ماریجوانا چیست و علائم اعتیاد به آن کدام است؟

ماریجوانا چیست

یکی از مواد اعتیاد آور که متاسفانه مصرف آن در بین جوانان شیوع زیادی پیدا کرده ماری جوانا است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم و بگوییم ماری جوانا چیست؟ روشهای مصرف و علائم اعتیاد به آن چیست. با ما همراه باشید.

 

ماریجوانا چیست؟

ماری جوانا جزء خانواده کانابیس ها است و از برگ‌های خشک شده و غنچه‌های گیاه شاه‌دانه بدست می‌آید. گل، گرس و علف از مهمترین مشتقات گیاه Cannabis sativa بشمار می‌روند. گل در واقع همان تغییر یافته ماریجوانا است که توسط بخش‌های مختلف گیاه شاهدانه بدست می‌آید. نوع صنعتی این ماده به کمیکال معروف است که روش ترک کمیکال در مقاله‌ی دیگری توضیح داده شده است.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

انواع ماری جوانا

چند نوع ماری جوانا داریم؟ گیاه شاهدانه دارای گونه‌ها و نژادهای مختلفی است. دو نوع اصلی ماری جوانا از دو گونه گیاه شاهدانه به نام ایندیکا و ساتیوا استخراج می‌شود. گیاه شاهدانه‌ای که ماری جوانا از آن استخراج می‌شود در اثرات و نوع نشئگی که در مصرف کننده ایجاد می‌کند متفاوت است.

البته جدیدا نوع سوم از نژاد گیاه شاهدانه به نام رودرالیس در تولید ماریجوانا استفاده شده است. از این نوع به دلیل غلظت کمتر THC بیشتر در مصارف پزشکی استفاده می‌شود. البته از ترکیب دو نژاد ایندیکا و ساتیوا نژاد‌های پیوندی هم تولید شده است.

هر یک از انواع ماری جوانا اثری بر مصرف کننده می‌گذارد که معمولا افراد براساس اثر دلخواهی که می‌خواهند تجربه کنند نوع ماریجوانا را انتخاب و مصرف می‌کنند. البته ممکن است اثر مصرف یک نوع ماریجوانا در دو فرد یکسان نباشد.

 

بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

طریقه مصرف ماری جوانا

معمولا ماری جوانا را بوسیله پیپ یا به شکل سیگار می‌کشند. آن‌ها تنباکوی سیگار را خالی کرده و به جای آن ماری جوانا می‌ریزند. در اصطلاح به چیزی که ساخته می‌شود بند (Jount) می‌گویند. دود حاصل از ماریجوانا بوی تندی دارد.

طریقه مصرف ماری جوانا

بعضی از افراد هم ماری جوانا را در چای یا غذا می‌ریزند و مصرف می‌کنند.
برخی افراد هم ماریجوانا را با دیگر مواد مخدر مانند کوکائین یا ماده مخدر کوک  ترکیب کرده و مصرف می‌کنند که اثرات مخرب تری را به جا می‌گذارد.

 

در رابطه با عوارض ترک سیگار در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

 

نحوه مصرف خوراکی ماری جوانا

مصرف ماری جوانا در برخی از کشورها قانونی است و منعی ندارد. در طی دهه 1960 مصرف ماری جوانا خوراکی در ایالات متحده به صورت تفریحی رواج پیدا کرد. در حال حاضر هم طبق قانون هر ایالت انواع مختلف خوراکی ها و محصولات ماری جوانا از جمله صمغ ها، آبنبات‌ها، شکلات‌ها، کپسول‌ها، چای و روغن‌ها توسط مردم استفاده می‌شود.

ماریجوانا به شکل صنعتی هم تولید می‌شود که به آن کمیکال می‌گویند. در مقاله دیگری به طور کامل توضیح داده‌ایم که کمیکال چیست.

 

آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟

ماریجوانا چیست

باور غلطی در بین افراد جامعه ایجاد شده مبنی بر این که مصرف ماری جوانا اعتیاد آور نیست و خطری ندارد. اما باید بدانید که بیش از 400 نوع ماده خطرناک اعتیادآور در ماریجوانا وجود دارد.

تتراهیدروکانابینول (THC) ترکیب ثابتی است که در انواع مختلف فرآورده‌‌های گیاه شاهدانه وجود دارد. این ماده است که باعث ایجاد سرخوشی در فرد مصرف کننده می‌شود و اثرات روانی ماریجوانا تحت تاثیر این ماده است.

بسیاری از جوانان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و با تصور این که این ماده گیاهی است اقدام به مصرف ماریجوانا می‌کنند تا به حالت سرخوشی دست پیدا کنند غافل از این که ماری جوانا ماده ای روان گردان است که اثرات بسیار مخربی بر روان فرد مصرف کننده می گذارد. برعکس مواد مخدر صنعتی مانند هروئین، تریاک و … که تاثراتش ابتدا بر جسم و سپس بر روان نمایان می‌شود، بعد از مصرف ماریجوانا تاثیرش بر روان فرد آغاز می‌شود و در او وابستگی شدید روانی ایجاد می‌کند. در صورتی که فرد مصرف خود را قطع کند دچار اضطراب و پریشانی شده و نیاز دارد مجددا مصرف نماید.
از طرف دیگر روند درمان و ترک مواد روان گردان به مراتب سخت تر و پیچیده تر از مواد مخدر سنتی است.

بر اساس موسسه ملی سوء مصرف مواد، ماری جوانا اثرات منفی بر توجه و قدرت حافظه دارد. البته مصرف ماریجوانا روی هر فرد بسته به فاکتورهای مختلف اثر می‌گذارد. ماری جوانا حاوی کمتر از 8 درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول است به همین دلیل اثرات سو مصرف گل را به همراه ندارد.

اثرات و عوارض ماری جوانا بر بدن فرد مصرف کننده را در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

مصرف ماریجوانا چه علائمی دارد؟

شاید برایتان سوال باشد فردی که ماری جوانا مصرف می‌کند را چطور می توان تشخیص داد؟ در اینجا علائمی را می آوریم که با دیدن آن ها می توان متوجه شد که فردی ماریجوانا مصرف می‌کند.

  • ایجاد حالت سرخوشی در ساعات اولیه مصرف
  • گیجی و منگی
  • راه رفتن غیر عادی
  • خندیدن های بلند و بدون دلیل
  • چشمان متورم و قرمز
  • مشکل در یادآوری رویدادها

پس از گذشت چند ساعت از مصرف حالت سرخوشی از بین می رود و فرد دچار خواب آلودگی شدیدی می شود و به خواب می‌رود.

مدت زمان تاثیر ماریجوانا بسته به نوع آن چیزی بین 4 تا 10 ساعت است که پس از این مدت زمان هیچ اثری از علائم مصرف باقی نمی‌ماند.

توصیه ما این است که اگر فردی در نزدیکان خود با این علائم مشاهده کردید سریعا برای ترک او اقدام کرده و از کمپ ترک اعتیاد تهران برای درمان هر چه سریعتر بیمار کمک بگیرید.

برای آشنایی با  روش  ترک گل مقاله دیگر نوروکمپ را بخوانید.

 

علائم اعتیاد به ماری جوانا

با ادامه مصرف فرد به ماریجوانا اعتیاد پیدا می‌کند. اعتیاد به مارجوانا باعث می‌شود در رفتار و ظاهر فرد تغییراتی ایجاد شود.

علائم اعتیاد به ماری جوانا در رفتار

از جمله مهمترین تغییرات رفتاری که اعتیاد به ماریجوانا در فرد ایجاد می‌کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اختلال در تفکر و حل مسائل، اختلال در یادگیری و حافظه، اختلال در هماهنگی، عدم کنترل بر رفتار، واکنش‌های با تأخیر و کندی عکس العمل

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

علائم جسمانی اعتیاد به ماری جوانا

سرفه خشک، افزایش ضربان قلب، خشکی دهان، گرسنگی، ترس، اضطراب، حافظه ضعیف، تاری دید

تاری دید از علائم مصرف ماریجوانا

در این مقاله سعی کردیم بگوییم ماری جوانا چه نوع گیاهی است و مصرف آن چه علائمی دارد. امیدواریم با خواندن این مقاله آگاهی شما درباره ماریجوانا بیشتر شده باشد و در صورتی که با فردی مواجه شدید که مصرف کننده است سریعا برای درمان و کاهش عوارض ترک ماری جوانا اقدامات لازم را انجام دهید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند