قرص ریتالین چیست؟ ( بررسی کاربرد + عوارض مصرف ریتالین )

قرص ریتالین چیست و مصرف آن چه عوارضی دارد

ریتالین دارویی است که برای درمان برخی بیماری ها و اختلالات کاربرد دارد. اما استفاده نادرست از این دارو خصوصا توسط دانشجویان آن‌ها را در دام اعتیاد به این دارو گرفتار می‌کند. در این مقاله کمپ ترک اعتیاد خصوصی نوروکمپ این دارو را معرفی می‌کنیم و شما را با اینکه ریتالین چیست و عوارض ریتالین آشنا می‌نماییم. با ما همراه باشید.

 

قرص ریتالین چیست؟

کاربرد قرص ریتالین در درمان اختلال بیش فعالی و نقص توجه استفاده می‌شود. این دارو با تغییر مقدار برخی از مواد طبیعی در مغز عمل می‌کند. داروی متیل فنیدات با نام تجاری ریتالین متعلق به گروهی از داروها است که به عنوان محرک شناخته می‌شوند که می‌تواند به افزایش توانایی در توجه، تمرکز بر فعالیت و کنترل مشکلات رفتاری و بهبود مهارت‌های گوش دادن کمک کند. این دارو همچنین برای درمان یک اختلال خواب خاص به نام نارکولپسی استفاده می‌شود. ریتالین به شکل قرص در بازار موجود است.

همان طور که گفتیم ریتالین ماده ای محرک است که مصرف آن سیستم عصبی فرد مصرف کننده را تحریک می‌کند و باعث ترشح دوپامین می‌شود که نهایتا در فرد مصرف کننده حالت سرخوشی ایجاد می‌کند. متاسفانه همین حالت سرخوشی که مصرف این قرص ایجاد می‌کند باعث شده جوانان رو به مصرف آن بیاورند خصوصا دانشجویان در شب‌های امتحان که می‌خواهند به مدت طولانی بیدار بمانند و تمرکز بیشتری داشته باشند. اما باید بدانید مصرف این دارو علاوه بر این که این افراد را دچار عوارض مصرف ریتالین می‌کند باعث وابستگی و اعتیاد به ریتالین می‌شود که نهایتا فرد برای رهایی از آن باید اقدام به ترک ریتالین نماید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

قرص ریتالین برای چیست؟

قرص ریتالین یکی از داروهای شناخته شده و مؤثر در جامعه پزشکی است که به عنوان بخشی از یک برنامه درمانی جامع برای مقابله با اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی (ADHD) و همچنین اختلال خواب نارکولپسی استفاده می‌شود. این داروپ به کنترل پرت‌شدن حواس کمک می‌کند و عملکرد بهتری در فعالیت‌های روزانه را ممکن می‌سازد.

ریتالین به بیماران کمک می‌کند تا تمرکز بهتری داشته باشند، از پرت شدن حواس جلوگیری کند و فعالیت‌های بیش از حد را تثبیت نماید. این دارو در کاهش رفتارهای انفجاری و بهبود قدرت توجه نقش به سزایی دارد. با این حال، ریتالین نباید به عنوان یک درمان برای خستگی یا به عنوان یک وسیله برای جلوگیری از خواب در افراد، مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه ریتالین می‌تواند در بهبود توانایی‌های توجهی و تمرکز به کار رود، اما دارای عوارض جانبی و خطرات مرتبط با مصرف طولانی‌مدت است. این عوارض می‌توانند شامل بی‌قراری، سردرد، افزایش ضربان قلب و برخی مشکلات گوارشی باشند. علاوه بر این، به دلیل پتانسیل سوءمصرف و اعتیاد، مصرف ریتالین باید دقیقاً طبق دستور پزشک و با نظارت منظم انجام شود.

 

نحوه مصرف ریتالین

 

نحوه مصرف قرص ریتالین

قبل از شروع مصرف متیل فنیدات حتما راهنمای دارو را بخوانید. اگر سوالی دارید از پزشک خود بپرسید.

این دارو را طبق دستور پزشک، معمولا 2 یا 3 بار در روز از طریق دهان مصرف کنید. بهتر است این دارو 30 تا 45 دقیقه قبل از غذا مصرف شود. اما اگر ناراحتی معده دارید می‌توانید این دارو را همراه یا بعد از غذا یا میان وعده غذایی مصرف کنید. مصرف این دارو در اواخر روز ممکن است باعث اختلال در خواب (بی خوابی) شود.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. سعی کنید هر روز در زمان‌های مشخص دارو را مصرف کنید.

مقدار مصرف براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان تعیین می‌شود. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که دوز خود را به تدریج افزایش یا کاهش دهید. اگر مدت طولانی است که از این دارو استفاده می‌کنید هرگز به صورت ناگهانی و بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را متوقف نکنید.

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک (مانند افسردگی، افکار خودکشی یا سایر تغییرات روحی/روحی) در شما ایجاد شود.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می‌کند اما گاهی اوقات ممکن است باعث اعتیاد شود. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل) این خطر می‌تواند بیشتر شود. این دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید تا خطر اعتیاد را کاهش دهید.

اگر وضعیت شما بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

 

بیشتر بخوانید: ترامادول چیست

 

عوارض مصرف ریتالین

مصرف هر دارویی ممکن است در فرد عوارضی را ایجاد نماید. در مورد ریتالین هم به همین صورت است و مصرف این قرص عوارضی را برای فرد ایجاد می‌کند. در این قسمت مقاله به مهمترین عوارض ریتالین اشاره می‌کنیم.

  • تغییرات فشار خون
  • تپش قلب
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن
  • سردرد و سرگیجه
  • گلو درد
  • تب
  • حالت تهوع
  • بی خوابی
  • کابوس های شبانه
  • خارش پوست
  • کهیر
  • بی قراری
  • اضطراب
  • روان پریشی
  • بی حسی
  • سوزن سوزن شدن
  • احساس سرما در دست و پا

 

 

— عوارض ریتالین بر سیستم عصبی

دوپامین و نوراپی نفرین دو انتقال دهنده ی عصبی هستند که با مصرف ریتالین تحت تاثیر قرار می گیرند. دوپامین در ایجاد احساس لذت و نور اپی نفرین در بهبود افسردگی و افزایش هوشیاری موثر است.

ریتالین از باز جذب این مواد در سیستم عصبی و توسط گیرنده های عصبی جلوگیری می کند در نتیجه سطح این انتقال دهنده های عصبی در بدن افزایش پیدا می کند. در ابتدا اینطور به نظر می رسد که مصرف این قرص هوشیاری شما را افزایش می دهد و مهارت شنیداری را در شما تقویت می کند اما در نهایت باعث وابستگی شما ب این مواد خواهد شد.

 

— عوارض قرص ریتالین در سیستم گردش خون

استفاده از ریتالین ممکن است باعث ایجاد سندروم رینود شود. این سندروم زمانی اتفاق می افتد که به دلیل اختلال گردش خون در دست ها و پاها کاهش می یابد. ریتالین نیز می تواند مشکلاتی را در گردش خون به وجود بیاورد که در نتیجه ی آن در انگشتان خود احساس درد و یا سرما کنید یا علائم ظاهری مانند قرمزی و کبودی بر روی دستان شما به وجود بیاید.

 

— اثر ریتالین بر دستگاه گوارش

عوارض جانبی ریتالین در دستگاه گوارش شامل درد معده، حالت تهوع، استفراغ و درد شکم می شود. مصرف ریتالین با گذشت زمان عوارضی مانند سوءتغذیه را به وجود می آورد.

 

عوارض قرص ریتالین در دوران بارداری

هیچ مطالعه ی کنترل شده ای ب ر روی زنان باردار در مورد عوارض ریتالین بررسی نشده است. اما این ماده جزو مواد گروه c بر طبق نظریه سازمان غذا و داروی آمریکا طبقه بندی شده است. به این معنی می باشد که اثرات آن بر روی جنین قابل چشم پوشی نیست و می تواند اثرات جانبی خطرناکی بر روی جنین بگذارد.

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف کتامین

اعتیاد به ریتالین

در پاسخ سوال آیا ریتالین اعتیاد آور است باید گفت با وجود اینکه ریتالین در درمان برخی اختلالات کاربرد دارد اما بسیار اعتیادآور است و باید با احتیاط فراوان مصرف شود. ریتالین یک متیل فنیدات است که محرک سیستم عصبی مرکزی است. متیل فنیدات ها دارای اثراتی مشابه آمفتامین ها و کوکائین هستند .گرچه عوارض اعتیاد به ریتالین کمتر از امفتامین ها و عوارض مصرف شیشه است اما وابستگی روانی ایجاد شده در اثر مصرف قرص ریتالین بسیار شدید و آزاردهنده است.

تا زمانی که این دارو طبق تجویز پزشک و تحت نظارت او مصرف شود اثربخش است و کمک می‌کند تا افراد بتوانند بر وظایف خود تمرکز کنند. با وجود اینکه ریتالین در درمان برخی اختلالات موثر است اما پتانسیل سوء مصرف بالایی دارد. برخی افراد این قرص را به صورت تفریحی و با دوزهای بالا مصرف می‌کنند که باعث اعتیاد به آن می‌شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 


یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند