مواد مخدر دستمال، یکی از جدیدترین مواد مخدر صنعتی را بشناسید!

ماده مخدر دستمال چیست

در جهان بیش از 700 نوع مواد مخدر و توهم‌ زا وجود دارد که بیشترین مصرف انواع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در سراسر جهان مربوط به سن زیر 39 سال است که قشر آینده ساز هر کشوری محسوب می‌شوند. بنابراین باید نسبت به مسئله مصرف مواد مخدر و روان گردان‌ ها حساس‌تر باشیم و برنامه‌ریزی اصولی برای جلوگیری از افزایش این آمار داشته باشیم.

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد این هستیم که الگوی مصرف مواد مخدر افراد تغییر کرده و بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی مانند شیشه گرایش پیدا کرده‌اند. مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی زیان بیشتری دارند و همین طور عوارض بیشتری هم بر جای می‌گذارند. این نوع مواد انواع مختلفی دارد و هر روز اسامی مختلفی از آن‌ها به گوشمان می‌خورد بنابراین لازم است اطلاعات کافی بدست آوریم تا بتوانیم خود و خانواده مان بخصوص جوانان را آگاه سازیم تا از خطر این مواد در امان بمانند.

یکی از این مواد صنعتی که این روزها نام آن را می‌شنویم ماده مخدر دستمال است که در این مقاله نوروکمپ (کمپ ترک اعتیاد خصوصی در تهران) این ماده مخدر را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مواد مخدر دستمال مرطوب چیست؟

یکی از جدیدترین مواد صنعتی ارزان قیمت که امروزه در بازار یافت می‌شود مواد مخدر دستمال است که به لحاظ شکل ظاهری شبیه دستمال مرطوب و پاک کننده‌های آرایشی است که خانم‌ها استفاده می‌کنند. در واقع ماده مخدر دستمال یک نوع ماده روان گردان است که اثرات مخرب زیادی دارد.

 دستمال مواد مخدر جزء کانابینوئید‌های صنعتی محسوب می‌شود که از ترکیب آمفتامین و متامفیتامین یا شیشه در آزمایشگاه تولید می‌شود و از لحاظ ساختار شبیه ماریجوانا، گراس، علف یا حشیش است. برای آشنایی بیشتر با اینکه مخدر آمفتامین چیست مقاله دیگر ما در این رابطه را بخوانید.

این ماده در دسته‌ای از مواد مخدر که به آن‌ها NPS می‌گویند قرار می‌گیرد. در حال حاضر 700 نوع NPS کشف شده است. تولید و عرضه این مخدر صنعتی بیشتر در کشورهای آسیای شرقی انجام می‌شود. در این قسمت با مواد مخدر جدید دستمال چیست آشنا شدید در ادامه مقاله همراه ما باشید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

شکل ظاهری مخدر دستمال مرطوب

تشخیص این ماده مخدر از دستمال کاغذی معمولی دشوار است و شباهت زیادی به دستمال کاغذی دارد. این مخدر در اندازه نیم سانت نیم سانت به شکل مربع و شبیه دستمال مرطوب است. البته به شکل قرص و اسپری هم وجود دارد و حتی احتمال عرضه آن به صورت عطریات و بخوریات در آینده می‌رود.

البته با توجه به تنوع مواد مخدر و روان گردان پلیس توصیه می‌کند که الزاما به دنبال شکل ظاهری خاصی نباشید و به هر چیزی در انواع مختلف قرص، شربت و … شک کنید مگر مواردی که توسط پزشک تجویز شده باشد.

ماده ی مخدر دستمال روی سیستم عصبی تاثیرات مخربی می‌گذارد. کانابینوئید موجود در آن عامل توهم زایی است که در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود.

نکته مهمی که باید بدانید این است که این ماده مخدر نسبت به مواد مخدر دیگر نظیر ماری جوانا از اثر توهم زایی بالاتری برخوردار است. علت آن هم دستکاری است که در آزمایشگاه ها انجام شده و کانابینوئید آن را به دوزهای بالاتر ارتقا داده‌اند. همین دستکاری باعث شده عوارض مصرف آن حدود 20 تا 80 برابر حشیش شود.

برای آشنایی با اینکه ریتالین چیست؟ مقاله دیگر نوروکمپ را حتما مطالعه نمایید.

 

بیشترین مصرف کنندگان مواد مخدر کاغذ چه کسانی هستند؟

متاسفانه این ماده مخدر به دلیل ارزان و در دسترس بودن بیشتر توسط جوانان و نوجوانان و افراد ضعیف از نظر درآمد مصرف می‌شود. البته طبق گفته ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران میزان شیوع و مصرف این ماده مخدر بسیار کم است و در موارد معدود جهت مصرف شخصی گزارش شده است و جنبه تجاری ندارد.

تبلیغاتی مبنی بر جوان سازی پوست و رفع خستگی آن توسط فروشنده‌ها انجام می‌شود که جوانان خصوصا دختران را هدف قرار داده است اما دستمال مواد مخدر نه تنها باعث جوان سازی پوست نمی‌شوند بلکه اعتياد به آن و عوارض بعد از آن را در پی خواهند داشت.

عوارض مصرف کتامین را در مقاله ی دیگری از نورو کمپ مطالعه کنید.

بیشترین مصرف کنندگان دستمال چه کسانی هستند

 

طریقه مصرف مواد مخدر دستمال

بو کردن دستمال مخدر به فرد حالت سرخوشی و مستی می‌دهد و حالت نشئگی کوتاهی در حد ده دقیقه دارد.

طریقه مصرف آن شبیه حشیش است. به این صورت که آن را به نوک سیگار می‌چسبانند و یا تکه‌ای از دستمال مواد مخدر را جدا کرده و خرد می‌کنند. سپس آن را با توتون سیگار مخلوط نموده و می‌کشند. علاوه بر این ماده مخدر روی این دستمال ها از راه تماس با پوست هم می‌تواند وارد بدن فرد مصرف کننده شود.

در رابطه با عوارض ترامادول در مقاله دیگر ما بخوانید.

 

عوارض مواد مخدر دستمال مرطوب

اثرات و عوارض مصرف ماده مخدر دستمال به مراتب شدیدتر از مخدرهای قوی مانند گل یا ماریجوانا است. داشتن افکار توهم زا از مهمترین عوارض مصرف آن است.

مصرف این ماده در درازمدت می‌تواند فرد را به سوی نابودی و مرگ بکشاند. اما از عوارض دیگر مصرف آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حملات هراس
  • اضطراب
  • تشنج
  • فراموشی
  • خنده زیاد
  • کاهش بینایی
  • بدن درد
  • خشکی دهان
  • بروز علائم روان پریشی در موارد حاد

شاید فکر کنید به آن وابسته نمی‌شوید و در صورت وابستگی به راحتی می‌توان ترک کرد اما افراد مصرف کننده از روزی یک قطعه شروع کرده‌اند و پس از مدتی مصرفشان به روزی 70 قطعه رسیده است. این ماده نشئگی کوتاه مدتی دارد بنابراین فرد مجبور است به دفعات مصرف کند تا به حالت نشئگی برسد.

دیده شده افرادی حتی با یک بار مصرف هم معتاد شده‌اند. شاید در ماه اول مصرف تغییر ظاهری در فرد احساس نشود اما با ادامه مصرف در ماه‌های بعد در چهره فرد تاثیر گذاشته و کاملا مشخص است.

در رابطه با عوارض ماری جوانا بر مغز در مقاله دیگر نوروکمپ بخوانید.

 

ترک ماده مخدر دستمال

 دستمال مخدر با این که نسبت به حشیش و مارجوانا قدرت تاثیر بیشتری دارد از طرف دیگر زمان تاثیرگذاری‌اش کمتر است به همین دلیل فرد باید مدام مصرف کند که نتیجه آن اعتیاد به مواد مخدر جدید دستمال است.

مصرف این ماده مخدر در فرد وابستگی جسمی و روانی ایجاد می‌کند بنابراین برای ترک لازم است ابتدا اقدامات لازم برای پاک شدن فرد از لحاظ جسمی مانند سم زدایی انجام شود سپس اقدامات روان درمانی برای فرد صورت گیرد و به طور کلی می‌توان گفت روند ترک آن مشابه ترک ماری جوانا و ترک حشیش است.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.


2 پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند