ماده مخدر حشیش چیست؟ ( عوارض حشیش بر صورت و بدن )

حشیش چیست؟ عوارض مصرف حشیش بر بدن

حشیش ماده ای توهم زا است که اثرات روانی زیادی بر فرد مصرف کننده می‌گذارد. اگر می‌خواهید دقیقا بدانید حشیش چیست و چه عوارضی دارد؟ و با شکل ظاهری و بوی آن آشنا شوید این مقاله برای شماست.

 

 ماده مخدر حشیش چیست؟

در پاسخ به این سوال که حشیش یا بنگ چیست متخصصان نوروکمپ پاسخ می دهند که حشیش صمغی است که از گل، برگ و ساقه گیاه شاهدانه یا کانابیس بدست می‌آید. گیاه شاهدانه اغلب در مناطق گرمسیری رشد می‌کند و از دو نوع شاهدانه ماده و نر تشکیل شده است. زمانی که رشد گیاه کامل شده و گل می‌دهد برگ‌های آن دارای غده‌هایی است که پر از صمغ است که حشیش از آن حاصل می‌شود. این صمغ دارای ماده تتراهیدروکانابینول است. حشیش دارای بیشترین مقدار THC است. دانشمندان دفع آهسته THC را عامل اصلی اعتیادآور بودن حشیش می‌دانند.

حشیش متداولترین ماده مخدر غیر قانونی جهان به شمار می‌رود که منشا اصلی آن به کشور مراکش برمی‌گردد. طبق نظریه سازمان اجرایی قانون مواد مخدر آمریکا 140میلیون نفر در دنیا این ماده مخدر را مصرف می‌کنند و به آن اعتیاد دارند. این ماده مخدر در زبان فارسی با نام های بنگ، منگ یا چرس شناخته می‌شود. عوارض این ماده بسیار زیاد است به همین دلیل توصیه می‌شود اگر در اطرافیان کسی به این ماده اعتیاد دارد سریعا برای ترک حشیش اقدام نمایید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

 

آیا حشیش اعتیاد دارد؟

متاسفانه باورهای غلطی مبنی بر عدم اعتیاد آور بودن حشیش در جامعه رایج شده است و برخی افراد برای برطرف کردن استرس یا فرار از مشکلات روزمره به حشیش پناه می‌برند و خود را در نشئگی، سرخوشی و رخوت آن غرق می‌کند در حالی که هیچ ایده ای درباره‌ی آن که حشیش یا سیگاری چیست ندارند. باید بدانید این ماده اعتیادآور است و عوارض زیادی روی جسم و روان آن‌ها بر جای خواهد گذاشت. در ادامه این مقاله از نوروکمپ (کمپ ترک اعتیاد خصوصی در تهران) به این عوارض اشاره خواهیم کرد.

 

این مطلب را به صورت پادکست گوش کنید:

 

 

چگونه حشیش را تشخیص دهیم؟

بسیار مهم است که خانواده‌ها بخصوص کسانی که فرزندانی جوان و نوجوان دارند با بیماری اعتیاد و تشخیص انواع مواد آشنا باشند و بدانند مواد مخدر حشیش چیست و درباره نحوه تشخیص بوی حشیش و همچنین شکل ظاهری آن اطلاعات کسب کنند. در این قسمت مقاله سعی کرده‌ایم شما را با این موارد آشنا کنیم.

 

شکل ظاهری حشیش

حشیش جزء مواد اعتیاد آوری است که به رنگ های سبز مانند کانابیس ( مقاله دیگر نوروکمپ در رابطه با مواد مخدر کانابیس چیست؟ را مطالعه نمایید. ) و گاهی قهوه ای مایل به سبز چیزی شبیه به حنا وجود دارد.

 

بوی حشیش شبیه چیست؟

بوی حشیش تقریبا مشابه بوی سر برگ‌های بوته شاهدانه است و دود حاصل از کشیدن آن نسبت به دود سیگار سنگین‌تر و غلیظ‌تر است. برای آشنایی با شیوه های ترک هروئین مقاله دیگر ما در رابطه با این موضوع را مطالعه نمایید. اگر برایتان سوال است بوی هروئین شبیه چیست مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

حشیش را چگونه مصرف می کنند؟

نحوه مصرف حشیش بسیار متفاوت است. روش متداول برای مصرف حشیش کشیدن آن توسط وسایلی مانند پیپ، پایپ‌های کوچک است. پس از مصرف به این شکل پودری قهوه‌ای رنگ یا تقریبا سیاه رنگ و یا ماده چسبناک و صمغی باقی می‌ماند. مصرف کنندگان معتقدند با کشیدن راحت‌تر می‌توانند مقدار مصرف خود را کنترل کرده و به نتیجه دلخواه برسند.

اگر فندک یا کبریت سوخته، کاغذ سیگار و ته سیگار دیدید نشانه این است که فرد مصرف کننده آن را به روش چلیم مصرف کرده است. چليم نوعی روش مصرف است که در آن صمغ گياه را به مقدار زياد در داخل بطری يا درون ميوه از قبل خالی شده دود می‌کنند.

برخی هم حشیش را می‌خورند که در این حالت اثرات آن نسبت به حالت کشیدنی دیرتر در فرد نمایان شود. حتی حشیش را با خمیرهای شیرینی مانند براونی مخلوط کرد و مصرف می‌کنند.

برخی معتادان حشيش را در آب يا شير می‌ریزند و مصرف می‌کنند و نام آن را هم بنگ آب و يا دوغ وحدت گذاشته‌اند. علت آن هم این است که بصورت دسته جمعی مصرف می‌کنند.

روغن حشیش هم به این شکل مصرف می‌شود که یک یا دو قطره از آن را روی سیگار می‌ریزند و می‌کشند و یا به صورت فرآورده‌های خوراکی مصرف می‌کنند.

 

روغن حشیش

 

علائم مصرف حشیش

ظرف 2 ساعت پس از مصرف علائم مصرف حشیش مانند افزایش اشتها، احساس کند شدن زمان، اختلال قضاوت، سرخوشی و مردم گریزی در فرد بروز می‌کند. از جمله عوارض کشیدن حشیش می‌توان به مواردی مانند خواب‌آلودگی، بی‌انگیزگی و اهمیت ندادن به موضوعات، ضعف حافظه کوتاه مدت، کاهش قدرت درک، کاهش قدرت یادگیری، عدم توانایی در تمرکز، کاهش هماهنگی اعضا بدن، کاهش توانایی گوش دادن و فکر کردن، آهسته صحبت کردن و نهایتا نشان دادن رفتارهای پرخطر و تهاجمی اشاره کرد.

البته مصرف این ماده مخدر نشانه های جسمی هم دارد که با دیدن آن‌ها می‌توان به مصرف و اعتیاد فرد شک کرد. نشانه‌های جسمی اعتیاد به حشیش شامل مواردی مانند سرخ شدن چشم‌ها، خشکی دهان و میل شدید به خوردن تنقلات و نوشیدنی‌های مختلف می‌شود.نمونه این علائم را در زمان ترک کوکائین نیز میتوانید مشاهده نمایید.

متاسفانه مصرف این ماده اعتیادآور بیشتر در جوانان حدود سن 18 تا 21 سال متداول است. جوانان آینده ساز و پرانرژی که اغلب دانشجو هستند اما پس از گرفتار شدن در دام اعتیاد به حشیش انگیزه و علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌دادند را از دست می‌دهند و اهداف تحصیلی و شغلی خود را رها می‌کنند. از علائم مصرف حشیش در آن‌ها این است که دیگر قدرت یادگیری و تمرکز سابق را ندارند که نتیجه‌ای جز افت و شکست تحصیلی نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید: خوابیدن بعد از مصرف گل

 

عوارض مصرف حشیش چیست؟

برخی عوارض حشیش بر بدن فرد مصرف کننده در کوتاه مدت بروز پیدا می کند و برخی دیگر که عوارض شدیدتری هستند در دراز مدت نمایان می‌شود. به همین دلیل بهتر است هر چه صورت نسبت به رهایی از این ماده اقدام نمایید.

 

عوارض مواد مخدر حشیش در کوتاه مدت

  • احساس خستگی
  • احساس گم‌گشتگی
  • عدم تشخیص زمان و مکان
  • کاهش هماهنگی
  • متغیر بودن احساسات
  • توجه نشان ندادن به موضوعات با وجود اهمیت آن‌ها
  • مختل شدن توانایی یادگیری

 

مختل شدن توانایی یادگیری در اثر مصرف حشیش

عوارض حشیش بر بدن در بلند مدت

  • تغییر در غلظت هورمون‌های جنسی
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • اضطراب
  • توهم
  • حملات روانی
  • پارانویا
  • آسیب‌های ریوی مانند برونشیت
  • مستعد اعتیاد به مواد مخدر دیگر شدن

مصرف حشیش باعث مرگ بسیاری افراد شده است. بسیاری از این مرگ‌ها در اثر حوادث رانندگی است که پس از مصرف روی می‌دهد. حتی دیده شده فرد در این شرایط دست به اقدامات خطرناکی مانند دزدی، خشونت، خودکشی و تجاوز زده است.

 

عوارض حشیش بر صورت

زمانی که مصرف حشیش طولانی می شود این ماده عوارض خود را بر روی صورت نمایان می کند از جمله عوارض حشیش بر صورت می توان به ایجاد آکنه و کبودی چهره اشاره کرد. به دلیل تغییرات در هورمون ها و البته افزایش سطح تستوسترون آکنه های بزرگ و دردناکی بر روی چهره نمایان می شود.

همچنین از دیگر عوارض حشیش بر صورت می توان رنگ پریدگی را نام برد به دلیل مواد مضری که در حشیش وجود دارد مانند تریاک روند پیری صورت تسریع خواهد شد. اگر درگیر اعتیاد به این مواد هستید هر چه زودتر اقدام به ترک تریاک یا حشیش کنید این روند از بین رفتن شادابی بافت صورت را کندتر خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: علائم ترک گل

 

در مورد حشیش بیشتر بخوانید:

 

فرق حشیش و ماری جوانا چیست؟

همان طور که گفتیم حشیش از صمغ فشرده گل‌های گیاه شاهدانه حاصل می‌شود اما ماریجوانا ماده گیاهی مشتق شده از گیاه شاهدانه است.

حشیش چگونه درست میشود؟

صمغی که از گیاه شاهدانه بدست می‌آید را جمع آوری کرده و به شکل‌های مختلف مانند توپی، چهارگوش و یا به شکل سیگاری فشرده می‌کنند تا حشیش درست شود.

روش دیگر ساخت حشیش به صورت قطعات تقریبا چهارگوش روغنی است که برای ساخت آن ماده نشئگی‌آور شاهدانه، تتراهیدروکانابینول یا THC تغلیظ می‌شود. در واقع روغن حشیش عصاره گیاه شاهدانه است که با نام‌های موم، BHO، روغن عسل شناخته می‌شود.

 

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 


6 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند