عوارض قرص دیفنوکسیلات ( قرص دیفنوکسیلات در تست اعتیاد )

قرص دیفنوکسیلات

در جهان پیچیده و پرچالش پزشکی و درمان، دیفنوکسیلات به عنوان یک داروی ضد اسهال معرفی شده که می‌تواند در کاهش ناراحتی‌های گوارشی نقش اساسی ایفا کند. با این حال، پشت پرده‌ی تاثیرات مثبت این دارو، داستانی پیچیده‌تر وجود دارد. این مقاله به بررسی عمیق عوارض جانبی و پتانسیل اعتیادآوری دیفنوکسیلات می‌پردازد، موضوعی که گاهی اوقات در سایه مزایای کوتاه‌مدت آن پنهان می‌ماند.

هدف ما در این مقاله، بررسی عوارض مصرف دیفنوکسیلات می باشد. در این مقاله به پاسخ دقیق و روشنی در مورد اینکه آیا مصرف بیش از حد دیفنوکسیلات باعث اعتیاد خواهد شد یا خیر خواهیم پرداخت.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

 آیا قرص دیفنوکسیلات اعتیادآور است؟

شنیدن اینکه دیفنوکسیلات اعتیاد‌آور باشد عجیب به نظر می‌رسد. معمولاً از دارو‌هایی که مورد مصرف و میزان مصرفشان رایج و بالاست انتظار اعتیاد‌آور بودن نداریم. اما متأسفانه باید بگوییم که قرص دیفنوکسیلات دقیقاً از همین دارو‌هایی است که باید مراقب مصرفش باشیم.

دیفنوکسیلات از مشتقات دارو‌های اپیوئیدی است (دارو‌هایی شبه تریاک) و همین برای اعتیادآور بودنش کفایت می‌کند. با توجه به اینکه این دارو اعتیادآور محسوب می‌شود بنابراین در مصرف آن ابداً نباید خودسرانه عمل کرد. حتماً قرص باید توسط پزشک تجویز شده و دوز‌های مصرفی آن توسط وی نوشته شود. این نکته هم درنظر داشته باشید که مصرف دیفنوکسیلات برای کودکان زیر 2 سال اکیداً ممنوع است. برای کودکان بزرگ‌تر نیز تنها با صلاحدید پزشک باید مصرف گردد. ترک این دارو مانند ترک زولپیدم فرآیند بسیار سخت و دشواری در طی دارد.

 

دیفنوکسیلات مرفین دارد؟

از آنجایی که قرص دیفنوکسیلات اعتیاد‌آور است بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا در این دارو مرفین وجود دارد یا خیر؟ با اینکه در دسته شبه تریاک‌ها قرار می‌گیرد اما در ساختار آن از مرفین استفاده نشده و این دارو حاوی آتروپین و دیفنوکسیلات است. اما به دلیل وجود مواد شبه تریاک احتمال اعتیاد آوری آن وجود دارد و با مصرف بیش از اندازه ممکن است موجب اعتیاد فرد میشود. اگر خود یا عزیزانتان در اکثر زیاده روی در دام این دارو افتاده اید میتوانید با مشاوران کمپ ترک اعتیاد لاکچری نورو تماس بگیرید.

 

دیفنوکسیلات چیست؟

 

عوارض قرص دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات همانند سایر دارو‌های شیمیایی دارای عوارضی است که باید نسبت به آن‌ها آگاهی داشت. در صورت بروز هر یک از این عوارض قرص دیفنوکسیلات باید به پزشک مراجعه کرد. توجه داشته باشید که احتمال مسمومیت با این دارو بسیار زیاد است. بنابراین لازم است اطلاعات خود نسبت به شیوه و میزان مصرف و عوارض دیفنوکسیلات بالا ببرید.

– خواب آلودگی، سرگیجه و سردرد ( بنابراین هنگام مصرف این دارو از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری کامل دارد (مانند رانندگی) پرهیز کنید. )

– ادامه داشتن اسهال، بدتر شدن آن و تبدیل به اسهال خونی

– حالت تهوع و استفراغ. این عارضه با پرهیز غذایی، کاهش مصرف چربی و ادویه بر طرف می‌شود. در صورت ادامه داشتن به پزشک مراجعه کنید.

– مشکلات تنفسی، تنگی نفس.

– معده درد شدید

– تاری دید

– خشکی دهان

– بی‌اشتهایی

– بی‌حسی عضلات

– افکار غیر عادی

– تپش قلب بالا و بی‌قراری

– ورم کردن لثه‌ها و صورت

یکی دیگر از قرص هایی که باید عوارض آن را در هنگام مصرف در نظر بگیرید و دوز مشخص شده پزشک را در نظر بگیرید مربوط به ریتالین است عوارض ترک ریتالین را در مقاله‌ی دیگری بخوانید.

 دیفنوکسیلات و بارداری

 

 اوردوز دیفنوکسیلات

قرص دیفنوکسیلات در دوز 75 تا 100 میلی گرم می‌تواند منجر به مسمومیت یا همان اوردوز شود. درچنین شرایطی علائمی آشکار می‌شود که شناخت آن‌ها به درمان و رسیدگی سریع‌تر خواهد انجامید. تشنج، خشکی پوست، گرگرفتگی، مردمک‌های نوک سوزنی، توهم، دشواری در ادرار، تپش قلب، تنگی نفس و کما از علائم مسمومیت با این دارو است. اوردوز معمولاً 12 ساعت یا بیشتر، پس از مصرف دارو رخ می‌دهد. باید سریعاً بیمار را به پزشک ارجاع داد و خدمات اورژانسی مانند شست و شوی معده و استفاده از ملین و مدرر انجام می‌پذیرد. بیشتر مسمومیت‌ها پس از 24 الی 48 ساعت درمان شده و بیمار به شرایط عادی بر می‌گردد.

همچنین در نظر داشته باشید که مصرف این دارو‌ها همزمان با مصرف الکل بسیار خطرناک بوده و باعث مسمومیت‌های شدیدی می‌شود که ممکن است به مرگ منجر شود. بنابراین دستورات پزشک را جدی گرفته و در دوره‌ای که تحت درمان با این دارو هستید از مصرف دارو‌هایی که تداخل دارند و یا مصرف الکل بپرهیزید.

 

دیفنوکسیلات در تست اعتیاد

در برخی آزمایش عدم اعتیاد دیفنوکسیلات مشخص می‌شود. بنابراین اگر در حال درمان با این دارو هستید از انجام آزمایش خودداری کنید و یا اینکه به مسئول آزمایشگاه اطلاع دهید. به هر حال کسانی که دچار سومصرف این دارو هستند پس از مدتی به ترک آن نیاز پیدا می‌کنند. زیرا وابستگی زیادی به دیفنوکسیلات پیدا کرده‌اند و از طرف دیگر آن احساس ر‌هایی و لذت اولیه که در اوایل مصرف تجربه می‌کردند را نخواهند داشت.

برای ترک این قرص نیز نباید خودسرانه مصرف را قطع کرد و به این خیال بود که در حال ترک هستید. بلکه قطع ناگهانی آسیب‌های جبران ناپذیری به فرد وارد می‌کند. لازم است که تحت نظر متخصص ترک اعتیاد و مشاورین خبره قرار بگیرید تا به مرور زمان این سم از داخل بدن خارج شود.

از آنجایی که مصرف این قرص باعث وابستگی روانی به دارو می‌شود کمک گرفتن هم زمان از یک روانشناس، فرآیند ترک دیفنوکسیلات را بهبود و سرعت می‌بخشد. بنابراین پیش از هر گونه اقدامی به کمپ‌ها و کلینیک‌های ترک اعتیاد معتبر مراجعه کرده و از خدماتی که ارائه می‌دهند کسب اطلاع کنید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند