افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟ (+ روش های درمان آن)

رابطه افسردگی و اعتیاد چیست و افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد

افسردگی بعد از ترک اعتیاد موضوع جدی است که باید درمان آن در اولویت قرار گیرد. کسی که دچار افسردگی بعد از ترک شده است بسیار مستعد لغزش و بازگشت به اعتیاد است. در این مقاله ارتباط افسردگی و اعتیاد را بررسی کرده و راهکارهایی را برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد و مشکلات روانی بعد از ترک اعتیاد ارائه می‌کنیم.

رابطه افسردگی و اعتیاد

می‌توان گفت بین افسردگی و اعتیاد رابطه‌ای دو طرفه وجود دارد. در برخی حالات این افسردگی است که منجر به اعتیاد فرد می‌شود و در واقع فرد برای فرار از افسردگی به اعتیاد پناه می‌برد.

یکی از دلایل اعتیاد حالات روحی و روانی ناخوشایندی مانند افسردگی است که برخی افراد برای فرار از آن به اعتیاد پناه می‌برد.
هر کسی در زندگی ممکن است اتفاقات تلخ و ناخوشایندی را تجربه کند که حال روحی او را بهم بریزد و او را دچار افسردگی کند. اتفاقات تلخی مانند از دست دادن عزیزان و حسرت گذشته، شکست در کار و …

داشتن چنین حالتی به مدت معین و محدود کاملا طبیعی است اما اگر کسی در این حالت به مدت طولانی باقی بماند دچار افسردگی حاد شده است که نیاز به درمان دارد.
اما متاسفانه هستند افرادی که به دلیل نپذیرفتن حقیقت و کنار نیامدن با حادثه‌ای که برایشان رخ داده و برای فرار از افسردگی دست به مصرف مواد مخدر می‌زنند و معتقدند درمان افسردگی با تریاک یا مواد مخدر دیگر امکانپذیر است.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

اما در حالت دوم فرد اعتیاد خود را ترک کرده است و اکنون با یکی از عوارض مهم ترک اعتیاد یعنی افسردگی و مشکلات روانی بعد از ترک اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند.

افسردگی نوعی بیماری مزمن روحی است که در صورتی که درمان نشود هر روز گسترش پیدا می‌کند و ممکن است فرد برای درمان آن رو به مصرف مجدد مواد مخدر آورد.
افراد معتاد فرق بین افسردگی و کمبود مواد مخدر را تشخیص نمی‌دهند و چون افسردگی و اعتیاد تقریبا علائم یکسانی دارند در طول مصرف متوجه افسردگی خود نشده و زمانی که این افراد اعتیاد خود را کنار گذاشته و ترک می‌کنند نشانه های افسردگی را بیشتر احساس می‌کنند. ما در مجموعه نورو کمپ برای کسانی که اعتیاد را ترک کرده‌اند جلسات روان درمانی که توسط پزشک و روانپزشکان خبره انجام می‌شود تشکیل می‌دهیم تا افسردگی آن‌ها درمان شود.

 

افسردگی بعد از ترک اعتیاد

مواد مخدر بر روی بدن تاثیر می‌گذارد و یکی از قسمت‌های بدن که به شدت تحت تاثیر مواد مخدر قرار می‌گیرد مغز انسان است. مصرف موادی مخدری مانند شیشه، گل، کمیکال باعث افزایش ترشح دوپامین در مغز می‌شود به این ترتیب مغز به مواد وابسته شده و ترشح دوپامین با مصرف مواد مخدر انجام می‌شود. اما با قطع مصرف مواد نحوه ترشح دوپامین به حالت عادی خود برمی‌گردد. این که چه مدت زمان طول می‌کشد تا روند ترشح به حالت عادی برگردد به نوع مواد مخدر و مقدار مصرف فرد دارد. هر چه مدت زمان و دوز مصرفی فرد بالاتر باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا سیستم پاداش مغز عملکرد عادی خود را دوباره آغاز کند. اگر در طول این مدت حالات روحی که برای بیمار پیش می‌آید کنترل نشود ممکن است به اضطراب بعد از ترک مواد منجر شود.

درباره مواد مخدر کمیکال در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده‌ایم که توصیه می‌کنیم حتما بخوانید.

 

افسردگی بعد از ترک شیشه

با قطع مصرف شیشه علائم ترک شامل خستگی و افسردگی بعد از ترک شیشه به سراغ افراد می‌آید. معمولا این علائم در 24 ساعت اول پس از ترک بروز پیدا می‌کند. در دو تا سه هفته بعد همچنان فرد علائم اضطراب، افسردگی و اختلالات روانی را تجربه می‌کند. در بیشتر بیماران پس از 3 هفته علائم افسردگی از بین خواهد رفت اما برای برخی دیگر ممکن است این مدت زمان بیشتر طول بکشد.

 

درمان افسردگی بعد از ترک شیشه

برای درمان افسردگی بعد از ترک شیشه مواردی وجود دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند به روند بهبود شما کمک کند. مواردی مانند ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی سالم، مراقبه و اجتناب از عوامل محرک

 

افسردگی بعد از ترک گل

با مصرف ماده مخدر گل مقدار زیادی سروتونین و دوپامین در مغز ترشح می‌شود که باعث ایجاد احساس لذت در فرد می‌شود. اما زمانی که اعتیاد به گل را ترک می‌کنید سطح سروتونین و دوپامین در مغز پایین می‌آید. این درحالیست که مغز به سطح بالاتری از سروتونین و دوپامین عادت کرده است و این عدم هماهنگی دلیلی است که باعث ایجاد افسردگی بعد از ترک گل می‌شود.

در رابطه با گل و ترک آن در کمپ ترک گل نوروکمپ در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چه علائم و نشانه هایی دارد؟

علائم افسردگی بعد از ترک اعتیاد

  • اختلال در خواب
  • بی اشتها
  • تحریک‌پذیری
  • عدم تمرکز
  • احساس پوچی و بی ارزشی
  • اضطراب
  • ناامیدی
  • احساس گناه
  • درماندگی
  • بی‌علاقه‌گی به فعالیت‌های که در گذشته انجام می‌داد
  • بی انگیزه بودن
  • عدم توانایی در تصمیم گیری
  • کاهش انرژی
  • بی حالی
  • فکر به خودکشی، قتل

اگر میخواهید بدانید عوارض ماری جوانا چیست مقاله دیگر ما در این رابطه را بخوانید.

 

درمان بی حوصلگی و افسردگی بعد از ترک اعتیاد

درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

دوران افسردگی شرایط بسیار سختی از لحاظ روحی برای بیمار ایجاد می‌کند و او به تنهایی نمی‌تواند احساسات و افکاری که سراغش می‌آید و او را آزار می‌دهد کنار بیاید بنابراین حتما باید از کمک افراد متخصص در زمینه ترک اعتیاد استفاده کرد.

در صورتی که به تازگی ترک کرده‌اید و علائم افسردگی بعد از ترک ماریجوانا، تریاک یا هر مواد دیگری را در خود می‌بینید حتما این موضوع را با پزشک معالجتان در کمپ ترک اعتیاد مطرح کنید.
او با توجه به شرایط جسمی و روحی شما و اطلاعاتی که از شما و وضعیت درمانی و فعلیتان دارد بهترین راهکار را برای درمان افسردگی به شما پیشنهاد می‌دهد.

 

داروهای ضد افسردگی بعد از ترک اعتیاد

خوشبختانه درمان افسردگی در حال حاضر بسیار آسانتر از گذشته انجام می‌شود و داروهای ضد افسردگی برای ترک اعتیاد وجود دارد که بدون نگرانی از اعتیادآور بودنشان می‌توان به راحتی مصرف کرد. البته مصرف این داروها حتما باید تحت نظر پزشک و با دستور او باشد. تنها پزشک است که می‌تواند بهترین داروی ضد افسردگی برای ترک اعتیاد را با توجه به شرایط شما تجویز کند.

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

روان درمانی

روان درمانی برای درمان افسردگی بعد از ترک اعتیاد

یکی از راه های درمان افسردگی پس از ترک تریاک، شیشه، ماریجوانا، حشیش و غیره  استفاده می‌شود روش رفتاری- شناحتی یا همان CBT است.

بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

نکات مهم در طول درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد

  1. در طول روند درمان صبر داشته باشید و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند طبق دستور او مصرف کنید.
  2. در طول دوره درمان با پزشک خود در ارتباط باشید و در صورتی که با گذشت چند هفته بهبودی در وضعیت روحی خود احساس نکردید به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک دوباره وضعیت شما را بررسی می‌کند و ممکن است داروی جدیدی را برایتان تجویز نماید.
  3. دوره‌های روان درمانی و گروه درمانی که برایتان در کمپ برگزار می‌شود را جدی گرفته و حتما شرکت کنید. شرکت در این جلسات روحیه و انگیزه شما را بالا می‌برد و سریع تر سلامتی خود را بدست می‌آورید.
  4. سعی کنید حتما رژیم غذایی سالم و ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. مصرف برخی مواد غذایی از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین و مصرف سبزیجات به بهبود افسردگی کمک می‌کند. ورزش کردن باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین در مغز می‌شود و در نهایت حال و حس خوب در شما ایجاد می‌کند.

 

برای آشنایی با نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه مقاله دیگر ما بخوانید.

 

افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟

درمان افسردگی بعد از گذراندن مراحل ترک اعتیاد باید در اولویت قرا بگیرد چرا که در صورت عدم درمان حتی ممکن است تا آخر عمر همراه بیمار باشد و زندگی او را مختل کند. دیده شده افسردگی تا 2 سال یا بیشتر هم در فرد باقی مانده اما نمی‌توان عدد دقیقی را برای مدت زمان آن ذکر کرد و بستگی به عوامل متعددی مانند ماده‌ای که فرد مصرف می‌کرده، دوز مصرفی، شرایط جسمی و روانی او دارد.

در صورتی که اعتیاد در کمپ ترک اعتیاد و تحت نظر متخصصان انجام شود عوارض پس از آن مانند افسردگی بهتر و سریع‌تر کنترل و درمان می‌شود.
با برگزاری جلسات گروهی پس از ترک اعتیاد متخصصان ما در کمپ ترک اعتیاد نوروکمپ با بیمار در ارتباط هستند و در صورت مشاهده علائم افسردگی سریعا با اقدامات مناسب درمانی از پیشرفت افسردگی جلوگیری کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن آن را درمان می‌کنند.

کمپ ترک اعتیاد نوروکمپ جدیدترین متدها در زمینه ترک اعتیاد و همچنین افسردگی پس از ترک اعتیاد بکار گرفته می‌شود تا مراجعان در سریعترین زمان ممکن بتوانند سلامتی خود را بدست آورده و به زندگی بدون اعتیاد بازگردند.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


8 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند