ویپ یا سیگار الکترونیکی

همه چیز در مورد ویپ یا سیگار الکترونیکی ( آیا ویپ ضرر دارد؟ )

ویپ یا سیگار الکترونیکی

 

سیگار برای سلامتی مضرر است. شاید این جمله را هزاران بار از منابع مختلف شنیده باشیم. اما با وجود آگاهی از تمام ضرر و زیان‌هایی که سیگار برای سلامتی دارد، هنوز هم افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر آن روزانه به تعداد افراد سیگاری اضافه می‌شود. استفاده از سیگار برای این افراد به عادتی تبدیل شده که ضرر‌های زیادی برای سلامتی آن‌ها به همراه دارد. ترک سیگار کار سختی نیست و به اراده فرد بستگی دارد. امروزه روش‌های مختلفی برای ترک سیگار به وجود آمده‌اند.

یکی از وسایلی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویپ یا سیگار الکترونیکی است. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی این دستگاه بپردازیم و بررسی کنیم که ویپ چیست و آیا واقعاً در ترک سیگار مفید است یا خیر؟

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

دستگاه ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگار الکترونیکی ویپ دستگاهی است که اولین بار در سال 2004 در دسترس افراد قرار گرفته است. این وسیله از جمله دستگاه‌های تولید‌کننده دود است که حس سیگار کشیدن را برای فرد ایجاد می‌کند. ویپ نیکوتین تولید می‌کند اما فرد را از تنفس خاکستر دور می‌کند. تمام دستگاه‌های ویپ ساخته شده با هدف تقلید سیگار کشیدن با وسایلی مانند سیگار، پیپ و … تولید می‌شوند.

این دستگاه به صورتی ساخته شده است که فرد همانند سیگار از دهانه‌ی آن نفس می‌کشد. تنفس فرد باعث ایجاد جریان هوا درون آن شده و حسگر تعبیه شده در آن را راه‌اندازی می‌کند. حسگر گرم‌کننده به کمک باتری قابلیت شارژ دارد. حسگر گرم‌کننده، باعث بخار شدن نیکوتین مایع درون پوکه می‌شود و مایع بخار می‌شود. دود حاصل از داغ شدن مایع به درون ریه‌های فرد منتقل می‌شود. با بازدم فرد، ابری از بخار خارج شده و حس واقعی سیگار کشیدن در فرد ایجاد می‌شود.

 

نحوه انگیزه دادن به معتادان در جریان ترک هر نوع ماده ی مخدری بسیار پر اهمیت است در این مورد در مقاله ی دیگری از نوروکمپ بخوانید.

 

ویپ یا سیگار الکترونیکی

اجزای ویپ ترک سیگار کدامند؟

این دستگاه شامل مخزن یا تانک که برای نگهداری نیکوتین است، باتری، حسگر گرم‌کننده، سیم، دهانه و مایع ویپ است.

 

حتما بخوانید: ناس چیست

 

استفاده از ویپ بهتر است یا سیگار؟

ماده اصلی که در سیگار وجود داشته و باعث اعتیاد می‌شود، نیکوتین است. علاوه بر آن مواد شیمیایی دیگری نیز در سیگار وجود دارد که می‌تواند مضرات فراوانی را برای فرد ایجاد کند که در مقاله ی دیگری در مورد مضرات و علائم اعتیاد به سیگار صحبت کرده ایم. سیگار‌های الکترونیکی نیز حاوی مقدار بسیار زیادی نیکوتین هستند.

ویپ‌ها نسبت به سیگار‌های معمولی هزینه کمتری را برای فرد به همراه دارند. این دستگاه را یک بار خریداری کرده و تنها گاهی لازم است برای آن ایجوس تهیه کنید. به همین دلیل بسیاری از افراد برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خود اقدام به خرید و استفاده از آن به جای سیگار می‌نمایند.

اما با توجه به مقدار زیاد نیکوتین و مضرات زیادی که برای سلامتی دارد، این سؤال پیش می‌آید که مصرف سیگار بهتر است یا ویپ؟ در هر صورت استفاده از این دو محصول برای سلامتی مضرر است و هرچه سریع‌تر برای ترک آن اقدام نمایید. بسیاری از اوقات استفاده از ویپ برای ترک سیگار و دوری از زیان‌های آن پیشنهاد می‌شود، اما متأسفانه ویپی نیز برای سلامتی بسیار مضرر است و گاهی اوقات حتی افراد غیر سیگاری را به سمت استفاده از سیگار سوق می‌دهد.

ویپ یا سیگار الکترونیکی

ضررهای ویپ کدامند؟

  • این سیگار‌های الکترونیکی مضراتی را برای افراد به همراه دارند. مهم‌ترین ضرر ویپ این است که مایع نیکوتینی که درون مخزن آن ریخته می‌شود، سمی است. هرگونه تماس آن با چشم‌ها یا پوست می‌تواند خطرت زیادی را به همراه داشته باشد. تماس با آن یا بلعیدن آن عوارض مختلفی ازجمله حالت تهوع، استفراغ، سرخی پوست و … را به دنبال دارد.
  •  ضرر سیگار الکترونیکی به دلیل نیکوتین موجود در سیگار و سیگار‌های الکترونیکی  است. استفاده از آن باعث می‌شود که فرد همواره احساس نیاز به دریافت نیکوتین داشته باشد و در صورت برطرف نکردن آن با حالت‌های ناخوشایندی روبرو می‌شود. استفاده از آن نیز باعث افزایش آدرنالین و بالا رفتن فشار خون می‌شود. میزان نیکوتین موجود ویپ از سیگار بیشتر است، به همین دلیل استفاده از آن باعث افزایش خطرات حمله قلبی می‌شود.
  • از دیگر مضرات ویپ برای بدن تأثیر منفی بر کودکان است، به همین دلیل هرگز نباید در حضور کودکان از آن استفاده کنید.
  • نیکوتینی که در مخزن ویپ قرار می‌گیرد، معادل نیکوتین موجود در 20 سیگار است. به همین دلیل استنشاق این مقدار باعث ایجاد تشنج و صرع می‌شود.
  • استفاده بیش از حد از دستگاه‌های ویپ باعث داغ شدن باتری می‌شود و احتمال منفجر شدن آن وجود دارد.
  • از دیگر عوارض استفاده از ویپ این است که استفاده از آن در جوانان، آنان را به سیگار کشیدن تشویق می‌کند.
  • با توجه به موارد گفته شده عوارض مصرف ویپ بسیار زیاد است و استفاده از آن نمی‌تواند برای ترک سیگار مفید باشد. به همین دلیل بهتر است به دنبال روش‌های بهتری برای ترک سیگار باشید.

 

قرص کلونازپام چیست و برای چه مواردی استفاده می شود؟ اطلاعات کامل در مورد این قرص در مقاله ی دیگری از نوروکمپ

 

درصد نیکوتین موجود در ویپ

درصد نیکوتینی که در سیگار‌های الکترونیکی وجود دارد بسیار بیشتر از سیگار‌های معمولی است. به همین دلیل آسیب و اعتیاد بیشتری برای افراد به دنبال خواهد داشت. گاهی اوقات تا بیست برابر سیگار‌های معمولی، نیکوتین در سیگار‌های الکترونیکی وجود دارد بنابراین ترک سیگار با ویپ عملا کار غیر ممکن و بیهوده ای است.

 

ویپ یا سیگار الکترونیکی

استفاده از دستگاه ویپ در ترک سیگار مفید است؟

متأسفانه استفاده از ویپ برای سلامتی مضرر است و سازمان غذا و داروی آمریکا ایمنی و مؤثر بودن این محصول را تأیید نمی‌کند. برخی مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که از ویپ برای ترک سیگار استفاده می‌کنند تا حدودی مؤثر بوده و شاید از درمان‌های جایگزینی نیکوتین تأثیر بیشتری داشته است. اما نکته منفی که در این زمینه وجود دارد این است که افرادی که ترک با سیگار الکترونیکی را تجربه می کنند، همچنان مواد شیمیایی مضرر و نیکوتین به بدن خود وارد می‌کنند.

یکی از باور‌های غلطی که در میان مردم وجود دارد، این است که، استفاده از ویپ نسبت به سیگار کشیدن ایمن‌تر است. درست است که سیگار حاوی مواد سمی و سرطان‌زاست، اما استفاده از ویپ باعث ورود استون به بدن می‌شود. از استون به عنوان حلال ویپ استفاده می‌شود. مواد شیمیای دیگری نیز در ویپ وجود دارد که باعث ابتلای فرد به سرطان می‌شوند.
افراد تصور می‌کنند، دود حاصل از این دستگاه بخار آب است. در صورتی که سیگار‌های الکترونیکی مه آئروسل تولید می‌کنند. این مه حاوی ذرات‌ریزی است که به ریه‌ها آسیب می‌رسانند. بنابراین تاثیر بخار ویپ بر روی ریه های فرد کمتر از سیگار نیست. به دلیل وجود سرب و فلزات سنگین ضرر بخار ویپ برای فرد مصرف کننده و اطرافیان او بسیار زیاد است.
بسیاری از افراد تصور می‌کنند با استفاده از ویپ به جای سیگار دیگر آسیبی به اطرافیان وارد نمی‌کنند. در صورتی که دود حاصل از ویپ نه تنها برای اطرافیان مضرر بوده بلکه بسیار بدبو است و با نشستن بر روی لباس و مبلمان بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند.

 

 

آیا ویپ اعتیاد‌آور است یا خیر؟

جالب است بدانید سیگار بخار آب یا سیگار الکترونیکی نه تنها اعتیاد‌آور است بلکه در بسیاری از اوقات فرد را به سمت استفاده از سیگار سوق می‌دهد. مقدار نیکوتینی که در ویپ وجود دارد، 20 برابر سیگار‌های معمولی است، به همین دلیل زمانی که فرد از ویپ استفاده می‌کند، مغز او انتظار دریافت نیکوتین بیشتری دارد به همین دلیل میل به کشیدن ویپ بیشتر می‌شود.
از آنجایی که مغز افراد مخصوصا جوانان در مقابل نیکوتین بسیار آسیب‌پذیر است، استفاده از ویپ می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. علاوه بر آن احتمال سیگاری شدن افراد غیر سیگاری که از ویپ استفاده می‌کنند، بسیار زیاد است.

روش های ترک اعتیاد مرفین را در مقالات دیگر بخوانید.

سخن آخر

سیگار برای سلامتی بسیار مضرر است و افراد سیگاری باید به دنبال بهترین روش‌ها برای ترک سیگار باشند. در این میان روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ویپ است. شرکت‌های تولید‌کننده ویپ و محصولات جانبی آن با تبلیغات گسترده افراد را به سمت استفاده از آن برای ترک سیگار هدایت می‌کنند. اما با توجه به موارد گفته شده این دستگاه گزینه مناسبی برای ترک سیگار نخواهد بود. به همین دلیل بهتر است با مراجعه به پزشک یا کمپ ترک اعتیاد vip تهران، برای ترک سیگار اقدام نمایید.

 

تلفن مشاوره نوروکمپ

برای دریافت مشاوره بر روی تصویر بالا کلیک نمایید.

 

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی با * نشان گذاری شده اند