روش ترک کمیکال + عوارض آن ( ترک کمیکال چند روز طول میکشد؟ )

ترک کمیکال چند روز طول میکشد

 ترک اعتیاد کمیکال، به معنای قطع استفاده از مواد مخدری است که به‌عنوان کمیکال شناخته می‌شوند. کمیکال‌ها موادی هستند که برای ایجاد تغییر در حالت ذهنی و فیزیکی استفاده می‌شوند و معمولاً اعتیاد زا هستند. ترک اعتیاد کمیکال، شامل مراحل مختلفی است که شامل مختلفی است. برای رهایی کامل و دائم از عوارض این نوع اعتیاد، طی‌کردن تمام مراحل به روش اصولی، ضروری خواهد بود.

 

مراحل ترک اعتیاد کمیکال

روش ترک کمیکال، دارای مراحل مختلفی است که عبارتند از:

 قطع مصرف : در این مرحله، فرد تصمیم می گیرد که استفاده از کمیکال را متوقف کند و مصرف آن را قطع کند.

 عوارض قطع : پس از قطع مصرف، فرد ممکن است با عوارض جسمی و روانی مواجه شود که به عنوان عوارض قطع شناخته می‌شوند. این عوارض در هر فرد، متفاوت بوده و شدت‌های مختلفی نیز دارد.

 بهبودی طولانی ‌مدت : با گذشت زمان و قطع مصرف، بهبودی طولانی ‌مدت اتفاق می افتد. در این مرحله، فرد بهبودی فیزیکی و روانی را تجربه می‌کند و به‌تدریج عوارض قطع کمیکال کاهش می‌یابد؛ اما برای رهایی کامل و دائمی، نیاز به انجام مشاوره‌های مختلف و تداوم روش‌های درمانی است.

 از بین بردن اثر مواد مخدر کمیکال یک فرایند طولانی و پیچیده است که باید با توجه به شدت و نوع اعتیاد، تحت نظارت یک تیم درمانی متخصص صورت پذیرد. درمان اعتیاد ممکن است شامل مشاوره فردی، درمان دارویی، درمان روان‌شناختی و حمایت اجتماعی باشد.

 

چگونه کمیکال را ترک کنیم؟

 

ترک کمیکال چند روز طول میکشد

 

1- ترک کمیکال در کمپ

 ترک کمیکال در کمپ، به معنای شرکت در برنامه‌های درمانی و بازسازی در یک محیط محافظت شده است. این برنامه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

 در کمپ، فرد تحت‌نظر یک تیم درمانی متخصص قرار می‌گیرد. این تیم می‌تواند شامل روان‌شناسان، مشاوران اعتیاد و پزشکان باشد که به فرد در فرایند ترک اعتیاد کمیکال کمک می‌کنند.

در کمپ، برنامه‌های ارائه می‌شود. این برنامه ها ممکن است شامل مشاوره فردی و گروهی، درمان دارویی، درمان روان‌شناختی، تمرینات تجربی و برنامه‌های روان‌درمانی مختلف باشند. هدف از این برنامه‌ها، کمک به فرد در ترک کمیکال و بهبود روان‌شناختی و فیزیکی او است.

 در کمپ ترک اعتیاد تهران، فرد با دیگر افرادی که در فرایند ترک کیمیکال، ارتباط برقرار می‌کند. این حمایت اجتماعی، می‌تواند از طریق گروه‌های پشتیبانی و جلسات گروهی صورت بگیرد. این ارتباطات ممکن است به فرد در ترغیب و انگیزه‌بخشی برای ادامه فرایند ترک کمک کنند.

پروسه درمان و ترک اعتیاد به کمیکال به این صورت است که مصرف آن به طور کامل قطع می‌شود و فرد وارد مرحله سم زدایی و ترک جسمی می‌گردد. فرد علائمی جسمی مانند عرق، سرگیجه، سردرد و حالت تهوع را در این مرحله تجربه می‌کند. این دوره حدود 12 روز به طول می‌انجامد.

از اینجا به بعد تا هفته سوم باز هم علائم دیگری مانند عدم توانایی در انجام امور روزمره، نداشتن تعادل و همچنین وسوسه مصرف دوباره در شخص بروز پیدا می‌کند.

با پشت سر گذاشتن 3 هفته می‌توان به موفقیت ترک امیدوار بود. از این مرحله به بعد فرد بیشتر دچار مشکلات روحی مانند انزوا، عدم مسئولیت پذیری و مشکلات عصبی می‌شود.

مشاوره و سایر روش‌های درمان رفتاری متداولترین روش‌های درمانی در کنار درمان جسمی به منظور بهبود فرد از نظر روانی است که در مورد ترک ماده کمیکال هم استفاده می‌شوند. در مرکز ترک اعتیاد نوروکمپ که یک مرکز ترک کوکائین نیز می باشد برنامه‌های درمانی به طور مرتب طبق نیازهای هر بیمار ارزیابی و در صورت لزوم اصلاح می‌شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

2- روش‌های ترک کمیکال در خانه

ترک کمیکال در خانه نیز ممکن است موفقیت انجام شود؛ اما مسیر بسیار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود. در ادامه، روش‌هایی برای ترک کمیکال در خانه را مطرح می‌کنیم. اما توجه داشته باشید این ماده مخدر مانند همتای خود ماده مخدر گل تاثیر روانی فراوانی بر مصر کننده خواهد داشت.

 مراجعه به مشاوران اعتیاد، می‌تواند به فرد در ترک کیمیکال کمک کند. مشاوره می ‌‌تواند به شناخت علل و عوامل اعتیاد کمک کند و راه ‌های موثری برای ترک آن را به فرد آموزش دهد. همچنین، شرکت در گروه‌ های پشتیبانی با افرادی که در فرآیند مشابهی هستند، نیز می ‌تواند بسیار مفید باشد.

 در برخی موارد، پزشکان ممکن است داروهایی را تجویز کنند که به کاهش عوارض ترک اعتیاد کمیکال کمک کنند و فرآیند ترک را تسهیل کنند. این دارو ها ممکن است شامل دارو های ضد انعقاد، دارو های تسکین ‌دهنده و دارو های تنظیم‌ کننده مزاج باشند و می‌توانند تا حدودی در درمان اعتیاد کمک کننده باشند.

حمایت خانواده و افراد نزدیک، می ‌تواند در فرآیند ترک بسیار موثر باشد. این حمایت، شامل حمایت عاطفی، شناخت علائم و عوارض ترک، تشویق به مشارکت در برنامه ‌های درمانی و ایجاد یک محیط حمایتی در خانه است.

مهمترین نکته در ترک، این است که هر فرد دارای شرایط منحصر به فرد است و روش‌های ترک اعتیادبه کمیکال برای هر فرد متفاوت خواهد بود. روش های مختلفی برای ترک این نوع اعتیاد وجود دارد؛ اما می توانیم بگوییم که ترک اعتیاد در کمپ ها و مراکز درمانی، موثر ترین روش است. دلیل این امر، انجام روش های درمانی منحصر به فرد و متناسب با نیاز هر شخص خواهد بود.

 

 

عوارض ترک کمیکال

ترک مواد کمیکال، همراه با بروز یکسری عوارض است و مشکلاتی را برای فرد، به وجود آورد. این عوارض می‌توانند جسمی و روانی باشند. لازم به ذکر است که عوارض ترک کمیکال، بستگی به نوع کمیکال مصرفی، مدت‌زمان مصرف، میزان وابستگی و شرایط فردی دارد.

 به‌عنوان مثال، برخی از عوارض ترک کمیکال عبارتند از :

 

 عوارض جسمی :

ترک اعتیاد به کمیکال مانند ترک الکل یا هر ماده‌ی مخدر دیگری شامل علائم جسمانی ناخوشایند است. این عوارض شامل تعریق بیش از حد، لرزش، تعریق شبانه، استفراغ، اسهال، درد عضلانی، خواب نامنظم، خواب آلودگی، افزایش ضربان قلب، فشار خون ناپایدار و سردرد است. همچنین، افزایش اشتها و وزن نیز از عوارض جسمانی ترک اعتیاد کمیکال است.

 

 عوارض روانی :

ترک اعتیاد کمیکال ممکن است باعث ایجاد عوارض روانی شود. افسردگی، اضطراب، عصبانیت، خشم، خستگی، عدم تمرکز، مشکلات خواب و تغییرات خلقی، از جمله عوارض روانی این نوع اعتیاد است. این علائم در تمام مواد مخدری که بر روی عملکرد مغز تاثیر دارند دیده می شود. نمونه ای از آن را در مقاله “ عوارض ترامادول بر مغز” بررسی کرده ایم.

 در هر صورت، عوارض ترک کمیکال، بستگی به مواد مصرفی و ویژگی ‌های فیزیکی هر فرد دارد. همچنین، ممکن است در طول زمان و با درمان اعتیاد، عوارض ترک، بهبود یابند.

 

ترک کمیکال در خانه

 

برای ترک کمیکال چه بخوریم؟

 برای ترک اعتیاد کمیکال، تغذیه مناسب و سالم، بسیار مهم است. در ادامه، چند نکته در مورد تغذیه مناسب برای کمک به فرآیند ترک اعتیاد کمیکال آورده را بررسی می‌کنیم.

مصرف مواد غذایی سالم و تازه که غنی از مواد مغذی مانند میوه‌‌ها، سبزیجات، مغز‌ها، دانه‌‌ها هستند. همچنین، منابع پروتئینی مانند ماهی، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات به حفظ سلامتی جسم و روح کمک می کند و اعتیاد را مدیریت می‌کند.

برخی مواد غذایی خاص، به کاهش اشتیاق به مصرف مواد مخدر کمک می‌کنند. به عنوان مثال، مصرف میوه‌‌هایی مانند توت ‌فرنگی، آناناس و موز می‌‌تواند به کاهش میل به مصرف مواد مخدر کمک کند. همچنین، مصرف مواد غذایی با مقدار مناسب فیبر، مانند غلات کامل و سبزیجات نیز می ‌تواند مفید باشد.

  برخی مواد غذایی مانند نعناع، زنجبیل، آویشن و چای، آرامبخش هستند و به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند. این مواد غذایی، می‌‌توانند به‌عنوان جایگزینی سالم برای کمیکال در مدیریت استرس و اضطراب استفاده شوند.

 ویتامین‌‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین B6، منیزیم و روی، می‌توانند در بهبود سلامتی روانی و فیزیکی ناشی از ترک ماده مخدر کمیکال کمک کنند. میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، آجیل و غلات کامل منابع خوبی از این مواد غذایی هستند.

مصرف آب کافی و مداوم در دوران ترک مخدر کمیکال، ضروری است. این موضوع، به کاهش عوارض جسمانی مرتبط با ترک مواد مخدر کمیکال، مانند سردرد و خشکی دهان کمک می‌کند.

 

ترک کمیکال چند روز طول میکشد؟

 مدت زمان ترک مخدر کمیکال، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل در این باره، شرایط جسمانی فرد و میزان اعتیاد او به کمیکال است. با توجه به این موضوع، می‌توان گفت که مدت زمان ترک، می‌تواند از چند هفته تا چند ماه به طول انجامد. با مراجعه به کمپ‌های ترک اعتیاد، می‌توانید به صورت اصولی و در یک بازه زمانی مشخص، عوارض ترک کمیکال، را از بین ببرید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند