MDMA چیست؟ (اثرات، عوارض و نحوه ترک قرص m)

مواد مخدر m چیست

 

شاید نام قرص m را شنیده باشید و برایتان سوال باشد قرص m چیست؟ در این مقاله نوروکمپ قصد داریم شما را با مواد مخدر m و اثرات آن آشنا کنیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

قرص MDMA چیست؟

MDMA ماده‌ای توهم زا است که خلق و خو و ادراک (آگاهی از اشیاء و شرایط اطراف) را تغییر می‌دهد و معمولا اکستازی یا مولی نامیده می‌شود. این ماده در فرد مصرف کننده احساس افزایش انرژی، لذت، گرمای احساسی و تحریف ادراک (حسی و زمانی) را ایجاد می‌کند.

ممکن است فرد بعد از مصرف یک دوز، اثرات مسموم کننده آنرا در عرض 45 دقیقه یا بیشتر تجربه کند. این تاثیرات شامل افزایش حس خوب، افزایش برون گرایی، گرمای احساسی، احساس موقت علاقه به دیگران، همدلی با دیگران و تمایل به بحث در مورد خاطرات دارای احساسات است. بیشتر افراد معتاد به مخدر m، ادراک حسی را به عنوان ویژگی بارز تجربه مصرف MDMA گزارش می‌دهند. قرص mdma به قرص عشق در بین افراد معتاد معروف است.

اولین بار در سال 1970 از این ماده برای کمک در روان درمانی (درمان اختلالات روانی با استفاده از گفتار درمانی) استفاده شد. در سال 1985، اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده آنرا به عنوان یک داروی غیرقانونی و فاقد استفاده دارویی دانست. با این حال، برخی از محققان به ارزش آن در روان درمانی هنگامی که تحت شرایط کنترل شده قرار بگیرند اعتقاد دارند. اما در حال حاضر به عنوان کمک درمان احتمالی برای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در آزمایشات بالینی قرار دارد.

قرص m در ابتدا در صحنه‌های کلوپ شبانه و در مهمانی‌های رقص محبوب بود اما در حال حاضر توسط طیف وسیعی از افراد که معمولا آن را اکستازی می‌نامند استفاده می‌شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

نحوه مصرف مخدر MDMA

افراد معتاد به این ماده معمولا آن را به صورت کپسول یا قرص مصرف می‌کنند. البته این ماده به شکل کریستال هم وجود دارد و بصورت تزریقی مصرف می‌شود.
برخی از افراد مخدر m را همراه با سایر مواد مانند الکل یا ماری جوانا مصرف می‌کنند که هر دوی انها بسیار خطرناک می‌باشند در مقاله ” اعتیاد به الکل ” می‌توانید بیشتر در مورد آن مطالعه نمایید.

 

حتما بخوانید: قرص ترامادول چیست

 

تاثیر قرص MDMA بر روی مغز چگونه است؟

تاثیر MDMA بر روی مغز چگونه است

MDMA باعث افزایش فعالیت سه ماده شیمیایی مغز می‌شود:

دوپامین: باعث تولید انرژی بیشتری در مغز می‌شود.

نوراپی نفرین: باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. این مورد برای افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند بسیار مشکل ساز و خطرناک است.

سروتونین: بر خلق و خو، اشتها، خواب و سایر عملکردها اثر می‌گذارد. همچنین هورمون هایی را تحریک می‌کند که بر نیروی جنسی تأثیر می‌گذارد. ترشح مقدار زیاد سروتونین در بدن به احتمال زیاد باعث نزدیکی عاطفی، افزایش خلق و خو و همدلی در افراد مصرف کننده می‌شود.

 

ماده MDMA اعتیادآور است؟

نتایج تحقیقات در مورد اعتیاد آور بودن قرص روانگردان m متفاوت است. برخی افراد علائم اعتیاد را گزارش داده‌اند.

موارد زیر همگی علائم ترک اعتیاد مخدر MDMA است.

  • از دست دادن اشتها
  • مشکل در تمرکز
  • خستگی
  • افسردگی

 

حتما بخوانید: ترک آلپرازولام

 

خطر مصرف قرص ام چیست؟

قرص ها، کپسول ها یا پودرهایی که به عنوان اکستازی به فروش می‌رسند ممکن است به جای قرص روانگردان m یا حتی علاوه بر آن داروهای دیگری داشته باشند. بسیاری از افراد نمی‌دانند که اکستازی نه تنها حاوی MDMA خالص، بلکه شامل داروهای دیگری هستند که هنگام مخلوط شدن با آن ممکن است بسیار خطرناک باشند.

حجم زیادی از مواد مخدر m که توسط پلیس کشف شده حاوی مواد افزودنی مانند کوکائین ( اگر در مورد این ماده اطلاعاتی ندارید در مقاله عوارض کوکائین به این ماده پرداخته ایم )، کتامین، مت آمفتامین، داروهای سرفه بدون نسخه یا کاتینون‌های مصنوعی است. برای آشنایی بیشتر با اینکه آمفتامین چیست مقاله دیگر نوروکمپ را بخوانید.

افرادی که عمدا یا ناآگاهانه چنین مخلوطی را با سایر مواد مانند ماری جوانا و الکل ترکیب می‌کنند، ممکن است خود را در معرض خطر بیشتری قرار دهند.

در ادامه این مقاله از کمپ ترک اعتیاد vip همراه ما باشید تا با اثرات مخدر m آشنا شوید.

 

اثرات مصرف مخدر MDMA

اثرات مصرف این مخدر عبارتند از:

  • تاری دید
  • لرز
  • تعریق
  • حالت تهوع
  • گرفتگی عضلات
  • فشردن غیر ارادی دندان‌ها

اثرات MDMA حدود 3 تا 6 ساعت طول می کشد. اگرچه بسیاری از افراد با از بین رفتن اثرات دوز اول، دوز دوم را مصرف می‌کنند. در طول هفته پس از مصرف متوسط دارو، ممکن است فرد دچار موارد زیر شود:

  • تحریک پذیری
  • تکانشگری و پرخاشگری
  • افسردگی
  • مشکلات خواب
  • اضطراب
  • مشکلات حافظه و توجه
  • کاهش اشتها
  • کاهش علاقه و لذت از رابطه جنسی

ممکن است برخی از این اثرات به دلیل استفاده ترکیبی با سایر داروها به ویژه ماری جوانا باشد.

این مخدر اثرات دیگری هم بر سلامتی فرد می‌گذارد. دوزهای بالای آن می‌تواند بر توانایی بدن برای تنظیم دما تأثیر بگذارد که منجر به افزایش دمای بدن می‌شود. افزایش دمای بدن گاهی اوقات منجر به نارسایی کبد، کلیه، قلب یا حتی مرگ می‌شود.

همان طور که گفتیم مصرف MDMA بر نیروی جنسی اثر می‌گذارد و رفتار جنسی نامطمئن را بیشتر می‌کند. این امر خطر ابتلا افراد به HIV/AIDS یا هپاتیت را افزایش می‌دهد.

 

عوارض مصرف ماده مخدر m چیست؟

مخدر MDMA می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی برای سلامتی ایجاد کند. به عنوان مثال در حالی که مصرف بیش از حد مرگبار MDMA نادر است اما می‌تواند به طور بالقوه تهدید کننده زندگی باشد و با علائمی همچون فشار خون بالا، ضعف، حمله پانیک و در موارد شدید از دست دادن هوشیاری و تشنج نشان داده شود.

سایر عوارض جانبی نامطلوب عبارتند از فشردن غیر ارادی فک، از دست دادن اشتها، افکار غیر منطقی، پاهای بیقرار، حالت تهوع، گر گرفتگی سردرد، تعریق و سفت شدن عضلات یا مفاصل

قرص lsd یا m یا هر نوع ماده‌ی مخدر صنعتی جدیدی که این روزها مورد استفاده قرار میگرند میتواند عوارض بیشماری بر روی بدن فرد مصرف کننده داشته باشد. در مورد آنکه lsd چیست در مقالات دیگر به صورت کامل توضیح داده ایم.

 

نحوه درمان و ترک اعتیاد به MDMA

برخی از افرادی که به دنبال درمان اعتیاد این مخدر هستند، رفتار درمانی را مفید می‌دانند. البته دانشمندان برای تعیین میزان موثر بودن این گزینه درمانی برای اعتیاد به MDMA نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

در صورتی که برای درمان و ترک اعتیاد به MDMA و سایر مواد مخدر نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند