آمفتامین چیست و چه عوارضی دارد؟(علائم ترک آمفتامین کدامند؟)

بیماری اعتیاد چیست؟

نقطه آغاز اعتیاد در بسیاری از افراد مصرف قرص ها است. قرص های اعتیاد آوری مانند قرص بی دو، ترامادول، متادون، آمفتامین، قرص m و یا قرص های روانگردان و توهم زایی مانند LSD

در بعضی مواقع همین قرص ها با مواد مخدر دیگری ترکیب می شوند و یک ماده مخدر جدید را به وجود می آورند مانند کوکائین. در مورد روش ترک کوکائین در مقاله ی دیگری توضیح داده ایم.

این افراد با تصور این که این قرص ها اعتیادآور نیستند به مصرف آن روی می‌آورند در حالی که خطرناک بودن این قرص ها مدتهاست که اثبات شده است. در این مقاله اطلاعات کاملی درباره این که قرص آمفتامین برای چیست و چگونه ساخته می‌شود و همچنین عوارض مصرف آن و نحوه ترک آمفتامین ارائه می‌کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

مواد مخدر آمفتامین چیست؟

آمفتامین مواد مخدر یک ماده محرک قوی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آمفتامین‌ها در دسته‌بندی مخدرها قرار دارند و جزء مواد محرک محسوب می‌شوند. گروهی که شیشه هم در آن رده‌بندی می‌شود. در واقع ماده اولیه تولید شیشه، آمفتامین‌ها هستند.علائم اعتیاد به شیشه را در مقاله دیگری بررسی کرده‌ایم که توصیه می‌کنیم مطالعه نمایید.

آمفتامین با نام‌های دیگری مانند کریستال، یخ (آیس) مت و سرعت (اسپید) نیز شناخته می‌شود. اغلب افراد برای ایجاد حالت سرخوشی اقدام به مصرف این قرص می‌کنند. البته برخی هم نادانسته اقدام به خرید قرص آمفتامین ها می‌کنند غافل از این که عوارض آمفتامین در کمین آن‌ها است.

آمفتامین ها در بریتانیا، استرالیا و چند کشور اروپای غربی پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین داروهای غیر مجاز مصرفی بعد از مواد مخدر حشیش هستند. اما در ایالات متحده هنوز مصرف کوکائین بیشتر از گروه آمفتامین هاست. به طور میانگین حدود 600000 نفر دچار سوء مصرف آمفتامین ها هستند. راه و روش ترک حشیش را در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده ایم.

در سال ۱۹۲۷ اولین بار ترکیبات آمفتامین در لس آنجلس ساخته شد ولی تا سال ۱۹۳۰ وارد بازار نشد و اعتیاد آوری آن خیلی زود تشخیص داده شد. در خلال جنگ‌های داخلی اسپانیا ترکیبات آمفتامین در کوله بار سربازان قرار گرفت و طی جنگ جهانی دوم طرفین جنگ از این ماده محرک برای دادن انرژی بیشتر به سربازان خود استفاده می‌کردند و در بین سربازان انگلیسی حدود ۷۲ میلیون قرص آمفتامین پخش شد و این رویه مصرف، در بین چتربازان آلمان نازی و سربازان ژاپنی برای افزایش انرژی در جنگ‌های طولانی نیز دیده می‌شد.

پس از جنگ جهانی دوم مردم متوجه تاثیر ترکیبات آمفتامین بر کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن شدند. در همین زمان کارشناسان دریافتند که مصرف این قرص آثار ناخوشایندی از جمله افسردگی را برای مصرف کنندگان در پی دارد که این افراد برای از بین بردن افسردگی ناشی از مصرف آمفتامین دوز آن را افزایش می‌دهند که نهایتا منجر به اعتیاد به قرص آمفتامین می‌گردد.

متاسفانه برخی دانشجویان به بهانه بالا بردن عملکرد خود به خصوص در شب‌های نزدیک امتحانات دست به مصرف این قرص ها می‌زنند. مصرف این قرص در رانندگانی که سفرهای طولانی مدتی دارند، بازرگانان و حتی ورزشکاران هم دیده شده است.

 

امفتامین در چه داروهایی وجود دارد؟

ماده محرک آمفتامین کاربرد پزشکی هم دارد. آمفتامین در قرص هایی وجود دارد که کاربرد پزشکی دارند و عبارتند از: دکستروآمفتامین، متیل فنیدیت (ریتالین)، متامفتامین، آدرال و مدافینیل. از انواع قرص آمفتامین در درمان چاقی و افسردگی، دیس تایمی (کج خلقی)، بیش فعالی، سندروم خستگی مزمن، ایدز، نورآستنی به عنوان درمان کمکی افسردگی استفاده می‌شود.

داروهای شبه آمفتامین هم عبارتند از افدرین، فنیل پروپانولامین و پسودوافدرین. از این داروهای شبه آمفتامین برای ساخت مت آمفتامین یا شیشه که شکل قویتر آمفتامین است استفاده می‌شود.

در اولین بار مصرف آمفتامین در یک فرد با دوز ۵ میلی گرم باعث ایجاد احساس آرامش، نشئه، سرخوشی و رفتار دوستانه، بهبود عملکرد ذهنی، کاهش خستگی و بی‌اشتهایی شود.

در رابطه با عوارض ماری جوانا بر بدن در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

 

آمفتامین و افسردگی

در گذشته از انواع آمفتامین ها برای درمان اختلالات عاطفی، اختلال وسواس و اسکیزوفرنی استفاده می‌شد. اما به مرور زمان و با پی بردن به عوارض مصرف آن این دارو کنار گذاشته شد و از داروهای ضد افسردگی و غیر مخدر و محرک دیگر برای درمان اختلالات عاطفی و افسردگی استفاده گردید.

 

آمفتامین و لاغری

آمفتامین ها باعث کاهش اشتها و نهایتا کاهش وزن می‌شوند. بسیاری از داروهای گیاهی که در عطاری ها تحت عنوان داروی لاغری به فروش می‌رسد حاوی آمفتامین است. مصرف این قرص ها وابستگی روانی و ذهنی در فرد ایجاد می‌کند.

پس از مصرف این قرص فرد به سرعت لاغر می‌شود اما به محض قطع آن دوباره چاق شده و دچار عوارض آمفتامین که برخی از آن‌ها غیر قابل درمان است می‌شوند.

 

حتما بخوانید: عوارض قرص m

 

عوارض قرص آمفتامین

مشاهدات ما در نوروکمپ به عنوان بهترین کمپ ترک اعتیاد  حاکی از آن است که مصرف کنندگان انواع قرص امفتامین اغلب بی اشتها و لاغر می‌شوند. در سیستم خواب این افراد اختلال ایجاد می‌شود. بی علاقگی و بی تفاوتی نسبت به کار و خانواده، نداشتن نظم و ثبات کاری دیگر علائم مصرف آمفتامین است.

اما مهمترین علامتی که در اثر مصرف آمفتامین در تقریبا نیمی از افراد مصرف کننده دیده شده توهم و هذیان گویی است که توهم شنوایی شیوع بالاتری داشته است. البته شدت بروز این علائم به میزان مصرف فرد، مدت زمان مصرف، حساسیت و زمینه روانی وی بستگی دارد.

برخی از معتادان به آمفتامین تا جایی پیش می‌روند که حتی برای تامین هزینه خرید قرص آمفتامین دست به دزدی می‌زنند.

برای آشنایی با یکی دیگر از قرص های اعتیاد آور و آشنایی با عوارض قرص ب۲ مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

شیوه مصرف آمفتامین

شیوه مصرف آمفتامین

مصرف آمفتامین اغلب به دو صورت انجام می‌شود. روش اول از طریق دهان و روش دوم از طریق تزریق کردن می‌باشد.

مصرف آمفتامین از راه دهان باعث جذب سریع آن می‌شود و اثر آن حدود یک ساعت بعد در فرد مصرف کننده نمایان می‌گردد. اما در روش تزریق این تاثیر بسیار سریعتر و به صورت آنی می‌باشد.

موضوع خوابیدن بعد از مصرف گل در مقاله دیگری بررسی کرده ایم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه نمایید.

 

اثرات آمفتامین ها

اثرات آمفتامین ها روی بدن عبارتند از :

  • بیش فعالی
  • پرحرفی
  • بی خوابی
  • بی اشتهایی
  • خشکی دهان و بینی
  • گشادی مردمک ها
  • نبض و فشار خون بالا

 

عوارض مصرف آمفتامین ها

عوارض خفیف آمفتامین ها عبارتند از برافروختگی، تپش قلب، تهوع، استفراغ، تنگی نفس، دندان قروچه، رنگ پریدگی، سیانوز، سردرد، تاکیکاردی، لرزش، آتاکسی

از جمله عوارض دیگر که در دوزهای بالاتر ایجاد می‌شود می‌توان به انفارکتوس میوکارد، افزایش شدید فشار خون، بیماری عروق مغزی، کولیت روده‌ای، گرفتگی عضلانی، تشنج، اغما، مرگ اشاره کرد.

در مصرف بالای آمفتامین ها اختلال افزایش میزان پرولاکتین خون دیده شده که باعث گالاکتوره می‌شود. همچنین مصرف مستمر و طولانی مدت آن باعث لطمه به کبد، مشکلات جدی روانی و حتی بروز جنون (Psychosi) در فرد می‌شود.

 

عوارض آمفتامین در بارداری

اگر مادری در دوران بارداری قرص آمفتامین مصرف کند باعث بروز مشکلاتی برای نوزاد خود می‌شود. مشکلاتی از قبیل وزن کم نوزاد در هنگام تولد، اندازه دور سر کوچک، عقب ماندگی رشد و سن جنینی پایین

اگر برایتان سوال است بوی مواد مخدر گل شبیه چیست؟ پاسخ را در مقاله دیگر ما مطالعه نمایید.

 

مسمومیت آمفتامین

مسمومیت با آمفتامین علائمی مانند تشنج، اغما، ضعف عضلانی، ضعف تنفسی، آریتمی قلبی، کاهش وزن، کندی و بی قراری حرکتی، تعریق یا احساس سرما و اختلال قضاوت را در فرد ایجاد می‌کند. این علائم به طور معمول پس از حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت فروکش کرده و بهبود می‌یابد.

پس از مسمومیت با آمفتامین ها یک دوره فروریزی بروز می‌کند که علائم آن عبارتند از از اضطراب، رعشه، خلق دیسفوریک، بی حالی، خستگی، کابوس، سردرد، تعریق، گرفتگی عضلانی، شکم درد و گرسنگی.

در رابطه با اینکه ترامادول چیست در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

 

عوارض ترک آمفتامین

پس از قطع مصرف علائم ترک آمفتامین همچون بی خوابی، خستگی، حساسیت و افسردگی بروز می کند. برای ترک لازم است فرد با این عوارض مقابله کند تا این مرحله را پشت سر گذاشته و به پاکی برسد. بنابراین بهتر است برای کم کردن عوارض ترک این ماده مانند ترک زولپیدم  از  بهترین مراکز ترک اعتیاد تهران کمک بگیرید.

 

ترک آمفتامین

همان طور که در این مقاله گفتیم مصرف آمفتامین ها اثرات و آسیب های روانی و رفتاری زیادی روی شخص مصرف کننده باقی می‌گذارد. بنابراین برای ترک آمفتامین و ترک شیشه ( ترک شیشه چند روز طول می کشد ؟) علاوه بر انجام سم زدایی و ترک جسمی باید اقدامات لازم برای بهبود شخص از لحاظ روحی و روانی هم انجام شود.

ما در نوروکمپ با استفاده از متخصصان و روانشناسان مجرب در حوزه ترک اعتیاد آماده ارائه خدمات به شما عزیزان هستیم.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند