روش ترک ریتالین چگونه است؟( عوارض قطع قرص ریتالین )

ترک ریتالین

ریتالین که با نام عمومی آن متیل فنیدات نیز شناخته می‌شود یک داروی تجویزی است که برای درمان اختلال بیش فعالی- کمبود توجه در بزرگسالان و کودکان استفاده می‌شود.

میل شدید به ریتالین هنگام تلاش برای ترک اعتیاد به دلیل تاثیر دارو بر انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز بسیار رایج است. استفاده طولانی مدت از آمفتامین ها می‌تواند بر نحوه تولید دوپامین در مغز تاثیر بگذارد. ممکن است مدتی طول بکشد تا مغز به حالت عادی برگردد. در این مدت بسیاری از افراد هوس های شدیدی را تجربه می‌کنند زیرا مغز از نظر شیمیایی در حال سازگاری با عدم وجود دارو است. البته درمان ها و ابزارهایی برای کمک به مدیریت هوس و تمایل به مصرف ریتالین وجود دارد از جمله درمان رفتاری شناختی، ذهن آگاهی و مدیتیشن

در برخی موارد افرادی که با تجویز پزشک اقدام به مصرف ریتالین می‌کنند به طور خودسرانه مصرف خود را بیش از دوز تجویزی و با مدت زمان بیشتر ادامه دهند که نهایتا منجر به بروز عوارض آن می‌شود. حتی ممکن است این افراد برای حفظ عادات خود به طورغیرقانونی این دارو را تهیه کنند.

تمایل به مصرف ریتالین در این مرحله بسیار آزاردهنده است به ویژه برای کسانی که برای اولین بار سعی می‌کند این دارو را ترک کنند. اما کمک گرفتن از پزشکان و متخصصین حوزه ترک اعتیاد می‌تواند به افراد کمک کند تمایل به مصرف خود را بدون عود مجدد ریتالین مدیریت و کنترل نمایند.

 

این مطلب را به صورت پادکست گوش کنید:

 

ترک ریتالین

برای ترک ریتالین باید اقدامات لازم جهت ترک جسمانی و روانی برای فرد بیمار انجام شود. از بین بردن وابستگی روانی نیاز به جلسات روان درمانی دارد. در طی درمان و ترک ریتالین رفتارها و فرآیندهای فکری زیربنایی که باعث استفاده از ریتالین می‌شود بررسی و رفع می‌شود. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان با اعتیاد به ریتالین دست و پنجه نرم می‌کنید، همین امروز با کمپ ترک اعتیاد خصوصی نوروکمپ تماس بگیرید و درمان را آغاز کنید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

روش های ترک ریتالین

همانطور که میدانید ریتالین بر گیرنده های مغزی اثر می گذارد بنابراین ترک آن تا حدودی سخت است اما از بهترین روش های ترک استفاده از روش فردی، رفتاری درمانی شناختی ، پزشکی و دارویی می باشد.

روش فردی :

در این روش با استفاده از کمک یک روانشناس سعی می شود که تا با افزایش آگاهی نسبت به خود و بیماری اعتیاد ابتدای مسیر ترک و عوارض ریتالین را برای فرد هموار شود.

روش رفتاری درمانی شناختی :

این روش عموما سطح بالایی از درمان را نشان می دهد. در واقع یکی از روش های نوین درمان ریتالین است که از در حدود سه دهه است مورد استفاده قرار می گیرد.

روش دارویی و پزشکی :

در این مرحله با استفاده از توصیه های پزشک متخصص فرد معتاد شروع به مصرف برخی داروها می کند تا هم علائم درد کاهش پیدا کند و هم یک برنامه ی مناسب برای ترک بدون بازگشت ریتالین استفاده شود.

 

نحوه مصرف ریتالین برای ترک شیشه

روش های ترک شیشه را در مقاله ی دیگری به طور کلی بررسی کرده ایم اما لازم است اشاره کنیم روش ترک شیشه با ریتالین معروف است که می تواند اختلالات ذهنی فرد معتاد به شیشه را درمان کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که تحت نظارت پزشک متخصص مصرف ریتالین انجام شود. توجه کنید که خود ریتالین نیز بر گیرنده های عصبی تاثیر گذار است و مصرف خودسرانه آن یک نوع اعتیاد جدید به وجود خواهد آورد که از عوارض آن در امان نخواهید بود.

 

بیشتر بخوانید: کمپ ترک گل

 

 

علائم ترک ریتالین

علائم ترک ریتالین

اگر مصرف کننده ناگهان از مصرف این ماده دست بردارد ممکن است هوس های شدیدی را تجربه کند. علائم ترک ریتالین عبارتند از:

  • احساس از دست دادن کنترل بر مصرف مواد مخدر
  • از دست دادن لذت در چیزهایی که زمانی لذت بخش بودند
  • خواب زیاد یا کم
  • انرژی کم
  • تحریک پذیری
  • مشکلات تمرکز
  • سردرگمی ذهنی
  • کابوس ها
  • افکار خودکشی

 

عوارض ترک ریتالین

با قطع مصرف ریتالین فرد عوارض ترک را تجربه خواهد کرد. حالت تهوع شدید، خستگی، اختلالات خواب، نوسانات خلقی، اضطراب و استرس، افسردگی، تمایل شدید به مصرف مجدد برخی از عوارض ترک ریتالین است. این علائم معمولا حدود ده هفته پس از آخرین دوز مصرفی ادامه دارند و به تدریج کمتر می‌شود.

 

عوارض قطع قرص ریتالین

قطع این قرص کاری کاملا غلط است که باعث ایجاد عوارض قطع ریتالین می شوند که عمدتا روحی مانند تغییرات خلقی، پرخاشگری، اضطراب، افسردگی مزمن و خودکشی در فرد می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: ترک گل با ریتالین

 

سم زدایی ریتالین از بدن

در حال حاظر داروی خاصی که بتوان به کمک آن سم زدایی دوران ترک ریتالین را انجام داد تایید نشده و استفاده نمی شود. اما در مراکز ترک اعتیاد داروهای روان درمانی مختلفی را برای کاهش علائم خماری، عوارض قطع مصرف رتالین و ترک ریتالین پیشنهاد می دهند. مصرف این داروها تماما باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

 

ترک ریتالین چند روز طول میکشد؟

ترک ریتالین چند روز طول میکشد

متغیرهای زیادی می‌توانند در مدت زمان فعالیت ریتالین یا هر دارویی در بدن بعد از مصرف نقش داشته باشند. بدیهی است که بدن هر کس متفاوت است. میزان مصرف داروها و سایر مواد در بدن بستگی به مواردی مانند میزان سوخت و ساز بدن، سن، وزن و درصد چربی بدن دارد. میزان فعالیت بدنی شما، دفعات مصرف این ماده یا حتی میزان هیدراته بودن بدن نیز می‌تواند بر مدت زمان لازم برای پاکسازی دارو در بدن تأثیر بگذارد. برخی از شرایط سلامتی می‌توانند در میزان متابولیسم داروها در بدن نقش داشته باشند.

دوره درمان هر فرد بسته به زمان شروع استفاده از این ماده ممکن است متفاوت باشد. کسانی که مصرف این دارو را در سنین پایین شروع کرده‌اند مدت زمان بیشتری نیاز است تا بر وابستگی جسمی و روحی ریتالین غلبه کنند. مقدار مصرف فرد هم بسیار مهم است و کسانی که دوز بالایی مصرف می‌کنند طبیعتا مدت زمان بیشتری طول می کشد تا موفق به ترک ریتالین شوند.

 

 

پیشگیری از عود و سوء مصرف ریتالین

واقعیت بهبود اعتیاد این است که عوامل خاصی می‌توانند منجر به عود مجدد و سوء مصرف از ریتالین شوند. تهیه یک لیست دقیق از محرک‌های احتمالی و سپس شناسایی اقدامات پیشگیرانه که باید در هنگام مواجهه با محرک ها انجام دهید می‌تواند به حفظ بهبودی بعد از ترک کمک کند.

درمان و ترک اعتیاد به ریتالین در کمپ ترک اعتیاد لاکچری نوروکمپ با توجه به وضعیت جسمانی و متناسب با هر فرد صورت می‌گیرد.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند