قرص b2 برای چیست؟ ( عوارض قرص ب۲ یا بوپرنورفین بر اسپرم، کبد و … )

قرص b2 برای چیست

 

یکی از روشهای رهایی از دام اعتیاد که امروزه رواج پیدا کرده استفاده از دارو است که قرص b2 یکی از این داروهاست. دیده شده که افراد با مصرف این قرص دچار عوارض شدیدی شده‌اند و متاسفانه به این قرص وابستگی و اعتیاد پیدا کرده‌اند و حالا باید به فکر عوارض آن باشند.

اگر می‌خواهید بدانید قرص b2 چیست و چه تاثیری در روند درمان اعتیاد به مواد مخدر دارد و به طور کلی درباره‌ی قرص بوپرنورفین اطلاعات مفیدی بدست آورید و بدانید قرص ب ۲ چه عوارضی دارد با ما همراه باشید و تا انتهای این مقاله را بخوانید.

 

این مطلب را به صورت پادکست گوش کنید :

 

 

قرص b2 چیست؟

قرص b2 زیر زبانی ماده مخدری نیمه صنعتی است که از مشتقات تبائین می‌باشد که خود یک آلکالوئید افیونی و یکی از ترکیبات مواد مخدر تریاک است. از این داروی شبه مخدر برای درمان اعتیاد به انواع مواد مخدر استفاده می‌شود. برخی افراد سوال می‌کنند قرصb2برای چیه؟ برای چه دردی استفاده می شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم قرص بی 2 برای رهایی از اعتیاد در کنار روشهای دیگر رهایی از اعتیاد مانند رفتاردرمانی و برای کمک به سم زدایی جسمی و قابل تحمل کردن عوارض و دردهای ناشی از کنار گذاشتن مواد مانند کم کردن عوارض ترک گل، تریاک و … توسط متخصصین حوزه اعتیاد برای فرد بیمار به اعتیاد تجویز می‌شود. این قرص در یک یا دو روز اول درمان اعتیاد تجویز می‌شود و بیمار آن را مصرف می‌کند تا شروع فرآیند ترک قرص b2 برای او آسان و قابل تحمل گردد.

 

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

قرص b2 برای چیست؟

  • بوپرنورفین به کاهش علائم ترک اعتیاد به مواد مخدر مانند تریاک کمک می‌کند که می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در مسیر بهبودی باشد. برای مصرف این دارو باید احتیاط  لازم را در نظر داشت و مقدار مصرف قرص ب۲ برای ترک تریاک باید تحت نظر پزشک و متخصص باشد.
  •  با اتصال به گیرنده‌های افیونی و ایجاد اثرات ملایم، بوپرنورفین می‌تواند به کاهش هوس برای مصرف مواد افیونی کمک کند.
  • به دلیل سقف اثر افیونی، خطر اوردوز با بوپرنورفین نسبت به سایر مواد افیونی کمتر است، این امر ایمنی بیشتری را برای بیماران فراهم می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: خوابیدن بعد از مصرف گل

 

عوارض قرص ب۲ چیست؟

قرص ب ۲ چه عوارضی دارد؟ این عوارض شامل موارد زیر است: اعتیاد به بوپرنورفین

  • مشکلات تنفسی مانند تنفس سطحی و صدادار، قطع شدن تنفس هنگام خواب
  • نبض ضعیف و آهسته
  • احساس درد در قفسه سینه
  • احساس سرگیجه
  • حالت غش
  • خستگی و ضعف شدید
  • حالت تهوع
  • بی اشتهایی
  • درد معده
  • زرد شدن رنگ پوست

 

— عوارض قرص b2 در بارداری

عوارض قرص بی دو با توجه به این نکته که  قرص ب 2 مرفین دارد  بر جنین بسیار خطرناک است. حتی اگر احتمال می‌دهید که باردار هستید از مصرف این قرص خودداری کنید. مصرف این قرص در دوران بارداری ممکن است باعث بروز اعتیاد در نوزاد متولد شده از مادر معتاد به قرص بوپرنورفین شود.

مصرف بوپرنورفین در دوران بارداری ممکن است باعث بروز علائمی شود که در نهایت منجر به توقف تنفس پس از تولد نوزاد شود. حتی بعد از تولد نوزاد هم نباید از قرص بوپرنورفین استفاده کنید چرا که از طریق شیر دادن به نوزاد منتقل می‌شود و برای او خطرناک است.

برای آشنایی با عوارض ترامادول مقاله در این رابطه را بخوانید.

 

— عوارض قرص b2 بر روی کبد چیست؟

قرص بی دو به طور کلی در کبد تجزیه می شود اما اگر زمینه بیماری های کبدی وجود داشته باشید عوارض کلی آن بر روی بدن بیشتر خواهد شد. مصرف قرص ب 2 همراه با دیگر قرص هایی که در کبد متابولیزه می شوند باعث باقی ماندن این قرص در کبد خواهد شد.

 

— عوارض قرص b2 بر روی اسپرم

بوپرنورفین، به عنوان یک دارو از دسته مواد افیونی، عمدتاً برای کمک به ترک اعتیاد به مواد مخدر مانند هروئین و تریاک استفاده می‌شود.  عوارض جانبی این دارو بر روی سلامت تولیدمثلی و اسپرم تاثیرگذار است.

تاثیر قرص b2 بر اسپرم

کاهش تستوسترون: بوپرنورفین می‌تواند باعث کاهش سطح تستوسترون در بدن شود که این امر مستقیماً بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر می‌گذارد. کاهش تستوسترون می‌تواند منجر به کاهش تعداد اسپرم، حرکت ضعیف اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌های غیرطبیعی شود.

تأثیر بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد: از عوارض قرص ب۲ بر اسپرم آن است که بر تعادل هورمونی تأثیر میگذارد و به نوبه خود، بر تولید و کیفیت اسپرم اثر منفی دارد.

اختلال در تولیدمثل: در برخی موارد، مصرف بوپرنورفین ممکن است با اختلالات تولیدمثلی مرتبط باشد، از جمله کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی که هر دو می‌توانند بر توانایی باروری تأثیر بگذارند.

 

 

بهترین روش رهایی از  این قرص

 

قرص ب۲ چه عوارضی دارد

مصرف طولانی مدت قرص بی دو باعث ایجاد وابستگی در فرد مصرف کننده می‌شود.

در واقع کسانی که طبق نظر و تجویز پزشک قرص بی ۲ را مصرف نکرده‌اند و به طور خودسرانه و در طولانی مدت مصرف خود را ادامه داده‌اند دچار اعتیاد به قرص ب۲ می‌شوند.
همان طور که در رابطه با هر ماده مخدری مانند مواد مخدر کمیکال، دستمال، تریاک نباید به طور ناگهانی مصرف را قطع کرد و شروع به رهایی از بند آن نمود در مورد قرص بی دو هم همین طور است و باید رهایی از آن به صورت تدریجی و با شیوه اصولی و روش های جسمی و  روانی برای بیمار صورت گیرد تا عوارض قرص بوپرنورفین به حداقل برسد.

اغلب افرادی که تصمیم به کنار گذاشتن این قرص گرفته‌اند دغدغه شان مدت زمان آن است و سوال اصلیشان از ما در  نوروکمپ این است که رهایی از این ماده چه مدت زمانی طول می‌کشد؟
مانند هر ماده مخدر دیگری کنار گذاشتن این قرص هم باید به صورت تدریجی انجام شود اما امکان رهایی از آن به صورت سریع و در مدت زمان 1 هفته تا 2 هفته امکان پذیر است. البته این زمان بسته به شرایط جسمی فرد و این که دوز مصرفی او چقدر بوده و چه مدت زمان مصرف داشته متفاوت است.

124 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند