قرص اکستازی چیست؟ ( + عوارض و علائم مصرف قرص اکس )

قرص اکستازی چیست

امروزه استفاده از مواد مخدر وارد فاز جدیدی شده است و انواع مخدرهای صنعتی در حال تولید هستند. قرص اکستازی یکی از این مواد مخدر صنعتی است که تولید آن‌ها در شرایط
آزمایشگاهی صورت می‌گیرد. این قرص می‌تواند احساس سرخوشی و شادابی موقتی را ایجاد نماید که متاسفانه بسیاری از جوانان به آن گرفتار می‌شوند. این قرص‌ها تاثیرات وحشتناکی بر روی سیستم عصبی انسان می‌گذارند به همین جهت باید از آن دوری کرد.

 

قرص اکستازی چیست؟

قرص اکس دارای ترکیبات آمفتامین‌دار است که از این نظر مشابه ماده مخدر شیشه است. فراموش نکنید که قرض اکستازی در فضای آزمایشگاه تولید می‌شود و رنگ آن سفید است. با این حال در آزمایشگاه می‌توان با مواد مختلف رنگ آن را تغییر داد. سوء مصرف این قرص به دلیل محرک بودن آن اتفاق می‌افتد. البته این خوشی زودگذر می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن وارد نماید. مصرف کردن این قرص نیز به شیوه‌های مختلفی اتفاق می‌افتد.

استنشاق یا تزریق از روش‌های مصرف قرص اکستازی است که البته کمتر مرسوم شده‌اند. زمانی که فرد این قرص را مصرف می‌کند، جذب آن در سیستم گوارش به سرعت انجام می‌شود. به همین جهت آثار  ناشی از قرص در کوتاه‌ترین زمان ممکن خود را نشان خواهد داد. با توجه به ویژگی‌هایی که در این قرص وجود دارد،‌ اعتیاد به آن می‌تواند زندگی عادی فرد را  مختل کند. با توجه به اثرات منفی این قرص، باید برای ترک کردن آن یک برنامه‌ریزی درست انجام داد. خوشبختانه امروزه روش‌های ترک اکستازی به شکل نوین درآمده‌اند و این مساله را حل می‌کنند.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

آیا اکستازی اعتیادآور است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد کسانی که قرص اکستازی مصرف می‌کنند به آن معتاد می‌شوند. به طور کلی ترکیبات آمفتامینی می‌توانند باعث بروز اعتیاد در فرد شوند که قرص اکس نیز دقیقا یکی از همین موارد است. از آنجایی که این قرص احساس سرخوشی برای فرد ایجاد می‌کند، شخص برای تجربه آن حس باز هم مصرف خواهد کرد. اما زمانی که مدتی از مصرف فرد می‌گذرد، دیگر لذت اولیه در اکستازی وجود ندارد.

به همین علت فرد دوز مصرف خود را بالاتر می‌برد که در نتیجه معتاد خواهد شد. مواردی همچون احساس افسردگی و خستگی مفرط نشانه‌هایی از اعتیاد به اکستازی هستند. همچنین کسانی که انواع قرص اکس را  مصرف می‌کنند، برای تمرکز کردن و گرفتن تصمیم‌های مختلف دچار اختلال خواهند شد. همه این موارد نشان می‌دهد که مشکلات قرص اکس چیست و تا چه اندازه مخرب است. در صورتی که فردی به این قرص اعتیاد پیدا کند، باید طی یک دوره درمانی آن را ترک کند. در حال حاضر متدهای مختلفی برای درمان ارائه می‌شود که شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید درمان را پیش ببرید.

 

حتما بخوانید: مواد مخدر ناس

 

اکستازی چه مدت در بدن می‌ماند؟

قرص اکستازی چیست

زمانی که فرد قرص اکستازی را مصرف می‌کند، جذب آن از طریق معده و روده انجام می‌شود و ترکیبات وارد جریان خون می‌شوند. این ترکیبات مغز را وادار می‌کنند که مواد شیمیایی مختلفی را ترشح کند. در این حالت هورمون‌هایی نظیر دوپامین، نورآدرنالین و سرتونین ترشح می‌شوند که باعث ایجاد حس سرخوشی در فرد می‌شوند. وقتی که فرد قرص را می‌خورد، نیم ساعت دیگر نشانه‌ها بروز پیدا می کنند. البته تاثیرات قرص اکستازی موقت است و تا ۶ ساعت در بدن مصرف کننده باقی می ماند. بعد از این بازه زمانی ۶ ساعته، بدن دوباره به حالت عادی خود برمی‌گردد.

هر چقدر که زمان از مصرف قرص می‌گذرد، تاثیرات آن کمتر می‌شود. در نهایت نیز با گذشت ۶ ساعت به طور کامل مواد از بدن خارج می‌شوند. با توجه به اثرات مخربی که انواع قرص اکس بر روی مغز دارد، شخص معتاد بخش زیادی از توانایی‌های مغزی خود را از دست می‌دهد. از همین رو هر چقدر که سریع‌تر روند بهبودی آغاز شود، شخص راحت‌تر می‌تواند برای درمان خود اقدام نماید. اگر بیمار اراده محکمی داشته باشد می‌تواند که با یک برنامه‌ریزی درست از شر اعتیاد رهایی یابد.

 

حتما بخوانید: ترک شیشه

 

عوارض مصرف قرص اکستازی

اکنون که می‌دانید خطرات مصرف قرص اکستازی چیست، لازم است حتما با نشانه‌های مصرف آن هم آشنا باشید. به طور قطع مصرف این مخدر دارای عوارض زیادی است که هر کدام از آن‌ها می‌توانند آسیب زیادی به فرد وارد کنند. حالت تهوع و استفراغ یکی از عوارض شایع قرص اکستازی است که معمولا در اکثر افراد رخ می‌دهد. همچنین تاری دید مشکل دیگری است که گریبانگیر فرد معتاد می‌شود. در کنار تاری دید می‌توان به سرگیجه نیز اشاره کرد. در ادامه برخی دیگر از عوارض مهم مصرف قرص اکس را بیان می‌کنیم.

  • عدم تمرکز ذهنی
  • ایجاد تنش عضلانی
  • اضطراب و افسردگی شدید
  • ایجاد توهمات ذهنی
  • ایجاد اختلال در خواب
  • تعریق زیاد بدن

تمامی این عوارض به فرد معتاد ضربه می‌زند و زندگی عادی او را مختل می کند. مصرف قرص اکس سبب می‌شود تا دمای بدن بالا برود. به همین جهت تعریق زیادی صورت می‌گیرد که باعث کاهش آب بدن خواهد شد. کم آب شدن بدن می‌تواند نتایج وحشتناکی به دنبال داشته باشد که مشکلات کلیوی نمونه‌ای از آن‌ هستند. با توجه به عوارض منفی قرص اکستازی، بهتر است برای پیش بردن روند درمان از کمپ ترک اعتیاد کمک بگیرید تا مشکل سریعا حل شود.

 

بیشتر بخوانید: عوارض قرص دیفنوکسیلات

 

 

روش ترک اکس

 

روش ترک اکس

 

به طور کلی تا به حال برای ترک قرص اکس دارویی ساخته نشده است. اعتیاد به قرص اکستازی بیشتر مربوط به ذهن فرد است. به همین جهت برای ترک قرص بیشتر باید بر روی مسائل روانی کار کرد. دلایلی زیادی برای بروز این مشکل وجود دارد که باید آن‌ها را به صورت ویژه بررسی کنید. بهترین راه این است که دلیل زیربنایی مصرف قرص اکس پیدا شود. بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلات متعدد به مصرف قرص روی می‌آورند که از این طریق خود را آرام کنند.

این در حالی است که صدمه بیشتری به خود می‌زنند. به طور کلی بهترین راهی که برای ترک این قرص وجود دارد مراجعه به کمپ ترک اعتیاد است. زمانی که فرد افراد دیگر را با‌ مشکل مشابه خود می‌ بیند، انگیزه بیشتری برای ترک پیدا می‌کند. از طرفی در فضای کمپ‌ آموزش‌های سازنده‌ای داده می‌شود که می‌تواند زمینه ذهنی ترک اعتیاد را برای فرد به وجود آورد. حضور در فضاها و جلسات گروهی می‌تواند روحیه بیمار را برای ترک تقویت کند پس بهتر است که از این راهکار برای ترک کمک بگیرید. با ترک کردن قرص اکس می‌توان از بروز مشکلات ذهنی بیشتر جلوگیری نمود.

سخن پایانی

قرص اکستازی یک مخدر صنعتی محسوب می‌شود که متاسفانه برخی از جوانان به مصرف آن روی می‌آورند. استفاده از انواع قرص اکس می‌تواند در طولانی‌مدت به سلول‌های مغزی آسیب برساند و عملکرد آن‌ها را مختل کند. از همین رو معتادان باید برای درمان خود سریعا اقدام نمایند. خوشبختانه در چنین مواردی می‌توان درمان و ترک را در کمپ ترک اعتیاد ادامه داد. با توجه به شرایطی که در داخل کمپ وجود دارد،‌ به طور قطع بیمار می‌تواند راحت‌تر با مشکل خود کنار بیاید و برای ترک اقدام کند.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

6 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند