لغزش در ترک اعتیاد

لغزش چیست ؟ ( علائم لغزش یک معتاد کدام است؟ )

لغزش

بهبودی و لغزش همیشه با افراد دچار بیماری اعتیاد همراه است. خطری که همواره در کمین افراد بهبودیافته‌ای که در کمپ ترک اعتیاد موفق به ترک شده‌اند وجود دارد لغزش و شروع مجدد مصرف مواد مخدر است. در این مقاله به طور دقیق بررسی می‌کنیم که لغزش یعنی چه و شما را با فرآیند لغزش آشنا می‌کنیم تا بدانید که چه عواملی باعث لغزش می شود؟ همچنین عوامل لغزش در اعتیاد را بررسی می‌کنیم و به نشانه ها و به علائم لغزش یک معتاد اشاره می‌کنیم.

لغزش چیست؟

معنی لغزش این است که فردی پس از یک دوره پرهیز دوباره شروع به مصرف مواد مخدر و یا محرک نماید. در واقع لغزش، مصرف مجدد هر نوع ماده مخدر اعم از تریاک، مخدر گل، شیشه و …. بعد از ترک اعتیاد است.

افراد بهبودیافته از اعتیاد به مواد مخدر برای جلوگیری از لغزش لازم است با راه‌ها و روش‌های پیشگیری از لغزش اعتیاد آشنا باشند تا بتوانند در مقابل وسوسه ها از خود مقاومت نشان دهند.

ما در مرکز ترک اعتیاد نوروکمپ تمام آموزش‌های لازم برای پیشگیری از لغزش را در دوران سم زدایی به افراد می‌دهیم و آن‌ها را چه به لحاظ جسمی و چه روحی توانمند می‌کنیم تا خودشان به حدی برسند که دیگر تمایلی به مصرف مجدد مواد نداشته باشند.

کسی که هنوز بهانه‌های مصرف در ذهنش باقی مانده و به طور کامل از بین نرفته است ممکن است با کوچکترین اتفاقی مانند تماس یا برخورد با دوستان مصرف کننده‌اش و یا کاهلی در انجام دستوراتی که پس از ترک به او داده شده و شرکت نکردن در جلساتی که برای حمایت از آن‌ها در کمپ برگزار می‌شود دوباره دچار لغزش شود.

در مقاله قبلی با عنوان بیماری اعتیاد چیست گفتیم اعتیاد بیماری مزمن است و خصوصیت بیماری مزمن این است که دارای دوران نزول و فرود است. در برهه‌ای از زمان این بیماری عود می‌کند. متاسفانه درصد بالای عود این بیماری باعث شده آمار بازگشت به اعتیاد هم به تبع آن بالا رود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

تفاوت عود و لغزش

متاسفانه لغزش و مصرف مجدد مواد مخدر در بین معتادان بسیار دیده می‌شود. اما لغزش به معنی عود نیست و این دو با هم تفاوت دارند.

تفاوت عود و لغزش

در لغزش فقط پاکی فرد از بین می‌رود. در صورتی که لغزش فقط یک ‌بار اتفاق بیفتد و بلافاصله فرد به کمپ ترک اعتیاد در تهران ارجاع داده شود تا دلایل و عوامل لغزش او مشخص شده و از بروز دوباره آن جلوگیری شود لغزش بوده و به موقع جلوی آن گرفته شده است.

اما زمانی می‌توان گفت عود اتفاق افتاده که فرد دوباره مصرف مواد مخدر و محرک را به صورت پنهانی را آغاز کند. در واقع زمانی که فرد بارها و بارها لغزش می‌کند به تدیج علائم وابستگی به اعتیاد در وی نمایان می‌شود و در این حالت است که می‌گوییم بیماری اعتیاد در فرد عود کرده است. در عود تمام افکار و باورهای مخرب زمان مصرف دوباره برمی‌گردد.

اگر میخواهید بدانید عوارض ماری جوانا چیست مقاله دیگر ما در این رابطه را بخوانید.

 

فرآیند لغزش

لغزش فرآیندی دارد که شامل 3 مرحله می‌شود که عبارتند از :

  1. لغزش احساسی
  2. لغزش ذهنی
  3. لغزش جسمی

آمارها حاکی از آن است که چیزی حدود 50 درصد از معتادانی که ترک کرده‌اند در سال اول پس از ترک دچار لغزش شده و دوباره رو به مصرف مواد می‌آورند. لغزش در هر یک از انواع مواد مخدر امکان دارد روی دهد. لغزش در ترک تریاک، لغزش در ترک سیگار و …

برای درمان بیماری‌های مزمن از جمله اعتیاد لازم است مجموعه اقداماتی را به صورت روزانه انجام دهیم و در واقع تبدیل به سبک زندگی فرد شود. در غیر این صورت طبیعی است که دوباره در دام اعتیاد اسیر شوید.

نکته مهم در مورد لغزش این است که فرآیند آن قبل‌تر از آغاز مصرف مواد توسط فرد شروع شده است. به این معنی که احتمال شروع مصرف بدون دلیل قبلی و بطور ناگهانی بسیار پایین است. در واقع او ابتدا مدتی را در لغزش احساسی و سپس در لغزش ذهنی گذرانده و حالا به لغزش جسمی و مصرف مواد رسیده است.

ما باید در ابتدا نحوه کنار آمدن با احساساتمان و طرز فکرمان را یاد بگیریم. به محض اینکه متوجه تغییر احساسات و افکارمان به سمت احساس و افکار دوران اعتیاد است باید از کمک کمپ ترک اعتیاد و حمایت خانواده بهره ببریم و تا منجر به لغزش جسمی نشود.

در مرحله 1 و 2 یعنی مراحل احساسی و ذهنی بیشترین قدرت را برای پیشگیری از بازگشت به اعتیاد دارید. در این دو مرحله است که می‌توانید به بیماری خود چیره شوید و اجازه ندهید زحماتی که برای بهبودی کشیده‌اید نابود شود.

درباره ترک تریاک در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

 

نشانه ها و علائم لغزش یک معتاد

  • بی تفاوتی نسبت به پیگیری برنامه های بهبودی
  • رفت و آمد در جاهایی که توزیع و مصرف مواد مخدر انجام می‌شود
  • زندگی براساس تمایلات و لذت جویی
  • نداشتن برنامه برای زندگی
  • آشفتگی و بی نظمی
  • پر خوابی
  • ایجاد و ادامه روابط ناسالم
  • گذران وقت به بطالت بطوریکه انجام مسئولیت‌های زندگی را به طور کامل از یاد می‌برند.
  • تماس و معاشرت با دوستان مصرف کننده خود

تماس و معاشرت با دوستان مصرف کننده خود

تمام مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم علائم بازگشت به اعتیاد هستند که با مشاهده آن‌ها می‌توان به لغزش در فرد شک کرد.
اما همان طور که گفتیم افراد باید برای مقابله با لغزش آموزش ببینند که این کار توسط مرکز ترک اعتیاد نوروکمپ انجام می‌شود و راهکارهای مفیدی به آن‌ها آموزش داده می‌شود تا در زمان مواجهه با شرایط وسوسه انگیز بتوانند آن‌‌ها را به کار گیرند.

بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

دلایل لغزش معتادان

عوامل زیادی ممکن است در لغزش فرد تاثیر داشته باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماریهای روحی
  • رفتار نادرست خانواده‌ها
  • نداشتن مهارت‌های زندگی
  • عوامل زیست شناختی

 

بیماریهای روحی

بیماری‌های روحی مانند افسردگی، خشم، اضطراب و استرس در بازگشت به مواد مخدر تاثیرگذار است.
استرس‌هایی که در اثر مشاجره در محیط خانه به فرد دست می‌دهد و یا استرس‌هایی که از کنترل بیش از حد خانواده در فرد بوجود می‌آید او را به سمت لغزش می‌کشاند.

در نوروکمپ مهارت‌های مربوط به کنترل خشم و اضطراب آموزش داده می‌شود و در صورتی که تشخیص دهیم لغزش به دلیل افسردگی است برای درمان آن اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

 

رفتار نادرست خانواده ها

گاهی خانواده به دلیل دلسوزی بیجا و با در اختیار گذاشتن ماده مخدر و یا دادن پول‌های بی‌حساب و کتاب زمینه را برای لغزشهای متعدد وی و عود اعتیاد اماده می‌کنند.
برعکس خانواده هایی هم هستند که با رفتارهای غلطی مانند طرد کردن، تحقیر شخصیت فرد و نسبت دادن رفتار اعتیادگونه به شخصیت او باعث می‌شوند احتمال لغزش فرد زیاد شود.

اگر برایتان سوال است که چگونه فرد معتاد را راضی به ترک کنیم مقاله دیگر نوروکمپ در این رابطه را بخوانید.

 

نداشتن مهارت‌های زندگی

نداشتن مهارت های زندگی از جمله مهارت حل مسئله عامل دیگریست که در ایجاد لغزش موثر است.

نداشتن مهارت حل مسئله

فردی که مهارت حل مسئله ندارد با بروز مشکل نه تنها برای حل آن اقدامی انجام نمی‌دهد بلکه عقب نشینی کرده و به چیزهای دیگر از جمله اعتیاد متوسل می‌شود. اما نمی‌داند که با این کار در واقع صورت مسئله را پاک کرده و با پناه بردن به اعتیاد به خود ضربه می‌زند.

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

عوامل زیست شناختی

مواردی هم پیش می‌آید که لغزش در اثر عوامل زیست‌شناختی رخ می‌دهد.
مصرف مواد بر قسمت‌هایی از مغز به حدی تاثیر گذاشته که این قسمت‌ها به مواد عادت پیدا کرده‌اند. حتی پس از دوران ترک، این قسمت‌ها به مواد نیاز دارند که باعث ایجاد هوس مصرف مواد در فرد می‌گردد.

جالب است که حتی احساسات مثبتی مانند احساس خوبی که از یادآوری مصرف مواد در فرد بوجود می‌آید می‌تواند عاملی برای مصرف دوباره و لغزش او باشد.

حالا که دچار لغزش شده‌اید باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه کار کنید؟ برخی افراد لغزش را بهانه‌ای برای مصرف مواد مخدر خود می‌دانند و همچنان ادامه می‌دهند. آیا شما هم جزء این افراد هستید؟ اگر در دسته این افراد قرار نمی‌گیرید و می‌خواهید با اقدامات پس از لغزش آشنا شوید مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند