قرص اکسی کدون چیست؟ عوارض قرص اکسی کدون کدامند؟

اعتیاد به اکسی کدون

اعتیاد واژه نام آشنایی که در دهه‌های اخیر به کرات آن را شنیده‌ایم. شاید همه ما بتوانیم ساعت‌ها در مورد اعتیاد صحبت کنیم اما واقعیت این بیماری چنان سنگین و دردناک است که گاهی، راهی جز سکوت باقی نمی‌گذارد. بنابراین همه آنچه فکر می‌کنیم از اعتیاد می‌دانیم بخش کوچکی از آن است. در سال‌های اخیر انواع و اقسام مواد مخدر را دیده و شنیده‌ایم که به طرق مختلفی ساخته و مصرف می‌شوند اما شاید کمتر کسی در مورد قرص‌هایی که عامل اعتیاد هستند بداند. قرص اکسی کدون یکی از این دارو‌ها می‌باشد.

بهتر است در مورد ترکیبات، نوع مصرف و مضراتی که این دارو دارد اطلاعات مفیدی کسب کنیم. در دنیای دارو‌هایی که به زعم ما باید خاصیت درمانی داشته باشند، دارو‌هایی هم هستند که اعتیادآور بوده و شاید خیلی از مصرف‌کنندگان به این موضوع واقف نباشند. در این مقاله فرصتی پیدا کرده‌ایم تا شما را بیشتر با این داروی مخدر آشنا کنیم.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

اکسی کدون چیست؟

اکسی کدون به عنوان مسکن برای تسکین درد‌های متوسط یا شدید به کار می‌رود. این دارو هم به صورت مجزا و هم ترکیبی با سایر مسکن‌ها مثل استامینوفن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکسی کدون هم به صورت خوراکی و هم تزریقی و وریدی مصرف می‌شود.

یکی از موارد مهمی که باید در مورد دارو‌ها مد نظر قرار دهید این است که هر دارویی ممکن است اسامی تجاری مختلفی داشته باشد. اگر به شناخت دارو‌های اعتیاد‌آور حساس هستید بهتر است نام‌های دیگر آن را نیز بشناسید. اکسی کدون با نام تجاری اکسیکانتین و یا با نام فاروکسی نیز عرضه می‌شود.

 

اعتیاد به اکسی کدون

اعتیاد به اکسی کدون

معمولاً در طول زندگی به درد‌های مختلفی دچار می‌شویم که بسیاری از آن‌ها شایع بوده و البته تحملش نیز برایمان بسیار سخت و طاقت‌فرساست. حالا از یک سردرد یا دندان درد گرفته تا درد‌های ناشی از جراحی‌های حساس و بیماری‌های سختی که از آن رنج می‌بریم. شاید بتوان گفت یکی از خدماتی که علم پزشکی نوین به بشر کرد علاوه بر ساخت واکسن و آنتی بیوتیک‌ها، تولید انواع مسکن بوده که تحمل درد را برای انسان راحت کرده و مقاومتش در برابر آن را افزایش داده است.

به همین خاطر است که اکثر مردم مثل نقل و نبات مسکن مصرف می‌کنند. اما باید گوش به زنگ هم بود که بسیاری از این مسکن‌ها اعتیاد‌آور است و مصرف بیش از اندازه آن فرد را دچار اعتیاد می‌کند و ر‌هایی از آن هم به این سادگی‌ها نخواهد بود.

 

قرص اکسی کدون برای چیست؟ درواقع دارویی همانند مورفین، کدئین و متادون ( اطلاعات بیشتر در مورد قرص متادون در مقاله “قرص متادون چیست ” داده شده است) است و تهیه آن تنها با نسخه پزشک امکان‌پذیر است اما متأسفانه به صورت زیرزمینی نیز فروخته شده و به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مصرف بیش از تجویز دکتر سبب می‌شود که بیمار علاوه بر تحمل درد علائمی همچون نشئگی را نیز تجربه کند. همین حال خوش کم کم فرد را به این سو سوق می‌دهد که با مصرف بیشتر، حالی که در مصرف اولیه تجربه کرده بود را دوباره به دست آورد. اما به مرور زمان نه تنها آن سرخوشی اولیه حاصل نمی‌شود بلکه میزان مصرف دارو هم افزایش پیدا کرده و بیمار از لحاظ جسمی و ذهنی به اکسی کدون وابستگی پیدا می‌کند. اعتیاد به این دارو زود اتفاق می‌افتد اما برای ترک کردنش باید مدت زمان زیادی را گذراند تا سم این دارو از خون به طور کامل پاک شود. اگر خودتان یا اطرافیانتان مجبور هستید از این دارو مصرف کنید حواستان را جمع کنید تا کم کم دچار سو مصرف نشوید زیرا ر‌هایی از دام اعتیاد به قرص اکسی کدون بسیار سخت خواهد بود.

 

بنزای چیست؟ پاسخ به این سوال را در مقاله ی دیگر نوروکمپ بخوانید

 

 آیا اکسی کدون قویتر است یا متادون؟

در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد جهت ترک متادون از قرص اکسی کدون کمک می‌گیرند. این شیوه حتماً باید تحت نظارت پزشک ترک اعتیاد انجام شود زیرا مصداق بارز درست کردن ابرو و کور کردن چشم می‌شود. زیرا پس از مدتی بیمار به خود اکسی کدون اعتیاد پیدا کرده و شرایط از آنچه بود بغرنج‌تر می‌شود. پس علاوه بر اینکه برای تسکین درد استفاده می‌شود بلکه اکسی کدون برای ترک اعتیاد مواد افیونی دیگر نیز کاربرد دارد.

 

حتما بخوانید: عوارض ناس

 

عوارض جانبی قرص اکسی کدون

اکسی کدون همانند هر داروی دیگری دارای عوارض مشخصی است که در افراد بروز می‌کند. بیمار ممکن است یکی از این عوارض یا بیشتر را تجربه کند. رایج‌ترین عوارض مصرف این دارو شامل:

  • گیجی و خواب آلودگی شدید
  • خشکی دهان
  • کاهش میل جنسی در بعضی موارد ناتوانی جنسی
  • تشنج
  • پوست رنگ پریده، کاهش دمای بدن، تنفس کم عمق و ضربان بالای قلب
  • درد معده، حالت تهوع و استفراغ
  • توهم، تب و لرز
  • کهیر و خارش پوست
  •  سفتی عضلات و پرش
  • احساس سرگیجه و خستگی شدید

این علائمی که ذکر شد از رایج‌ترین عوارض مصرف اکسی کدون است. شاید باورتان نشود اما این مسکن در سال 2011 عامل اصلی مرگ و میر در ایالت متحده آمریکا بود. در صورت مصرف اگر به یک یا بیشتر از این عوارض دچار شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

فراموش نکنید که اصلی‌ترین عارضه قرص اکسی کدون در صورت مصرف مداوم و زیاد، اعتیاد می‌باشد. درست است که این قرص فواید پزشکی و دارویی دارد اما مصرف بیش از اندازه آن باعث اعتیاد شده و باید نسبت به ترک آن اقدام کنید از دیگر قرص هایی که مانند اکسی کدون باعث ایجاد اعتیاد میشوند پرگابالین میباشد نحوه ترک قرص پرگابالین را در مقالات دیگر بررسی کنید.

اکسی کدون قویتر است یا متادون

بهترین روش ترک اکسی کدون

برای ترک اکسی کدون بهتر است که تحت نظر یک متخصص و یا حتی کلینیک ترک اعتیاد باشید. علاوه بر اقدامات دارویی، بیمار باید از خدمات روانشناسی و روانپزشکی نیز بهره بگیرد. پیش از هر چیز سن و میزان مدت و میزان مصرف بیمار باید مشخص شود. از آنجایی که این دارو وابستگی جسمانی و روانی ایجاد می‌کند در هر دو بخش باید خدمات درمانی ارائه شود. حتی خدمات، درمان و رسیدگی تا پس از ترخیص بیمار از کلینیک یا کمپ باید ادامه دار باشد تا دوباره فرد به قرص اکسی کدون تمایل نشان ندهد.
برخی از کلینیک‌ها فرآیند سم زدایی را معمولاً در یک دوره یک هفته‌ای زیر نظر متخصصین مجرب انجام می‌دهند. به هر حال شیوه ترک اعتیاد سم زدایی یا ترک تدریجی، در کنارش روان درمانی توسط مشاورین و روانشناسان مجرب باید انجام بگیرد. معمولاً بیمارانی که درگیر بیماری اعتیاد (مفهوم بیماری اعتیاد برای من چیست؟) هستند به هنگام ترک نیاز به انگیزه‌های قوی و امید دارند. روان درمانی بهترین بازوی کمکی آن‌ها خواهد بود.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

6 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند