مواد مخدر سورچه چیست؟ ( بهترین روش ترک سورچه کدام است؟ )

مواد مخدر سورچه چیست

 

سورچه یا سورچین، یک ماده مخدر قوی و بسیار اعتیادآور است که از گیاهی با همین نام به دست می‌آید. این گیاه در مناطق مختلف جهان، به‌ویژه در آمریکای جنوبی رشد می‌کند و مورداستفاده قرار می‌گیرد. مصرف سورچه در برخی کشورها قانونی نیست و ممکن است در این مناطق تولید، توزیع یا مصرف آن با برخی جرایم همراه باشد. به‌عنوان مثال، در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، سورچه به‌عنوان یک ماده مخدر غیرقانونی تلقی می‌شود.

سورچه حاوی مواد فعالی است که به طور معمول به‌عنوان تروپان آلکالوئیدها شناخته می‌شوند. این آلکالوئیدها، شامل ماده اصلی سورچه به نام تروپین است. تروپین موجب ایجاد تغییراتی در عملکرد سیستم عصبی مرکزی شده و باعث ایجاد تحریک و افزایش فعالیت ذهنی و جسمی می‌شود؛ بنابراین، سورچه به‌عنوان یک محرک قوی عمل می‌کند و می‌تواند تأثیرات مشابهی با مواد مخدر اعتیادآور دیگر مانند کوکائین داشته باشد.

استفاده از سورچه، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر سلامتی فرد تأثیر منفی بگذارد. مصرف بلندمدت سورچه، می‌تواند به افزایش خطر بروز مشکلات جسمی و روانی منجر شود. این مشکلات شامل افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، اختلالات خواب، افزایش خطر افسردگی و اضطراب، ازدست‌دادن کنترل بر روی هیجانات و وابستگی جسمانی و روانی به سورچه می‌شوند.

باتوجه‌به این مقدمه، می‌توانیم بگوییم که سورچه به‌عنوان یک ماده مخدر خطرناک به‌حساب می‌آید. روش‌های مختلفی برای ترک سورچه وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

ماده مخدر سورچه چیست؟

سورچه یا سورچی مواد مخدر جدید است که شباهت زیادی به هروئین دارد. در واقع سورچه همان هروئین لابراتواری است که قویتر است. نام این ماده از کلمه سورچرانی گرفته شده است و به عنوان سور و سات در مهمانی ها مصرف می‌شود. سازندگان این مخدر این نام را روی آن گذاشته‌اند تا این حس را به افراد و جوانان القا کنند که این مواد فقط برای خوشگذرانی است و اعتیادآور نمی‌باشد در حالی که این طور نیست. برای آشنایی بیشتر با اینکه هروئین چیست مقاله دیگر را بخوانید.

 

شکل ظاهری سورچه

شکل ظاهری آن پودری است چیزی شبیه نمک ریز و پودر شده. برخی اوقات سفید رنگ برخی اوقات کرم رنگ و گاهی اوقات قهوه ای رنگ است. رنگ این ماده مخدر به لابراتواری که در آن تهیه می‌شود بستگی دارد.

 

طرز مصرف سورچه

طریقه مصرف ماده مخدر سورچه استنشاقی و یا همان اسنیف است اما سورچه را به روش های دیگری مانند دود کردن و یا تزریق کردن نیز مصرف می کنند. البته روش دیگر مصرف آن روش مشامی است که روی فویل می‌کشند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به سوال عوارض مواد مخدر سورچه چیست؟ پاسخ دهیم.

 

بیشتر بخوانید: قرص m چیست

 

عوارض مصرف سورچه

عوارض مواد مخدر سورچه مانند هروئین است ( در مقاله ترک هروئین چند روز طول میکشد در مورد ترک این مخدر صحبت کرده ایم.) اما به دلیل وجود مرفین بیشتر عوارض آن شدیدتر است. سرخوشی که در افراد معتاد به آن ایجاد می‌کند بسیار بیشتر است و به همین نسبت عوارض جانبی آن هم بیشتر است و لازم است تا با بهترین روش ترک سورچه فرایند ترک و سم زدایی اغاز شود.
عوارض سورچه شامل موارد زیر می‌شود:

  • بی حوصلگی
  • بی قراری
  • بدن درد
  • ضعف عضلانی
  • وابستگی شدید نسبت به مواد مخدر دیگر
  • فشار خون متغیر
  • تپش قلب نامنظم
  • تاری دید
  • سردردهای ناگهانی
  • تشنج
  • اوردوز

فردی که به این ماده اعتیاد پیدا کرده است نیاز دارد 2 تا 3 بار در روز مصرف داشته باشد.

مواد مخدر سورچه در بازار مصرف معتادان وجود داشته است و هر چند وقت اسم این مواد در بازار مصرفی تغییر می‌کند. سوداگران مواد مخدر برای اینکه بازار فروش خود را از دست ندهند این مواد را با مقداری دستکاری و گیرایی بیشتر و به نحوی که حالت سرخوشی بیشتری در فرد ایجاد کند تولید کرده و با نام جدید که عوام فریبانه‌تر باشد روانه بازار می‌کنند. در واقع با این نوع نامگذاری این مواد را بدون ضرر و عوارض معرفی می‌کنند و این طور وانمود می‌کنند که این مواد اعتیادآور نیست و به این ترتیب جوانان از روی کنجکاوی رو به مصرف این مواد می‌آورند.

در گذشته هروئین را به طور مثال گل بهار می‌گفتند بعد از آن هروئین تریاکی و بعد از آن هروئین فشرده، بعد اشک خدا می‌گفتند و الان هم با معظلی به نام سورچه روبرو هستیم.

 

بیشتر بخوانید: عوارض آلپرازولام

 

بهترین روش ترک سورچه

ترک سورچه تقریبا نسبت به مواد مخدر دیگر سخت تر است و دلیل این است که دوز مورفینی که در این مواد وجود دارد نسبت به مواد اعتیادآور دیگر بیشتر است. در قطع مصرف از زمانی که فرد شروع به قطع مصرف می کند تا زمانی که حالش به طور کامل بهبود پیدا کند یک هفته کاملا بی قرار را پشت سر می‌گذارد. البته به این معنی نیست که بعد از یک هفته حال فرد کاملا خوب می‌شود بلکه بعد از یک هفته علائم رو به بهبود می‌رود اما در هفته دوم بی خوابی و بی قراری را همچنان دارد که باید به مرور و آهسته آهسته برنامه بهبودی خود را تحت نظر پزشکان و متخصصین کمپ ترک اعتیاد پیش ببرد تا نهایتا در 1 ماه خواب و تغذیه او به کیفیت مطلوب برسد و سیستم بدن بتواند خودش را بازسازی کند.

 

ترک سورچه

 

 

ترک سورچه یا قطع مصرف آن، فرایندی است که افراد وابسته به این مواد، اقدام به انجام‌دادن آن می‌کنند این فرایند، بسیار چالش‌برانگیز و سخت است که نیاز به تصمیم و اراده قوی، پشتوانه اجتماعی و در صورت لزوم، حمایت‌های دارویی دارد.

ترک مواد مخدر سورچه، ممکن است با علائم و عوارضی همراه باشد که برای فرد، سخت و گاهی اوقات، غیر قابل‌تحمل می‌شوند. میزان و شدت علائم و عوارض وابستگی به سورچه، بستگی به عوامل مختلفی دارد؛ از جمله میزان و مدت‌زمان مصرف، توانایی هر فرد در مقابله با استرس، وضعیت سلامت جسمی، روانی و میزان حمایت‌های خانواده و اطرافیان. علاوه بر اینها، وضعیت فیزیکی و میزان دوز مصرف فرد در هر دوره استفاده نیز در این مورد دخیل هستند.

علائم ترک سورچه ممکن است شامل افسردگی، اضطراب، خواب ناآرام، خواب‌آلودگی، افزایش اشتها یا کاهش آن، خستگی، خشکی دهان، تشنج، تغییرات خلقی و افکار خودکشی باشند. این علائم ممکن است در طول چند روز تا چند هفته بعد از قطع مصرف مواد رخ دهند و به‌طورکلی با گذر زمان بهبود می‌یابند.

برای موفقیت در ترک، ممکن است نیاز به استفاده از روش‌های مختلفی مانند تحت‌نظر قرارگرفتن با برنامه‌های ترک اعتیاد، مشاوره روان‌شناختی، حمایت خانواده و افراد نزدیک و ایجاد سبک زندگی سالم و فعال باشند.

به طور کلی، دو روش برای ترک مواد مخدر سورچه وجود دارند که شامل ترک در منزل و ترک در مراکز ترک اعتیاد می‌شوند. بهترین روش ترک سورچه، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد و قرارگرفتن زیر نظر پزشک و روان‌شناس متخصص است. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید: عوارض مصرف فلاکا

 

— مرکز ترک سورچه

ترک سورچه در مراکز ترک اعتیاد، به‌عنوان بهترین روش ترک این ماده مخدر شناخته می‌شود. این روش، به افراد وابسته به سورچه، کمک می‌کند تا از این وابستگی مخرب فارغ شوند. مراکز ترک اعتیاد، محیط‌های حرفه‌ای و تخصصی هستند که به ارائه خدمات درمانی، توان‌بخشی و حمایتی برای افرادی که قصد ترک را دارند، می‌پردازند.

مراکز ترک اعتیاد معمولاً توسط تیم‌های متخصص و مجرب اداره می‌شوند که شامل روان‌شناسان، مشاوران اعتیاد، پزشکان و سایر کارشناسان بهداشت روانی و جسمی هستند. این تیم‌ها با استفاده از روش‌ها و رویکردهای متنوع، به افراد در مراحل مختلف ترک، حمایت‌های لازم را ارائه می‌دهند.

در کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد، فرایند ترک سورچه به سه مرحله سم زدایی، ترک جسمی و ترک روانی تقسیم می‌شود. این روش‌ها، به‌صورت اصولی و بر اساس نیاز و شرایط جسمانی هر فرد انجام می‌شوند.

مرحله سم‌زدایی در ترک سورچه، به معنای خارج‌کردن مواد و آثار آن در بدن است. در این مرحله، فرد به کمک تیم درمانی و پزشکی، از طریق مصرف داروها و روش‌های خاص، سعی می‌کند تا سورچه را به طور کامل از سیستم بدنی خود پاک کند. این مرحله، ممکن است با کاهش تدریجی مصرف سورچه، استفاده از داروهای جایگزین، تجویز داروهای تسکین‌دهنده عوارض فیزیکی همراه باشد.

پس از مرحله سم‌زدایی، فرد به‌تدریج از وابستگی جسمانی به سورچه فارغ می‌شود در این مرحله، ممکن است علائم و عوارض جسمانی مانند خستگی، بی‌خوابی، عصبانیت، افزایش اشتها و تشنج کاهش یابند. تیم درمانی کمپ ترک اعتیاد خصوصی معمولاً با استفاده از روش‌های مختلف، فرد را در این مرحله همراهی و پشتیبانی می‌کنند.

مرحله ترک روانی برای فرد وابسته به مواد، بسیار مهم است. در این مرحله، فرد باید با مشکلات روانی که پس از ترک رخ می‌دهند، مقابله کند. ممکن است افسردگی، اضطراب، عدم تمرکز و افکار مرتبط با مصرف مجدد سورچه در این مرحله مشاهده شود.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

09123709242  –  02122890020

 

— ترک سورچه در منزل

باتوجه‌به عوارض و سختی‌هایی که در مسیر ترک مواد مخدر سورچه وجود دارند، ترک در منزل، بسیار سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود. علت این امر، عدم اطلاع از سازوکار سورچه و تاثیر آن بر بدن است. درهرصورت، برای ترک اعتیاد سورچه، موارد زیر می‌توانند مفید باشند :

• مشاوره تلفنی یا آنلاین با روانشناس یا پزشک متخصص

• حمایت خانواده و دوستان

• شرایط محیطی مناسب

 

حتما بخوانید: کمیکال چیست

 

علائم ترک سورچه

در زمان قطع مصرف بعد از اینکه 24 ساعت مصرف نشود علائم قطع مصرف و ترک در فرد بروز پیدا می‌کند. در سندروم قطع مصرف حالت تهوع و استفراغ، بیرون روی، بی خوابی، بی قراری و اضطراب و تشنج در فرد دیده می‌شود.

این ماده در دستگاه گوارشی هم تاثیر می‌گذارد و کسانی که سورچه مصرف می کنند دستگاه گوارشی شان کاملا آسیب پذیر می‌شود. معده، روده و کبد تحت تاثیر مصرف این ماده آسیب می بیند. این مخدر در دستگاه تناسلی نیز تاثیر می گذارد و می‌تواند باعث کم ادراری و یا پر ادراری در فرد شود. مصرف زیاد سورچه می‌تواند در زنان دوران قاعدگی را به عقب بیندازد و در مردان باعث انزال دردناک یا تاخیر در انزال شود.

همچنین در اثر مصرف مخدر سورچه سیستم اعصاب مرکزی دچار آسیب می شود. در نهایت این که سندروم قطع مصرف بیشتری نسبت به خانواده های دیگر مواد مخدر دارد.

 

ترک سورچه چند روز طول می کشد؟

مدت‌زمان ترک این ماده مخدر مانند مواد مخدر دیگر، به عوامل مختلفی بستگی دارد. دوز و مدت مصرف، سابقه فرد در استفاده از مواد مخدر، وضعیت سلامتی و عوامل روانی، از مهم‌ترین عوامل هستند؛ بنابراین، زمان لازم برای ترک سورچه ممکن است بین افراد مختلف، از چند روز تا چند هفته، متغیر باشد. در هر صورت، روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند؛ اما بهترین روش، ارتباط با مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد است.

 

 

نتیجه گیری

سورچه از همان خانواده هروئین است که با دوز مرفین بیشتر و سندروم قطع مصرف بدتر نسبت به مواد مخدر هم نوع خودش و عوارض جانبی بیشتری ایجاد می‌کند. اگر از مصرف کنندگان این ماده مخدر هستید یا در اطرافیان شما فردی گرفتار اعتیاد به سورچه است همین حالا برای گرفتن مشاوره با کارشناسان ما تماس بگیرید.

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره تماس بگیرید.

09123709242  –  02122890020

سورچه یا سورچین، یک ماده مخدر قوی و بسیار اعتیادآور است که از گیاهی با همین نام به دست می‌آید. این گیاه در مناطق مختلف جهان، به‌ویژه در آمریکای جنوبی رشد می‌کند و مورداستفاده قرار می‌گیرد. مصرف سورچه در برخی کشورها قانونی نیست و ممکن است در این مناطق تولید، توزیع یا مصرف آن با برخی جرایم همراه باشد. به‌عنوان مثال، در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، سورچه به‌عنوان یک ماده مخدر غیرقانونی تلقی می‌شود.

سورچه حاوی مواد فعالی است که به طور معمول به‌عنوان تروپان آلکالوئیدها شناخته می‌شوند. این آلکالوئیدها، شامل ماده اصلی سورچه به نام تروپین است. تروپین موجب ایجاد تغییراتی در عملکرد سیستم عصبی مرکزی شده و باعث ایجاد تحریک و افزایش فعالیت ذهنی و جسمی می‌شود؛ بنابراین، سورچه به‌عنوان یک محرک قوی عمل می‌کند و می‌تواند تأثیرات مشابهی با مواد مخدر اعتیادآور دیگر مانند کوکائین داشته باشد.

استفاده از سورچه، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر سلامتی فرد تأثیر منفی بگذارد. مصرف بلندمدت سورچه، می‌تواند به افزایش خطر بروز مشکلات جسمی و روانی منجر شود. این مشکلات شامل افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، اختلالات خواب، افزایش خطر افسردگی و اضطراب، ازدست‌دادن کنترل بر روی هیجانات و وابستگی جسمانی و روانی به سورچه می‌شوند.

باتوجه‌به این مقدمه، می‌توانیم بگوییم که سورچه به‌عنوان یک ماده مخدر خطرناک به‌حساب می‌آید. روش‌های مختلفی برای ترک سورچه وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 


19 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند