کتامین چیست؟ عوارض مصرف کتامین کدامند؟

کتامین چیست

کتامین یک داروی بی هوشی است. این دارو از دهه 1970 در ایالات متحده برای مصارف انسانی و دامپزشکی با نسخه در دسترس بوده است. کتامین، در سال 2019 برای افسردگی مقاوم به درمان تأیید شد و برای استفاده در بیماران افسرده با افکار یا رفتارهای خودکشی حاد مورد استفاده قرار گرفت. این داروی بیهوشی توسط دامپزشکان هم استفاده می‌شود.

قرص کتامین چیست؟

متاسفانه کتامین علاوه بر مصارف قانونی و پزشکی به دلیل حالات توهم زایی که ایجاد می‌کند مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. بسیاری از جوانان که اغلب جزء قشر مرفه جامعه هستند به دلیل ویژگی‌هایی که کتامین دارد و اثراتی که ایجاد می‌کند رو به مصرف آن می‌آورند. اثراتی مانند سرخوشی و توهم زایی که با مصرف این دارو ایجاد می‌شود. به همین دلیل کتامین به عنوان مخدر بچه پولدارها شناخته می‌شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

انواع کتامین‌ها

کتامین به صورت مایع شفاف یا پودر سفید رنگ است که معمولا بصورت تزریق داخل وریدی یا به عنوان اسپری بینی مصرف می‌شود. این ماده بی بو و بی مزه است.

 

چرا از کتامین در پزشکی استفاده می‌شود؟

کتامین می‌تواند باعث تسکین درد و ایجاد آرامش شود. در جراحی از این دارو برای آرام بخشی و بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. همچنین برای کنترل درد در سوختگی، جراحات میدان جنگ و در کودکانی که به دلیل عوارض جانبی یا حساسیت نمی‌توانند از داروهای بیهوشی دیگر استفاده کنند، استفاده می‌شود.

کتامین از طریق انسداد در محل N-methyl-D-aspartate (NMDA)، در کنترل علائم افسردگی و افکار خودکشی حاد عمل می‌کند. در دوزهای معمولی، اغلب به عنوان داروی بیهوشی در بیماران در معرض خطر برونکواسپاسم و افسردگی استفاده می‌شود.

 

کتامین چگونه مصرف میشود؟

کتامین چگونه مصرف می‌شود

کتامین معمولا تزریق می‌شود، به صورت خوراکی مصرف می‌شود یا با انواع ماری جوانا یا تنباکو مخلوط و دود می‌شود. این دارو اغلب در ترکیب با سایر مواد مانند کوکائین یا آمفتامین مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از چندین دارو به طور همزمان بسیار خطرناک و کشنده است. در رابطه با عوارض مصرف کوکائین بیشتر بخوانید.

 در مقاله دیگری در مورد عوارض مصرف آمفتامین به مفصل توضیح داده ایم که توصیه می‌کنیم حتما بخوانید.

 

عوارض مصرف کتامین

در صورتی که کتامین به صورت تزریق وارد بدن شود اثرات آن در چند ثانیه تا چند دقیقه نمایان می‌شود. اما در صورتی که از طریق بینی وارد بدن شود در حدود 5 تا 15 دقیقه منجر به تأثیر می‌شود. مصرف از طریق بینی معمولا رایج‌ترین روش سوء استفاده از این دارو است. در مصرف خوراکی اثر آن بین 5 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

معمولاً آثار سوء مصرف کتامین 1 تا 2 ساعت طول می‌کشد. دوزهای بالا ممکن است به طور خطرناکی تنفس را کاهش دهد، منجر به اسپاسم یا ضعف عضلانی، سرگیجه، مشکل در تعادل، اختلال در بینایی، تار شدن گفتار، تهوع و استفراغ و گیجی شدید در فرد مصرف کننده ایجاد کند. سوء مصرف در دوزهای بالا می‌تواند منجر به توهمات بصری قوی شود که توسط محرک‌های محیطی تشدید می‌شود. همچنین ممکن است کما و بیهوشی عمیق رخ دهد. هنگامی که دوزهای بالاتری از کتامین مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد گزارش می شود که رویاهای زنده ایجاد می‌کند و یک تجربه توهم زا “خارج از بدن”، “حفره K” یا “نزدیک به مرگ” و وحشتناک گزارش می‌شود چیزی مشابه به سفر بد LSD.

در دوزهای کمتر مانند مواردی که معمولا به صورت تفریحی استفاده می‌شود، کتامین می‌تواند منجر به اثرات مختلفی شود مانند:

  • احساس آرامش، تسکین درد
  • احساس جدا شدن از بدن
  • سرگیجه
  • لکنت زبان
  • توهم
  • نیستاگموس (حرکات مکرر و کنترل نشده چشم

 

بیشتر بخوانید: ترک آلپرازولام

 

علائم مصرف کتامین

با مصرف کتامین علائمی در فرد بروز پیدا می‌کند که عبارت‌اند از:

  • زیاد عرق کردن
  • هذیان گویی
  • گشاد شدن مردمک چشم ها
  • عدم کنترل رفتار

 

در ادامه این مقاله نوروکمپ ( کمپ ترک اعتیاد خصوصی در تهران ) همراه ما باشید تا با عوارض کتامین آشنا شوید.

 

عوارض کتامین چیست؟

عوارض کتامین

سوء مصرف کتامین می‌تواند با مشکلات و عوارض کوتاه مدت و بلند مدت مرتبط باشد:

عوارض کتامین در کوتاه مدت: مشکلات توجه، یادگیری و حافظه، توهم، حالت آرام بخشی، گیجی، از دست دادن حافظه، افزایش فشار خون، بیهوشی، کندی تنفس.

عوارض کتامین در بلند مدت: زخم و درد در مثانه، مشکلات کلیوی، دل درد، افسردگی، حافظه ضعیف
خطر ابتلا به HIV، هپاتیت و سایر بیماریهای عفونی منتقله از طریق خون برای کسانی که هنگام استفاده تفریحی از داروها سوزن مشترک استفاده می‌کنند همواره وجود دارد.

مصرف کتامین می‌تواند در افرادی که علائم اعتیاد به الکل را دارند یا مسمومیت شدید با الکل دارند کشنده باشد. گزارشات حاکی از آن است که خطر مسمومیت هنگام ترکیب کتامین با کافئین وجود دارد. این امکان در مورد افرادی که نوشیدنی‌های انرژی زا مصرف کرده اند نیز نگران کننده است، اغلب در مهمانی‌های شبانه که ممکن است کتامین مورد سوء استفاده قرار گیرد. برای ترک الکل میتوانید از مرکز ترک الکل در تهران استفاده نمایید

شدت عوارض جانبی وابسته به دوز داروی مصرفی است. با گذشت زمان فرد نسبت به کتامین تحمل پیدا می‌کند و برای رسیدن به همان سطح اثر، نیاز به دوزهای بیشتری از دارو دارد. گزارشات نشان می‌دهد که اثر تجزیه کننده نیز ممکن است با گذشت زمان ناپدید شود. اثر تجزیه ای، درک کاربران از نور و صدا را تغییر می‌دهد و احساس جدایی از خود و محیط اطراف را ایجاد می‌کند.

 

کتامین در درمان افسردگی

کتامین برای درمان اختلال دو قطبی، اختلال افسردگی و افرادی که در بحران اقدام به خودکشی هستند، کاربرد دارد. کتامین برای درمان افسردگی شدید نتایج مثبت نشان داده است. کتامین یک داروی ضد افسردگی است که معمولا برای بیمارانی که به روش های درمانی دیگر پاسخ نداده‌اند، تجویز می‌شود. البته با وجود اینکه این دارو برای درمان افسردگی استفاده می‌شود هنوز توسط FDA (اداره مواد غذایی و داروی آمریکا) تایید نشده است.

اگر برایتان سوال است که افسردگی بعد ترک اعتیاد چقدر طول میکشد؟ حتما مقاله دیگر ما در رابطه با این موضوع را بخوانید.

 

کتامین تراپی چیست؟

کتامین روی مغز تغییراتی ایجاد می‌کند و تاثیرات بیماری افسردگی را کمتر می‌کند. در بسیاری از موسسات درمانی از این دارو برای درمان بیماران افسرده در دوزهای مختلف استفاده می‌شود. کلینیک‌هایی در سراسر جهان به عنوان کتامین درمانی تاسیس شده است.

کتامین به دلیل عملکرد سریعی که دارد می‌تواند در جلوگیری از خودکشی نقش داشته باشد. درمان با کتامین (کتامین تراپی) در صورتی که در فردی با موفقیت انجام شود می‌تواند افکار آزاردهنده و رفتارها و اعمال تهدیدکننده زندگی که ممکن است به خودکشی منجر شود را کاهش دهد. کتامین همچنین می‌تواند برای درمان افسردگی همراه با اضطراب موثر باشد.

سایر درمان ها برای افکار خودکشی و افسردگی اغلب هفته ها یا حتی ماه ها طول می‌کشد تا تأثیر بگذارد و برخی از افراد برای بهبود، نیاز به استفاده از چندین دارو یا استفاده از روش‌های مختلف دارند. این امر در مورد درمان گفتاری، داروهای ضد افسردگی، تحریک مغناطیسی جمجمه ای (TMS) و درمان تشنج الکتریکی (ECT) نیز صادق است که در حال حاضر موثرترین درمان برای افراد دچار افسردگی اساسی است که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند.

دو نوع اصلی کتامین برای درمان افسردگی استفاده می‌شود که به دو یا چند دارو پاسخ نداده است (افسردگی مقاوم به درمان).

کتامین راسمیک که اغلب به صورت تزریق در جریان خون تجویز می‌شود. گاهی اوقات این کتامین داخل وریدی یا IV نامیده می‌شود.

اسپکتامین (اسپراواتو) که FDA در ماه مارس آنرا تأیید کرد و به عنوان اسپری بینی تجویز می‌شود.

دو شکل کتامین با گیرنده‌های مغز به طور متفاوتی برهم کنش می‌کند. هنوز مشخص نیست کدام نوع موثرتر است یا چقدر عوارض جانبی آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. تحقیقات بیشتری برای مقایسه اثربخشی و عوارض جانبی مورد نیاز است.

 

عوارض کتامین تراپی

از آنجایی که در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیار کمی در درمان افسردگی صورت گرفته است، کتامین باعث ایجاد هیجان و امید دوباره برای درمان افسردگی شده است.
در کنار این شور و اشتیاق، دانشمندان در مورد عوارض جانبی کتامین ابراز نگرانی کرده‌اند که می‌تواند شامل احساس گسستگی، افزایش فشار خون، استفراغ و سیستیت (التهاب مثانه) باشد.
همچنین، از آنجایی که برخی افراد از کتامین به صورت تفریحی استفاده می‌کنند، برخی از کارشناسان نگران احتمال سوء مصرف این دارو هستند. در حال حاضر، اطلاعات دقیق کمی در مورد عوارض جانبی کتامین وجود دارد. اگرچه برخی از مقالات عوارض جانبی کتامین را گردآوری کرده‌اند اما اغلب شامل دارونما نمی‌شود. همچنین، تعداد کمی از دانشمندان اثرات طولانی مدت را مطالعه کرده‌اند.

 

علائم ترک کتامین

ممکن است پس از مصرف مزمن و طولانی مدت کتامین و بروز علائم و عوارض کتامین، فرد به فکر ترک بیفتد. پس از قطع مصرف معمولا علائم ترک رخ می‌دهد که ممکن است شامل لرز، عرق، تحریک، توهم، اشک چشم، افسردگی، اضطراب، اختلال خواب و هوس مواد مخدر باشد.

 

حتما بخوانید: MDMA چیست 

 

ترک کتامین

مصرف کتامین روی مغز و روان افراد مصرف کننده تاثیر مستقیمی دارد و بسیاری از این افراد درگیر مشکلاتی مانند افسردگی هستند. بنابراین برای این افراد خدمات روان درمانی باید با جدیت انجام شود. این خدمات در کمپ ترک اعتیاد و توسط افراد متخصص باید انجام شود تا عوارض به طور کامل کنترل و برطرف گردد.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند