمار توسط پزشک طول دوره‌ی درمان او مشخص می‌شود و فرد بیمار دوره‌ی سم زدایی خود را آغاز می‌کند در این دوران به دلیل دردهایی که فرد بیمار دارد برای او داروهایی تجویز می‌شود پس از گذشتن این دوران فرد به بخش عمومی فرستاده می شود تا دوران ترک روانی او آغاز شود در این دوران با حضور روانشناس و جلسات گروهی و خانوادگی ترک اقدام به ترک روانی فرد بیمار میکنند.

 

ترک کراک چند روز طول می‌کشد؟

دوره خماری کراک ماننده ماده مخدر هرویئن است و در حدود یک هفته طول می کشد تا درد و خماری ناشی از ترک تراک از بدن فرد مصرف کننده خارج شود. بعد از ترک جسمانی ترک روانی این ماده شروع می‌شود که بسته به شخصیت و مدت اعتیاد فرد، زمانی که برای ترک روانی لازم است متفاوت می باشد.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

 

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند