نحوه ترک قرص پرگابالین ( عوارض قرص پرگابالین کدامند؟ )

مکانیسم اثر پرگابالین

 

در دنیای پرتلاطم امروزی، جستجو برای راه‌های کاهش درد و افزایش آرامش، بسیاری از ما را به سوی استفاده از داروهایی همچون پرگابالین سوق داده است. این دارو، که برای درمان شرایطی نظیر دردهای عصبی و اختلالات اضطرابی تجویز می‌شود، می‌تواند همچون چراغی در تاریکی، راهگشای بسیاری باشد. اما چه می‌شود اگر همین چراغ، به مرور زمان، به افسونی دو لبه تبدیل شود؟ در این محتوا با چشمی باز، به عوارض جانبی و چالش‌های پیش روی فرآیند ترک پرگابالین می‌نگریم. درست است که این دارو به عنوان یک دارو در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می‌شود اما مصرف بیش از اندازه آن عوارض بیشماری برای بدن داشته باشد.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

آیا قرص پرگابالین مرفین دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا پرگابالین مرفین دارد و باعث اعتیاد به این قرص می شود باید گفت بله پرگابالین یک داروی ضد صرع است و در درمان دردهای بسیار شدید نیز تجویز می شود و برای آنکه بتواند به خوبی عمل کند دارای دوزی از مواد آرامشبخش است که موجب ایجاد اعتیاد در افراد مستعد مخصوصا افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند می‌شود به همین دلیل لازم است حتما پیش از شروع مصرف آن با پزشک متخصص صحبت کنید.

آنچه مسلم و مشهود است این نکته می‌باشد که این دارو قطعاً باید توسط روانپزشک و یا متخصص مغز و اعصاب تجویز شود. استفاده خودسرانه از پرگابالین موجب زیانی است که جبرانش به این راحتی‌ها میسر نخواهد بود.

پرگابالین و اضطراب در کنار یکدیگر شناخته شده هستند. این دارو سبب می‌شود که مغز از ترشح موادی که موجب بروز اضطراب می‌شود جلوگیری کند. البته با توجه به بررسی‌هایی که انجام گرفته بیشتر برای اضطراب‌های کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود و برای چنین اضطراب‌هایی تجویز پزشک متخصص متفاوت است.

قرص پرگابالین چیست؟ دارویی برای مهار و کنترل درد‌های عصبی دیابت. پرگابالین و دیابت، در کنار یکدیگر برای بیماران مبتلا به دیابت شناخته شده هستند. یکی از عوارض دیابت ایجاد درد‌های عصبی است که به نوروپاتی شهرت دارد. این دارو در تسکین این درد که حالتی پیش رونده دارد بسیار مؤثر است.

افراد مبتلا به صرع در سیستم مرکزی عصبی دچار اختلال هستند و همین امر سبب می‌شود که هر از گاهی دچار حملات صرع و تشنج شوند. پرگابالین فعالیت الکتریکی غیر طبیعی مغز را کاهش می‌دهد و به این ترتیب از شدت حملات کاسته و یا حتی مانع آن می‌شود البته پزشکان معمولاً پرگابالین را همراه دارو‌های دیگر برای صرع خفیف تجویز می‌کنند.

به دلیل سبک زندگی اشتباه افراد بسیاری را می‌شناسیم که با وجود سن و سال کم دچار دیسک کمر می‌شوند. دیسک کمر گاهی موجب درد‌هایی در این ناحیه می‌شود که تحملش واقعاً طاقت‌فرسا است. پرگابالین در این جا به کمک می‌آید. پرگابالین کپسول چیست؟ کپسولی برای کاهش و تسکین درد‌های ناشی از دیسک کمر. از جمله موارد کاهش یا تسکین درد توسط پرگابالین می‌توانیم به درد‌های ناشی از آسیب ضابعه نخاعی، درد‌های نوروپاتیک که ناشی از آسیب و عفونت است، درد بیماری زونا و … اشاره کنیم.

 

 

عوارض پرگابالین

پرگابالین دارویی است که همانند سایر دارو‌های شیمیایی با عوارض جانبی همراه است. عوارض قرص پرگابالین این دارو به هر علت و دلیلی که باشد، مختلف است و در هر بیمار یک یا چندین علائم دیده می‌شود. از جمله عوارض قرص پرگابالین :

  • سردرد
  • افسردگی و اضطراب شدید
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • یبوست
  • مشکلات خواب
  • عرق سرد
  • تنفس کم عمق و بطور کلی مشکل در تنفس
  • تاری دید
  • بروز رفتار‌های پرخاشگرانه
  • تورم در صورت، لب، لثه و …
  • افزایش وزن
  • مشکلات قلبی
  • اختلال در نعوظ
  • کهیر و بروز بثورات جلدی

در صورتی یک یا چندین علائم را داشتید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا در مورد ادامه یا قطع مصرف دارو تصمیم‌گیری کند. این مورد برای قرص ریتالین نیز بسیار مهم است در صورت مصرف این قرص حتما برای کاهش عوارض ترک ریتالین با پزشک مشورت نمایید.

 

حتما بخوانید: قرص اکستازی چیست

 

مکانیسم اثر پرگابالین

مکانیسم اثر پرگابالین چیست؟ به این صورت است که به کانال‌های کلسیمی متصل می‌شود و با کنترل ورود کلسیم به پایانه‌های عصبی آزاد‌سازی نوروترانسمیتر را مهار می‌کند. البته این مکانیسم در بخش ضد تشنجی دارو اتفاق می‌افتد. در فرآیند تسکین درد، بر مسیر انتقال درد از ساقه مغز به سمت نخاع اثر کاهشی و نزولی می‌گذارد.

 

مکانیسم اثر پرگابالین

ترک قرص پرگابالین

شاید برای بسیاری از افراد اعتیاد به قرص پرگابالین خیلی قابل باور نباشد. اما از آنجایی که این دارو خاصیت آرام بخشی، ضد اضطراب و تسکین درد ممکن است برخی بیماران به سوء مصرف آن دچار شده و با شناخت عوارض بی‌شمار پرگابالین برای ترک اعتیاد آن اقدام کنند. از آنجایی که این قرص اعتیاد‌آور است تأکید زیادی می‌کنیم تا حتماً تحت نظر پزشک آن را مصرف کنید. در استفاده خودسرانه از آن پرهیز کرده و دوز‌های دارو را به دلخواه خودتان تغییر ندهید. حتی اگر قصد قطع مصرف آن را دارید باز هم باید با صلاح دید پزشک انجام شود.

در صورتی که بیمار دچار سوء مصرف باشد نحوه ترک پرگابالین نیز باید تحت نظر متخصص ترک اعتیاد و در محیطی سالم و امن و در بهترین کمپ ترک اعتیاد خصوصی در تهران انجام پذیرد. کمپ ترک اعتیاد، کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی ترک اعتیاد و مراکز اینچنینی با بهره گرفتن از متخصصان و مشاوران بهترین مسیر برای ترک قرص پرگابالین محسوب می‌شوند. لیست بهترین مراکز ترک اعتیاد در تهران را در مقاله‌ی دیگری جمع آوری کرده ایم.

معمولاً فرآیند ترک پرگابالین سخت و طولانی می‌باشد. اعتیاد به پرگابالین زمانی اتفاق می‌افتد که فرد برای تسکین بیشتر درد و رسیدن به آرامش دوز‌های بالاتری مصرف کرده و به مرور زمان به دارو وابستگی پیدا می‌کند بدون اینکه احساس آرامش و تسکین در او افزایش بیابد. ادامه این روند در خلق و خوی فرد، فرآیند خواب و امور زندگی روزمره وی اختلال ایجاد کرده و کم کم او را دچار انزوا و افسردگی شدید می‌کند.

در چنین شرایطی گفته می‌شود که فرد به پرگابالین اعتیاد پیدا کرده است. در صورتیکه 24 ساعت از مصرف پرگابالین بگذرد علائم ترک پرگابالین، بی‌قراری، درد، پرخاش، بی‌خوابی و … در فرد ظهور می‌کند. هر چه میزان مصرف و دوز‌های مصرفی پایین‌تر باشد این علائم و عوارض آزاردهنده زودتر به پایان می‌رسد. اما در افرادی با میزان مصرف بالا، زمان زیادی می‌برد تا سم دارو از بدنشان بیرون برود.

در کنار کمک گرفتن از دارو‌های مختلف برای ترک، سم زدایی، کمک‌های مشاوره‌ای و روانشناختی برای بیمار تجویز می‌شود. تا به مرور زمان از لحاظ جسمی و روانی به آرامش دست پیدا کنند. گاهی حتی از خود پرگابالین در ترک اعتیاد استفاده می‌شود. به این صورت که به تشخیص پزشک ابتدا کاهش دوز صورت گرفته و در مراحل بعدی با جایگزین کردن قرص و یا قطع کامل دارو به سلامت بیمار کمک می‌شود.

به هر حال اگر از بیمارانی هستید که از این دارو برای مواردی که پیشتر ذکر شد، استفاده می‌کنید باید نسبت به عوارض و احتمال اعتیاد‌آور بودن پرگابالین آگاه باشید و بدانید عوارض قرص پرگابالین کدامند.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


11 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند