روش های ترک مورفین ( راههای دفع سریع مورفین از بدن )

برای ترک مورفین چه باید کرد؟

مورفین از جمله دارو‌های ضد درد و تسکین‌دهنده به شدت قوی است که از تریاک و یا از ساقه گیاه خشخاش استخراج می‌شود. این دارو به شکل پودری کریستالی سفید رنگ بوده که به گونه‌های متفاوتی در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. برای شروع فرآیند ترک مورفین چه در خانه و چه در مراکز ترک اعتیاد، ابتدا باید اطلاعات خود را در رابطه با این ماده تکمیل کنیم. این دارو به شدت اعتیاد‌آور است به گونه‌ای که حتی پس از یکبار مصرف این ماده بر بدن اثر می‌گذارد و میل به مصرف دوباره تشدید می‌شود. بدیهی است استفاده سر خود از این ماده می‌تواند منجر به وابستگی شدید جسمانی و روانی شود. ما در این مطلب شما را موضوع ترک مورفین بیشتر آشنا خواهیم کرد.

عوارض ترک مورفین

در مطالب قبلی در مورد عوارض مورفین توضیح داده ایم. این ماده عوارض و اثرات مخربی بر بدن مصرف‌کنندگان می‌گذارد و به همین دلیل پزشکان به ندرت این دارو را تجویز می‌کنند. غیر از مواردی چون جراحی یا جراحت‌های شدید، به طور کلی این دارو بهتر است به صورت قرص، شربت و تزریق وریدی مورد استفاده قرار بگیرد ولی بعضی از مصرف‌کنندگان این ماده را به صورت استنشاق از راه بینی، تزریق زیر پوستی و داخل سیاهرگی مورد استفاده قرار می‌دهند که عوارضی چون کاهش ضربان قلب، فشار خون و آرامش کاذب می‌شود. در صورت عدم مصرف درد اعتیاد و خماری در فرد ظاهر می‌شود.

از عوارض ترک مورفین می‌توان به مواردی نظیر عدم تمرکز، عدم هوشیاری، تنبلی و عدم تحرک، اختلال در فکر کردن، انقباض عضلات روده وتنگ شدن مردمک چشم‌ها اشاره کرد. عوارض متعدد دیگری نیز در صورت مصرف بیش از حد ممکن است بروز کند که اوج آن اوردوز و مرگ است.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

علائم ترک مورفین

ترک مرفین مانند  می‌تواند همراه با سختی‌های زیادی باشد، بیشتر افراد 8 تا 24 ساعت پس از آخرین دوز خود علائم خماری را تجربه می‌کنند که از این نظر مشابه با علائم خماری هروئین می باشد، شاید سؤال این باشد که برای ترک مورفین چه باید کرد؟

در پاسخ باید گفت این عمل نیازمند مراحل زیادی است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

علائم اولیه جسمی نرسیدن مورفین به بدن برای افراد معتاد به این ماده عبارت است از درد‌های عضلانی، احساس آنفولانزا، تعریق، آبریزش بینی، لرز، حالت تهوع یا استفراغ، گرفتگی معده یا اسهال، چشمان اشک آلود، لرزش، تپش قلب، سوزش روی پوست و … که هر فرد باید توانایی تحمل این علائم را داشته باشد. علائم روانی آن اضطراب یا بی‌قراری، بی‌خوابی یا خواب آشفته، ناراحتی و تحریک‌پذیری است.

 

مواد مخدر بنزای چیست؟ همه چیز در مورد این ماده خطرناک را بخوانید.

عوارض ترک مورفین

ترک مورفین چند روز طول می‌کشد؟

در پاسخ به این سؤال که ترک مورفین چند روز طول می‌کشد باید گفت که مدت زمان ترک این ماده به مدت زمان مصرف دارو و مدت زمان باقی ماندن این دارو در سیستم ایمنی بیمار بستگی دارد، البته استفاده از روش صحیح ترک می‌تواند تأثیر بسزایی در نتیجه نهایی داشته باشد. استفاده از روش‌های خودسرانه نه تنها کمک به ترک نمی‌کند بلکه می‌تواند ولع فرد برای مصرف دوباره را بیشتر نماید.

قرص اکس چیست؟ مصرف اکستازی چه مضراتی دارد در مقاله ی دیگری از نوروکمپ بخوانید.

روش‌های ترک مورفین

روش‌های ذکر شده در زیر را می‌توان به عنوان روش‌های رایج در ترک مورفین دانست که هر کدام مزایا و معایب مشخصی دارند.

سم زدایی به کمک دارو‌های نگهدارنده

این روش بهتر است تحت نظر پزشک متخصص و با مشورت وی انجام شود، تا خود این دارو‌ها موجب اعتیاد شخص نشوند. دارو‌هایی که برای این مورد استفاده می‌شوند معمولاً متادون‌ها و بوپرنورفین‌ها هستند و حتماً باید تحت نظارت پزشک و طبق دستور وی استفاده شوند، زیرا گاهی اعتیاد به این دارو‌ها بدتر از اعتیاد به مورفین بوده و عواقب خطرناکی دارد. در صورت مصرف خودسر دارویی مانند b2 ممکن اس ت با احتمال بسیار زیادی به آن اعتیاد پیدا کنید و مجدد مجبور به ترک بوپرنورفین شوید.

روان درمانی فردی

دریافت خدمات روانشناختی به صورت جلسات روانکاوی اعتیاد، به فرد بیمار کمک می‌کند تا بتواند ریشه‌های گرایش خود به مورفین را بشناسد و روش‌های مقابله با وسوسه مصرف این دارو را نیز بیاموزد.

روان درمانی گروهی

در این روش، فرد در برخورد با افراد مشابه خود قرار می‌گیرد و این فرایند کمک می‌کند تا فرد وسواس فکری کمتری نسبت به فرایند ترک اعتیاد به مورفین پیدا کند و راحت‌تر بتواند بدن خود را از این ماده پاکسازی کند.

خانواده درمانی

این روش معمولاً برای آن دسته از بیمارانی کاربرد دارد که به علت مشکلات و تنش‌های موجود در جو خانواده‌شان، دچار اعتیاد به مورفین شده‌اند.

به این صورت که جلسات مشاوره برای فرد و خانواده وی برگزار می‌شود و متخصصان تلاش می‌کنند تا مشکلات و معضلاتی که باعث این اتفاق شده‌اند را در ریشه‌های این خانواده از بین ببرند.

علائم ترک مورفین کدامند

ترک مورفین بدون درد

ترک مورفین بدون درد بهترین روش برای ترک این ماده مخدر است، اما مدت زمان طولانی‌تری برای نتیجه گرفتن نیاز دارند، همان جلسات خانواده درمانی و روان درمانی گروهی و فردی می‌باشد.

 

حتما بخوانید: عوارض قرص ب۲

 

ترک مورفین در خانه

افرادی که به تنهایی سعی در ترک اعتیاد دارند باید بیشتر از سایر بیماران در معرض فشار قرار بگیرند. چرا که تمام مراحل سم زدایی و ترک اعتیاد را باید به تنهایی انجام دهند و اغلب این افراد نیز درک درستی از شرایط جسمانی و روانی دوران ترک اعتیاد به مورفین ندارند. پس توصیه می‌شود عمل ترک مورفین در خانه انجام نشود و حتماً با مشورت افراد متخصص اقدام به ترک مورفین کنید.

 

ترک مورفین در کمپ

کمپ‌های ترک اعتیاد که دارای مجوز هستند می‌توانند کمک بسزایی در ترک فرد معتاد نمایند چرا که در این مراکز علاوه بر بررسی روزانه شرایط بیمار توسط پزشک و روانشناس، از آنجایی که همه افراد همدرد هستند فشار کمتری روی فرد خواهد بود و به قول معروف درد بین افراد تقسیم می‌شود و ترک هر ماده‌ی مخدری هر چند سخت و پر درد راحت تر خواهد شد. این کمپ ها سه مرحله را برای ترک هر ماده‌ای از جمله ترک ناس و غیره در نظر می گیرند،  اما توجه داشته باشید اعتماد به هر مرکزی به عنوان کمپ جایز نیست و قبل از بستری بیمار حتماً از داشتن مجوز و شرایط آن کمپ مطلع شوید.

 

نتیجه‌گیری

افراد مبتلا بهتر است خودسرانه اقدام به ترک مورفین نکنند و تا حد ممکن با پزشک متخصص و مشاوران در این زمینه گفت و گو کنند. ترک خودسرانه این ماده می‌تواند موجب اتفاقات ناگواری در ذهن و بدن بیمار شود و مشکلات بیشتری نسبت به اعتیاد به مورفین، برای شخص به وجود آورد. بیمارانی که قصد ترک مورفین در خانه یا مراکز ترک اعتیاد دارند، باید بدانند که این اتفاق زمان بر است و نیاز به صبر و حوصله زیاد و آستانه‌ی تحمل درد بالا دارد و باید با آگاهی نسبت به این موضوع، اقدام به ترک مورفین کنند.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند