راه های پیشگیری از لغزش اعتیاد ( وسوسه چیست؟)

پیشگیری از لغزش

اگر نگرانید که بعد از ترک اعتیاد دچار لغزش شوید و به دنبال راه های پیشگیری از لغزش هستید این مقاله برای شماست. این مقاله از کمپ ترک اعتیاد تهران را بخوانید تا با نکاتی و اصول مهمی آشنا شوید که در جلوگیری از لغزش بسیار موثرند. کسانی که تجربه لغزش مواد مخدر داشته‌اند با استفاده از این راهکارها سلامتی خود را بدست آورده‌اند. این راهکارها به کنترل افکار یک معتاد ترک کرده کمک می کنند.

راه های پیشگیری از لغزش

برای پیشگیری از لغزش و وسوسه بعد از ترک اعتیاد راه های زیادی وجود دارد که مهمترین نکته عمل کردن به آن‌ها است چرا که فقط دانستن این نکات کمکی به شما نمی‌کند بلکه اجرایی کردن آن‌ها در زندگی است که شما را در حفظ بهبودی یاری می‌دهد. در این قسمت مقاله به برخی از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

 

در اولویت قرار دادن سلامتی خود

در وهله اول باید بدانید که شما مهمترین فرد در زندگی خودتان هستید و باید به سلامتی خود بیش از هر چیز دیگری اولویت دهید. در غیر این صورت ممکن است دوباره در دام اعتیاد گرفتار شوید.
یکی از مهم‌ترین اصولی که به پیشگیری از لغزش کمک می‌کند توجه و مراقبت از خود است. باید به طور همزمان از جسم و روح خود مراقبت کنید. گرسنگی، عصبانیت، تنهایی و خستگی برای سلامتی شما مضر است و عواملی هستند که می‌تواند باعث شود دچار وسوسه شوید و مجددا به سمت مصرف مواد گرایش پیدا کنید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

مرور دلایل و انگیزه‌های ترک برای جلوگیری از وسوسه اعتیاد

می‌توانید دلایل و انگیزه‌هایی که باعث شد تصمیم به ترک اعتیاد بگیرید را در یک برگه کاغذ یادداشت کنید و همراه خود داشته باشید. زمانی که در شرایط وسوسه اعتیاد قرار گرفتید با مرور این نوشته‌ها انگیزه شما برای حفظ پاکی بالا می‌رود.

برای آشنایی کامل با اینکه لغزش چیست و چه مراحلی دارد مقاله دیگر را بخوانید.

 

مقابله با افکار وسوسه مواد مخدر

مقابله با افکار وسوسه انگیز

ممکن است افکاری پس از بهبودی به سراغ فرد بیاید و او را به یاد روزهای ظاهرا خوش مصرف مواد مخدر بیندازد و فرد با افکار وسوسه بعد از ترک اعتیاد دوباره مواد مصرف کند. به هیچ وجه نباید به این افکار بها دهید. برای این که بتوانید با این افکار بهتر مقابله کنید از کمک انجمن های 12 قدم حتما استفاده کنید.
اینکه بتوانید افکار خود را با کسی که او هم تجربه ترک اعتیاد دارد مطرح کنید می‌تواند به آرام کردن افکار شما کمک کند. در انجمن های 12 قدم علاوه بر این که می‌توانید با بیان افکار خود آرام شوید از کمک راهنما و مشاوری که در جلسه حضور دارد بهره می‌برید.

باید قبول کنید که یک فرد معتاد در تمام طول عمر خود در مقابل اعتیاد فردی آسیب پذیر است و نیاز است که به طور مداوم بهبودی خود را پیگیری کند. استفاده از برنامه‌های 12 قدم می‌تواند به حفظ این بهبودی کمک زیادی کند.

راهکار دیگر این است که زمانی که مورد هجوم این افکار قرار گرفتید سعی کنید ذهن خود را به مسائل و موضوعات دیگر معطوف کنید و یا مشغول انجام کاری مفید شوید و به نوعی خودتان را سرگرم کنید و یا انجام هر کاری که فکر می‌کنید می‌تواند به منحرف کردن افکار وسوسه انگیز کمک کند.

عوارض ماشروم چیست ؟ در مقاله ی دیگری از نوروکمپ بخوانید.

 

قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز

قرار نگرفتن در شرایط وسوسه انگیز

قرار نگرفتن در شرایط وسوسه مواد مخدر راهکار دیگری است که باید به کار بگیرید. قطعا قرار گرفتن در شرایط یا مکان‌هایی که قبلا آنجا مواد مصرف می‌کردید و یا رفت و آمد در مکانهایی که افراد معتاد هستند ولع مصرف مواد مخدر را در شما بیدار می‌کند.

سعی کنید مکان‌ها یا شرایط وسوسه انگیز که فکر می‌کنید با قرار گرفتن در آن شرایط یا مکان‌ها ممکن است دچار وسوسه شوید را از قبل شناسایی کنید و از رفتن به آنجا خودداری نمایید مثلا مهمانی که می‌دانید در آن الکل مصرف می‌شود را به هیچ وجه شرکت نکنید و به بهبودی خود پایبند بمانید.

تمام شرایط، مکان‌ها، افراد، محرک ها را به طور کامل شناسایی کنید حتی می‌توانید برای این کار از مشاور روانشناس کمک بگیرید. او با طرح سوالاتی می‌تواند به شما کمک کند تا تمام موارد را به طور کامل شناسایی نمایید.

اگر احیانا در مکان‌های پرخطر که احتمال وسوسه شدن زیاد است قرار گرفتید حتما باید از قبل مهارت‌های مقابله با وسوسه را فرا گرفته باشید تا در چنین موقعیت‌هایی بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای اینکه بدانید برای ترک اعتیاد چه بخوریم مقاله دیگر نورو کمپ را مطالعه نمایید.

 

برنامه پیشگیری از لغزش اعتیاد

همان طور که گفتیم افکار وسوسه انگیز و معتاد گونه هر لحظه در کمین افراد معتاد است و با یادآوری دوران به اصطلاح خوش مصرف مواد ممکن است فرد به سمت مواد گرایش پیدا کند و دچار لغزش شود.

اما اگر هر فردی از قبل برنامه ای مشخص را برای این مواقع که دچار وسوسه شده است در نظر بگیرد می‌تواند با انجام این کارها افکار خود را کنترل کرده و از لغزش خود جلوگیری کند. هر کاری که فرد با آن راحت تر است و می‌تواند با انجام آن وسوسه خود را کنترل کند مفید است مثل تماس با یک دوست و صحبت کردن با او و یا مراجعه به کمپ ترک اعتیاد که در آن اعتیاد خود را ترک کرده‌اید و صحبت با مشاوران و کارشناسان آن و یا هر کاری که فکر می‌کنید برای شما بهتر جواب می‌دهد.

همچنین می‌توانید با تغییر در سبک زندگی و قرار دادن فعالیت‌های مفیدی مانند انجام ورزش روزانه، داشتن تغذیه سالم و خواب کافی به طور کلی اقدامی مثبت جهت سلامتی و جلوگیری از لغزش بردارید.

برنامه کارکرد 12 قدم به عنوان ابزارهای پیشگیری از لغزش می‌تواند در ایجاد تغییر در سبک زندگی کمک زیادی به شما نماید. با انجام روزانه برنامه 12 قدم ترک اعتیاد می‌توانید زندگی جدیدی را برای خود پایه‌ریزی کنید.

 

شکرگزاری از نعمت‌ها

شکرگزاری از نعمت‌ها

پاکی از اعتیاد یکی از نعمت‌هایی است که شما با تحمل سختی‌های زیاد به آن دست یافته اید. توجه به این نعمت و تمام موهبت‌هایی که پس از ترک اعتیاد بدست آورده‌اید و شکرگزاری بابت آن‌ها می‌تواند یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از لغزش باشد. توصیه می‌کنیم حتما تمرین شکرگزاری را جزء برنامه‌های روزانه خود قرار دهید.

 

تمرکز روی اقداماتی که امروز باید انجام دهید

سعی کنید تمام تمرکز و توجه خود را روی برنامه‌ها و اقداماتی که باید امروز برای حفظ پاکی و بهبودی خود انجام دهید معطوف کنید. توجه به افکاری که شما را در گذشته یا در آینده غرق می‌کند و به شما استرس آینده و افسوس گذشته را می‌دهد کنار بگذارید چرا که این افکار فقط شما را از لحظه حال و اقداماتی که باید امروز انجام دهید غافل می‌کند. با تمرکز روی امروز به سمت زندگی سالم پیش روید.

در انتها نکات دیگری که می‌تواند به جلوگیری از لغزش کمک کند را به صورت تیتروار مرور می‌کنیم:

  • توجه به نشانه‌های هشدار دهنده و اصلاح آن‌ها
  • شرکت در جلسات بهبودی به صورت مستمر
  • جدی گرفتن آموزش‌ها و تعهد به بکارگیری اصول بهبودی که در جلسات یاد می‌گیرید
  • تماس مرتب با راهنمای خود در کمپ ترک اعتیاد
  • قطع ارتباط کامل با افراد مصرف کننده و فروشنده مواد مخدر
  • پرهیز جدی از تردد در مکان‌های مصرف
  • پرهیز از خستگی و گرسنگی
  • شرکت در جمع و پرهیز از تنهایی
  • داشتن طرح و برنامه برای زندگی
  • داشتن اهداف و پیگیری آن‌ها
  • داشتن نظم و انظباط شخصی در زندگی
  • یادگیری مهارت‌های کنترل خشم

در این مقاله سعی کردیم شما را با راهکارهایی آشنا کنیم که با بکاربستن آن‌ها بتوانید از بروز لغزش پیشگیری کنید. اما اگر به هر دلیلی دچار لغزش شدید باید سریعا اقدامات پس از لغزش را انجام دهید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. حتما سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند